پیامک

هراز نیوز– تنها دختر خانواده و تنها نوه دختر در فامیل بودم به همین دلیل همه فامیل من را خیلی دوست داشتند هیچ کمبودی در زندگی حس نمی کردم تمام چیزهایی که آرزو داشتم برایم فراهم بود…..

مقطع پیش دانشگاهی را می گذراندم، چند روزی بود که یک فرد ناشناس روزی یکبار پیامک می فرستاد، اوایل جواب نمی دادم تا اینکه یک شب ساعت دوازده یک پیامک فرستاد و من جوابش را دادم.

از فردا با هم از طریق پیامک حرف می زدیم، چندباری هم تلفنی صحبت کردیم یک ماه گذشت و تازه فهمیدم یک دل نه صد دل عاشق شده ام.

یک روز در کافی شاپ قرار گذاشتیم چهره جذابی نداشت اما چون به پیامک هایش عادت کرده بودم همچنان با هم دوست بودیم پدر و مادرم متوجه رفتار مشکوک من شدند اما از آنجا که اعتماد زیادی به من داشتند چیزی نمی گفتند.

سه ماه از آشنایی ما گذشت که به ُخواستگاری ام آمد از آنجا که خانواده ام به خواسته هایم احترام می گذاشتند و از علاقه ما به هم خبر داشتند، با ازدواج ما موافقت کردند و ما بدون هیچ تحقیقی با هم عقد کردیم دو هفته اول نامزدی خیلی خوب بود.

اما کم کم سخت گیری ها شروع شد مثلا می گفت حق نداری در مهمانی ها و مکان های شلوغ سرت را بالا ببری و دیگران را نگاه کنی و یا به تنهایی نباید به بازار و مهمانی می رفتم، نباید با پدر و برادرم روبوسی می کردم ، نباید با مادرم تنهایی و در یک اتاق صحبت می کردم در دوران عقد همیشه باید به منزل آنها می رفتم و او خودش مرا به خانه مان می رساند.

یک روز به من تهمت ارتباط با برادر معلولش را زد و با این تهمت من که تاکنون در مقابل سخت گیری هایش سکوت کرده بودم، مهر سکوت را شکستم و با هم دعوا کردیم، او هم تا آنجا که می توانست مرا کتک زد.

یک روز برای کاری از منزل خارج شد من هم از فرصت استفاده کرده و از خانه فرار کردم و کل ماجرا را برای مادرم تعریف کردم، یک هفته در خانه مادرم بودم در این مدت خیلی تماس گرفت تا من برگردم اما توجهی به حرفهایش نمی کردم تا اینکه دایی ام واسطه شد و از او تعهد گرفت که دیگر مرا کتک نزند و من برگشتم.

اما این بار به بهانه های مختلف در طول روز مرا به باد کتک می گرفت حتی آخرین بار آنقدر مرا کتک زد که تا مدت ها قادر به راه رفتن نبودم، فقط توانستم با مادرم تماس بگیرم و او را مطلع کنم مادرم به اتفاق پدرم به منزل آنها آمدند وقتی مرا در آن وضعیت دیدند من را به خانه بردند و از او شکایت کردند من هم مهریه ام را بخشیدم و طلاق گرفتم .

من که تا قبل از ازدواج تمام دوستان و آشنایان به زندگی ام حسرت می خوردند اکنون به سرنوشت من تاسف می خورند و می گویند این همان دختری است که در کاخ آرزوهایش زندگی می کرد . اکنون به کجا رسیده؟

نظریه کارشناس

کنترل خانواده بر فرزند ادامه فرآیند اجتماعی شدن می باشد که موجب همنوایی فرد با ارزش های اجتماعی می گردد لذا عدم نظارت دقیق و منطقی خانواده بر فرزندان منجر به ارائه راهکارهای غیر منطقی نظیر ارتباط از طریق پیامک گردیده است.

در ضمن نباید از یاد برد که کنترل بیش از حد نیز باعث ایجاد انواع انحراف می شود بنابراین کنترل کارآمد منوط به وجود رابطه ی موثر بین والدین و نوجوان بوده که به خصوص با حالت دوستی و محبت بین هریک بیان می شود.

یکی از عوامل موثر در بنیان خانواده شناخت دقیق خصوصیات همسر به وسیله تحقیق از دوستان دانشگاه ، همسایه ها و … قبل از ازدواج است ولی از آنجایی که دوستی های قبل از ازدواج افراد را کور و کر می کند و زمینه بررسی طرف مقابل را از او سلب می کند و حتی در مواردی فرد با یقین به وجود اشکالاتی بسیار در فرد نمی تواند آتش عشق خویش را مهار کند .

در هر صورت ازدواج اتفاق می افتد که پس از فرو کش کردن عشق و رویا رویی فرد با واقعیت زندگی چشم و گوشش دوباره به تمامی عیب ها ی وی باز شده و عشق اولیه جای خود را به تنفر و انزجار می دهد که پس از مدتی به طلاق منجر می شود. نداشتن معیارهای مشخص برای ازدواج،عدم شناخت کامل و کافی از ازدواج و زندگی مشترک، استفاده نامناسب از تلفن همراه از دیگر دلایل بروز آسیب می باشد.

پس به جهت جلوگیری از بروز چنین آسیبهایی، آگاه کردن والدین در مورد بکار نبردن شیوه های نامناسب فرزند پروری مانند سخت گیری و آسان گیری بیش از حد،عدم برآورده ساختن همه نیازهای فرزند به منظور جلوگیری از بالا رفتن سطح انتظارات آنها، برنامه ریزی مناسب برای تنظیم اوقات فراغت نوجوان به منظور جلوگیری از وقت گذرانی با موبایل و اینترنت، مشاوره قبل از ازدواج، آموزش مهارتهای ارتباطی به نوجوان و نحوه استفاده درست از وسائل ارتباطی مانند موبایل و اینترنت و نظارت والدین بر نحوه استفاده درست فرزندان از اینگونه وسایل، فراهم نمودن زمینه هایی جهت آشنایی بیشتر طرفین از خصوصیات همدیگر قبل از ازدواج از سوی خانواده ها،شناساندن مرزهای بین واقعیت و خیال پردازی به نوجوانان و راههای درست کنترل احساسات و نهایتا کمک به نوجوان جهت کسب هویت مستقل از سوی والدین از اصول مهم می باشد.

تهیه و تنظیم: فاطمه ابراهیمی شهابی کارشناس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *