به گزارش هراز نیوز : انگار خانه برای او به معنی جایی بود که همه ناراحتی هایش را می توانست خالی کند به بهانه یا بی بهانه…….

پدرم مرد خشن و بداخلاقی بود ازهرچیز ایراد میگرفت وکتکم می زد، آرزویم این بود که روزی پدرم مرا نزند و یا با اخم به من نگاه نکند برایش فرقی نمی کرد که چه رفتاری دارم خوب یا بد.

انگار خانه برای او به معنی جایی بود که همه ناراحتی هایش را می توانست خالی کند به بهانه یا بی بهانه، و من نیز که در سنین نوجوانی بودم و ناپخته و خسته دایما بهانه به دستش می دادم، دیگر از دست پدرم خسته شده بودم اصلا نمی گذاشت بیرون بروم.

دوستانم همه باهم رفت وآمد می کردند ولی من نمی توانستم باهیچکدام ازدوستانم معاشرت داشته باشم حتی زمانی که اسم دوستانم را می بردم کتک میخوردم.

سال اول دبیرستان با رضا آشنا شدم اولین بار بود که کسی این گونه به من توجه می کرد و از من تعریف و تمجید می کرد با او به آسمانها می رفتم انگار در بهشت بودم ، در ذهنم خود را همسر او می دانستم.

رضا خیلی به من ابراز محبت می کرد محبتی را که ازپدرم ندیده بودم از رضا می دیدم، فقط در راه مدرسه می توانستیم همدیگر را ببینیم،پنج ماهی باهم دوست بودیم تا اینکه یک روز پدرم جریان را فهمید آنروز کتک مفصلی خوردم حتی مادرم جلودارش نبود.

چند روزی به مدرسه نرفتم وبعداز آن هم پدرم مرا ازمدرسه رفتن منع کرد، یکماه بدین منوال گذ شت تا این که یک روز به فکر فرار از خانه افتادم اما باید نقشه ایی می کشیدم چون مادرم به محض خارج شدن ازخانه درب راقفل میکرد و من هم کلید نداشتم. در نتیجه جریان را تلفنی به رضا گفتم، گفت تو را از این جهنم نجات می دهم.

آری او قرار بود مرا به بهشت ببرد …..

قرارشد بعد از فرار باهم به تهران برویم. در یک فرصت مناسب که مادرم حمام بود ازخانه فرار کرده و به نزد رضا رفتم وبلافاصله باهم به تهران به خانه مجردی یکی از دوستانش رفتیم .یکی دو روز اول برایم خوب بود و از تصمیمی که گرفته بودم راضی بودم ولی بعداز آن واقعیت معلوم شد تازه فهمیدم که اشتباه بزرگی کردم اشتباهی که قابل جبران نبود. تازه فهمیدم که جهنم چه جاییست.

از آن روز به بعد هردو به من روزانه تجاوز می کردند، مانند برده با من رفتار می کردند و بدترین رفتار جنسی و جسمی را بامن داشتند. رضا دیگر به من، ناله ها، اشکها و التماس هایم توجهی نداشت و آن سخنان زیبا به الفاظ زشت تبدیل شده بود.

یک هفته ایی آنجا بدین منوال گذشت تا اینکه روزی ازغفلتشان استفاده کرده وفرار کردم ودر نتیجه شرایط سخت خانه را به بودن باآنها ترجیح داده و به شهرستان برگشتم. با برگشتم کتک سختی خوردم وتحت فشار خانواده همه چیز را بازگو کردم .پدرم از رضا شکایت کرد ودر نتیجه مرا به پزشکی قانونی بردند و بعد ازانجام آزمایش متوجه بارداریم شدند حالا من مانده ام با یک کودک نامشروع، آبروریزی و بازهم آن خانه با محدودیتهای بیشتر. ایکاش پدرم …….

نظریه کارشناس

نهاد خانواده به عنوان یکی از مکانیسم‌های اساسی جامعه‌ پذیری و انتقال ارزشها و نگرشهای جامعه به نسلهای جدید و جوان همواره مورد تاکید بوده است ،در این حوزه، خانواده عامل پیوند دهنده نسلهای متفاوت به یکدیگر معرفی شده‌ است.

دوستی های خیابانی و آشنا شدن دختران و پسران به دور از چشم والدین یکی از معضلات اجتماعی است..اما مسئله ای که در اینجا می تواند مطرح باشد. تامین نیازهای عاطفی از طریق رابطه با جنس مخالف است که اصطلاحا در جامعه ما از آن با نام “دوست دختر” و “دوست پسر” یاد می کنند.

مقصود از دوستی های دختر و پسر رابطه ای نسبتا صمیمانه و گرم و پنهانی که از طریق دیدارهای مخفیانه و رد و بدل کردن هدیه یا برقرار ساختن ارتباط تلفنی بین دختر و پسر ایجاد می شود، اما گسترش چنین روابطی تاثیر منفی در کانون های خانوادگی دارد پایه های خانواده سالم که هسته ای از تشکیلات اجتماع می باشد را متزلزل کرده است متاسفانه پدیده معاشرت و دوستی دختر و پسر قبل از ازدواج در بین جوانان، یک‌ واقعیت اجتماعی نوظهور است.

به نظر می‌رسد در حوزه ی روابط بین دختر و پسر در جامعه به خصوص در بین جوانان،تغییرات نگرشی و ارزشی‌ رخ داده یا در حال شکل‌گیری است و جوانان جهت‌گیری نگرشی و ارزشی‌ متفاوتی به نسبت بزرگسالان و خانواده‌های خود دارند که این امر گویای شکاف ‌نسلی است.

دختران و پسرانی که به طریق غیر مشروع با فردی از جنس مخالف، رابطه دوستانه برقرار می‌کنند، ممکن است از جهات مختلف، آسیب ببینند. آسیب‌ها هرچند متوجه دختر و پسر است، اما دامنه و شدت آن درباره دختران بیش‌تر است ، از علل بروز این آسیب در خصوص این مراجع می توان به نبود کانون محبت در خانواده اشاره نمود.

برقراری پیوند روحی و عاطفی عمیق بین والدین و فرزندان از اهمیتی خاص برخوردار است. این پیوند سبب می ‌شود که بسیاری از نیازهای روحی و عاطفی فرزندان در محیط خانواده برآورده شود و آنان دچار کمبودهای عاطفی نگردند.

خانواده ها باید بستری فراهم کنند تا دختر خانم ها به راحتی مسائل خود را با آنها در جریان بگذارند تا نیازهای عاطفی شان برطرف شد افرادی که از چنین روابط روحی سالمی در محیط خانه محرومند، دچار کمبود محبت و عاطفه شده و برای جبران کمبودهایشان به سوی دوستی با جنس مخالف برای تامین نیاز به محبت شان پیش میروند.

البته گرایش به این نوع دوستی‌ ها در دختران بیشتر از پسرها می ‌باشد حمایت عاطفی و روانی مناسب از فرد از سوی خانواده به خصوص در مقابله با مسائل و مشکلات، تقویت باورهای دین مداری و اخلاقی در فرد و نهادینه کردن رفتارهای سالم از طریق آن، – حل و فصل مسائل و اختلافات خانوادگی در سریعترین زمان ممکن و پرهیز از گسترده و طولانی شدن آن به دلیل اثرات مخرب و آسیب‌زایی که این تنش‌ها بر رفتار فرد دارند و- ارائه آموزش‌های مدام و مستمر به خانواده‌ها در خصوص کنترل خشم و عدم تبعیض بین فرزندان و پیگیری اصول و شیوه‌های سالم تربیتی میتواند از جمله عوامل پیشگیری از بروز مشکلاتی از این نوع باشد.

تهیه و تنظیم: فاطمه ابراهیمی شهابی کارشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *