هراز نیوز :در فاصله حدود یکماه تا انتخابات بسیار مهم مجلس شورای اسلامی دوره نهم، گمانه زنی‌ها در خصوص منتخبین احتمالی انتخابات ۱۲ اسفند بیش از پیش شدت گرفته و معمولا روزی نیست که در رسانه‌های مختلف خبر و یا تحلیلی در این خصوص منتشر نشود.

در این میان آنچه که موضوع این نوشتار می‌باشد، نگاهی است منتقدانه به فعالیت‌های انتخاباتی یکی از مهم‌ترین نامزدهای انتخاباتی در یکی از مهم‌ترین حوزه‌های انتخابیه یعنی شهرستان آمل. شهرستانی که معمولا در دوره‌های گذشته اهمیتی فرامنطقه‌ای داشته و در این دوره نیز چنان که در آینده نزدیک روشن خواهد شد، یکی از شخصیت‌های تراز اول نظام در حال رایزنی و چانه زنی درباره نامزد مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان برای این شهر می‌باشد.

مهندس عنایت الله تورنگ را تقریبا همه آملی‌ها می‌شناسند در یک نگاه اجمالی یک دوره نمایندگی مجلس را در دوره کم حاشیه پنجم در کارنامه دارد و همچنین چندسالی نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بوده است. همین سوابق کافی است تا او را یکی از مهم‌ترین و حتی اصلیترین رقیب نماینده کنونی آمل در مجلس بدانیم.

با این حال مهندس داستان ما با چنین سوابق مهمی که برخی از مهم‌ترین نامزدهای حوزه‌های انتخاباتی دیگر استان نصف این سوابق را هم در کارنامه خود ندارند، بقدری ضعیف و کسل کننده پای در کارزار انتخابات امسال امل نهاد که گویی فردی است سی ساله که برای نخستین بار نامزد انتخابات می‌شود.

در خصوص چرایی این حضور کم رنگ و بی‌رمق چند نکته به ذهن می‌رسد که در ادامه می‌آید. لازم به توضیح نیست که رمز گشایی از این ابهام، تصمیم گیری‌های بعدی دوستداران وی را برای همراهی و یا عدم همراهی مهندس تورنگ در انتخابات مجلس راحت‌تر خواهد کرد.

فرضیه اول: واجب بی اعتنا

معمولا در حوزه‌هایی که نماینده فعلی آن حوزه قصد شرکت دوباره در انتخابات مجلس را دارد و به طور طبیعی از رانت همراهی غالب مدیران شهری و متنفذین برخوردار است، رقیب و یا رقبای وی با مشکلات بیشتری برای پیروزی در انتخابات روبرو خواهند بود. به همین خاطر رقبای اصلی نماینده فعلی باید تلاشی مضاعف و همچنین مدت زمان بیشتری را صرف کرده تا نسبت به امکانات مادی و معنوی نماینده فعلی به تناسب نسبی برسند. این مهم را می‌توان به وضوح در شیوه‌های تبلیغاتی کسانی چون دکتر فیاضی (رقیب ناطق نوری در نور و محمودآباد)، سردار نانواکناری (رقیب مقداد نجف‌نژاد در بابلسر و فریدونکنار) و یا حاج محسن زارعی (رقیب شجاعی و یوسف‌نژاد در ساری) مشاهده نمود. همانگونه که اشاره شد رقبای اصلی این حوزه‌های انتخابیه از مدت‌ها قبل (حداقل یکسال) برنامه‌های راهبردی خود برای انتخابات نظیر کارهای ستادی، راه اندازی سایت و اقدامات تبلیغاتی و مهم‌تر از همه ارتباط گیری از اقشار مختلف و خصوصا جوانان را آغاز می‌کنند. به طور مصداقی می‌توان به جلسات منظم فیاضی، نانواکناری و زارعی با جوانان حامی خود از ماه‌ها قبل اشاره کرد که استمرار این جلسات خود به خود موجب نوعی ارتباط عاطفی و معنوی میان کاندیدا با حامیان جوانش شده است. بدیهی است که چنین اقداماتی برای شکست رقیب قدری که امکانات متعددی را در اختیار دارد، نه لازم که واجب است! به طور طبیعی این فرضیه نمی‌تواند در مورد مهندس تورنگ صدق کند چرا که نگارنده طی دیداری که چندماه پیش با ایشان داشت فقط و فقط تردید دید و دیگر هیچ!

فرضیه دوم: پاتک نهایی در شب آخر

طبق این فرضیه نماینده فعلی حوزه انتخابیه با تمام امکانات و عده و عده‌اش در یک طرف ماجراست و رقیب وی بدون سر و صدا با کمترین امکانات ممکن و به ضعیف‌ترین شیوه وارد گود انتخابات می‌شود. بر این اساس افکار عمومی و همینطور حامیان آقای نماینده، وی را بدون رقیب و برنده قطعی انتخابات می‌پندارند و همه چیز بر وفق مراد آن‌ها پیش می‌رود تا…

در شرایطی که رسانه‌های ارتباط جمعی به میزان قابل توجهی وارد زندگی مردم شده و آخرین اخبار و تحولات در کمتر از چندساعت به چشم و گوش همهگان می‌رسد، انتشار یک فیلم و یا عکس منفی درباره یک کاندیدای انتخاباتی معادله انتخابات آن حوزه را در کمتر از یکروز تغییر خواهد داد خصوصا آنکه حوزه انتخابیه مربوط به شهر کوچکی باشد.

ناگفته نماند که اینگونه روش‌ها بیشتر در جوامع غربی مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر این شخصیت متین و به شدت اخلاقی مهندس تورنگ نیز کمترین درصدی مبنی بر اتخاذ این سیاست از جانب وی را از اساس منتفی خواهد کرد.

فرضیه سوم: حداکثر در حد یک بخاری!

آخرین حدسی که در خصوص چرایی اعلام حضور ضعیف مهندس تورنگ در این دوره از انتخابات می‌شود زد، این است که نظر به معدود بودن تعداد کاندیداهای قابل اعتنا در شهرستان بزرگ آمل و لزوم بسترسازی برای حضور بالای ۵۰ درصدی مردم در نخستین انتخابات پس از فتنه، مهندس عزیز ما صرفا جهت انجام تکلیف شرعی و ملی و جهت گرم‌تر کردن فضای انتخاباتی این شهر وارد گود شده است. این فرضیه به‌‌ همان اندازه که درخصوص جناب تورنگ صدق می‌کند، به‌‌ همان اندازه موجبات ناامیدی و احساس شکست قبل از بازی را به اذهان حامیان وی متبادر خواهد کرد.

با این حال همانطور که سیاسون معتقدند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معمولا شب قبل از رای گیری و نتیجه انتخابات مجلس یک هفته مانده به اخذ رای مشخص خواهد شد. بر این مبنا جهت تحلیل عمیق‌تر این عرصه مهم باید ۲۳ روز دیگر صبر پیشه کرد.

پانوشت ضروری: این مطلب ۶ روز قبل از انتشار آن در سایت مازندرانی‌ها به نگارش درآمده و همانطور که انتظار می‌رفت در این چند روز اتفاقات مهم و تعیین کننده‌ای در سپهر سیاست آمل رخ داد که طبیعتا بخشی از مبانی یادداشت فوق را دچار تردید می‌کند، با این حال اصول حاکم بر کنش‌های سیاسی و شخصیتی که شرح آن رفت همچنان به قوت خود باقی است.

مازندرانیها
13 thoughts on “سه فرضیه مازندرانیها برای آمدن تورنگ”
  1. اتفاقا فرضیه پاتک نهایی فقط به کشورهای غربی محدود نمی شود، بلکخه در سال های اخیر احمدی نژاد هم بهره های زیادی از آن بوده

  2. اول سایت مازندرانیها .سرور هاستش را زدن وحالا حالاها نمی تونه بالا بیاد دوم مهندس تورنگ از نظر سیاسی واجتماعی واقتصادی پاک ومطهرهستش سوم .موج بیداری منطقه را که میبینی اگه یک مدیر دولتی بخواهد در انتخابات طرف کسی را بگیره مردم سقف اون اداره را پایین می آورند هرکجا می خواهد باشه .قانون قانون هست همه باید رعایت کنند ….نماینده که به سلام میگه شلام نمی خواهیم ؟؟؟؟ مطلب آخر اینکه این هفته اقا نماز جمعه تهران هستش وخبر های خوبی میرسه .مردم باید با اقتدار شرکت کنند هر کس هم مانع بشه از سر راه بر میداریمش .المان خطاب به ایران غلط کردیم نفت اروپا را قطع نکنید

  3. سایت ابوذریون رو دیدم نشانه های انحراف در آن موج میزند-از آنجا که انحراف از ذهن خودمان شروع می شود- ابوذر یه فکربی به حال فکرت بکن

  4. لطفا از همکارای تورنگ تحقیق کنید – تورنگ مهره سوخته است- خودتونو بهش نچسبونین- تنها خصوصیتش سکوت. اینجوری اشکالاتش معلوم نمی شه و یه تعداد اولین دوره رای اوورد- متخصص حفظ سازمان در شرایط سکوت- نه الان که استراتژی رهبری فعال و رو به جولوست- اگه می خاین پسرفت یا در جا بزنین به ایشون رای بدین= برین ببینین تو جهاد چه طوری عمل کرده و چه بلایی سره نظام مهندسی کشاورزی اورده- یه NGO که قراره با رای اعضاش رشد کنه و اداره بشه با انتصابهای سیاسی ایشون به گند کشیده شده

  5. تورنگ آموده رای سوسفیان رو کاهش بده تا حاجی پور بره مجلس
    اونا باهم ساخت وباخت کردن

  6. تورنگ به مجلس میرود مثل مدرس میرود تورنگ جهادی یک یا حسین دیگر

  7. روزبه حیا کن تورنگ رها کن فقط پرفسور رضا حاجی پور

  8. حاجی پور حاجی پور حمایتت میکنیم جوانان وسطی کلا بزرگ پایتخت آمل

  9. ماجوانان وسطی کلا اعلام حمایت رسمی خود را از برادر بسیجی ورزمنده آقای دکتررضاحاجی پور مینماییم حاجی پورمردی برای شبهای وسطی کلا

  10. تورنگ یادته پرده پاترول رو میکشیدی تا مردم نبیننت مردم آمل حافظه ای قوی دارند در عرصه انتخابات انشالله جوابت را میدهیم خوب شد حضور یافتی تا دوباره نه مردم آمل رابشنوی حتی در طایفه نیاکی هم مقبولیتی نداری اما از حضورت خوشحالیم چرا که مردم آمل را باید بهتر بشناسی

  11. هر كي ميگه تورنگ در طايفه مقبوليتي نداره غلط كرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *