نخستین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آمل در سال جاری برگزار شد

به‌گزارش هراز نیوز ، نخستین‌جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های شهرستان آمل در سال جاری، باحضور سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های استان؛ رضا حاجی پور، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان، امام جمعه آمل؛ ذات‌الله زارعی، فرماندار ویژه شهرستان آمل؛ مسئولین شهری؛ علی جعفری، سرپرست معاونت اداری‌ومالی و کارشناسان ستادی اداره‌کل کتابخانه‌ها؛ یوسف لاطف، رئیس کتابخانه‌های آمل؛ اعضای حقیقی و حقوقی انجمن و جمعی از خیرین؛  به‌منظور هم‌افزایی بیشتر جهت بررسی و رفع مشکلات کتابخانه‌ای در کتابخانه شهیدان عباس زاده برگزار شد.
سکینه خاتون‌مهدیان پور، در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آمل در سال جاری اظهار کرد: سال گذشته از مجموع ۱۲۴ باب کتابخانه استان مازندران با هدف رسیدن به چشم انداز افزایش سرانه‌ی فضای کتابخانه ای در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی شش باب کتابخانه اضافه شد.
وی با بیان اینکه دو باب مشارکتی واقع در زندان آمل به بهره‌برداری رسید، افزود: در آمل کتابخانه‌های داریم که پاسخگوی نیاز مردم این شهر نیستند، زیرا متقاضیان این شهر با ورود به کتابخانه با نبود فضا و صندلی مواجه می‌شوند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با تاکید بر اینکه این حجم از حضور در کتابخانه‌ها به اطمینان خانواده‌ها نسبت به فضای امن کتابخانه برمی‌گردد، اظهار کرد: با وجود چنین استقبالی باید بیشتر در این حوزه کار کرد.

مهدیان پور با بیان اینکه حضور سه کتابخانه برای شهر آمل کفایت نمی‌کند و ساخت کتابخانه مرکزی بهترین راهکار است، گفت: در سال‌جاری و طی سفر رئیس‌جمهور به این استان باید استارت ساخت کتابخانه مرکزی این شهرستان زده شود و با استفاده از ظرفیت خیرین به ساخت کتابخانه در دستور کار قرار گیرد.

رضا حاجی پور، نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی، از آمادگی برای پیگیری و تامین اعتبارات ملی برای ساخت کتابخانه مرکزی شهرستان خبر داد و گفت: همه دست اندرکاران شهرستان باید برای این اقدام مهم همکاری کنند.

نماینده مردم آمل با اشاره به جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی در ارتقا و بهبود مسائل فرهنگی جامعه، بیان کرد: با حمایت از طرح ها و برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان باید در جهت افزایش میزان مطالعه، کتابخوانی و ارتقا مسائل فرهنگی جامعه تلاش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبیان، امام جمعه آمل با اشاره به سابقه کهن آمل و وجود نام آوران علمی بر لزوم ساخت کتابخانه مرکزی و تخصصی در آمل سخن گفت و تاکید کرد باید از اعتبارات ملی هم در کنار اعتبارات شهرستانی و خیّران بهره گرفت.

ذات‌الله زارعی، فرماندار ویژه شهرستان آمل با بیان اینکه ساخت کتابخانه مرکزی آمل نیاز روز این شهرستان است گفت: باید آمار مناسبی از نیاز های نسل جوان داشته و کتابخانه مرکزی بر پایه نیاز های روز و فن آوری نوین ساخته شود.

وی با اشاره به حضور اعضای مجمع خیرین و ظرفیت آنها از مساعدت ۵۰ میلیون تومانی این مجمع نسبت به کتابخانه عمومی شهرستان در سال گذشته خبر داد.

یوسف لاطف رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی آمل نیز در این نشست با اشاره به فعالیت شش کتابخانه نهادی در این شهرستان اظهار کرد: آمل از یک کتابخانه روستایی، دو کتابخانه مشارکتی زندان برای بند مردان و زنان، کتابخانه مستقل شباهنگ و ۱۰ کتابخانه برخوردار است.
وی با بیان اینکه در ۱۴۰۲ با افزایش چهار درصدی نسبت به ۱۴۰۱، شاهد عضویت ۷۱۶۹ نفر در کتابخانه‌ها بوده‌ایم، افزود: تمام تلاش و هدف این نهاد در سال‌جاری رساندن به ۹ هزار عضویت است.
رئیس کتابخانه‌های عمومی آمل با اشاره به اینکه در امر امانت با ۷۴ هزار و ۷۷۷ جلد به رشد ۱۰ درصدی رسیدیم و در سال‌جاری هدف ما ارائه ۹۰ هزار جلد کتاب است، تصریح کرد: در مجموع ۱۰۷ هزار و ۲۳۹ منبع کتاب داریم که این تعداد در دو سال گذشته ۱۰۲ هزار و ۱۷۶ جلد بود و هدف ما در سال‌جاری ۱۱۵ هزار جلد است.
گفتنی است پیگیری مباحث نیم‌درصد شهرداری‌ها، وضعیت پروژه‌های کتابخانه‌ای شهرستان به ویژه کتابخانه‌ی مرکزی آمل و استفاده از ظرفیت خیّرین در جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آمل مطرح شد.
عکس و گزارش محمد لطفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *