هراز نیوز – یادداشت مهمان -یکی از روزهای هفته گذشته بود که نسخه به دست به یکی از داروخانه های شهرمان آمل مراجعه کردم و درخواست دارویی نمودم.
مسئول داروخانه فوراً گفت: «پیدا نمی شود» و با این جواب مختصر و قطعی خیالم را از این بابت راحت کرد که نباید زیاد در جستجوی داروی مورد نظر در این اطراف و اکناف باشم.
پس از ترک داروخانه و اندکی آنطرفتر یکی از آشنایان را دیده و احوالپرسی کردم. در اثنای بحث، موضوع کمبود دارو را پیش کشیدم و از اوضاع داروهای خارجی با این رفیق شفیق درد دل کردم.
ایشان به محض شنیدن صحبت هایم، نام دارو را از من گرفت و به همان داروخانه که در نزدیکی ما بود (و مسئولش به من جواب منفی داده بود) مراجعه و دو قلم دارو را خریداری کرد و برایم آورد! فارغ از نام داروخانه و چند و چون تهیه داروها و … اما در این واقعه مختصر حقایق تلخی وجود دارد که ارتباطی به این نمونه محدود ندارد.
۱- یارانه دارو (که وزیر محترم بهداشت، خانم دکتر دستجردی نسبت به عملی نشدن وعده‌های بانک مرکزی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات دارو گلایه می‌کند) در جیب چه کسانی است؟
۲- آیا با بحث تحریم های جدید(که شخص اوّل اجرایی مملکت، صرفاً آن را کاغذپاره هایی خوانده بود که فاقد ارزش است) در تهیه و تأمین داروهای خارجی به مشکل برنخواهیم خورد؟ پیگیری های نگارنده منتج به این نتیجه شد که تا چند وقت دیگر بطور کلّی داروهای خارجی نایاب خواهد شد (این نکته نه از باب ترساندن بیماران، که صرفاً حقیقتی است که بهتر است سرمان را زیر برف نکرده و حتماً آن را جدّی بگیریم).
۳- در نهایت بهتر است به برخی از داروخانه داران شهرمان آمل (صرفاً بعضی از آنها، نه همه) توصیه کنیم که لطفاً عینک تبعیض را از دیدگان اَحول به درآورده و بیماری شهروندان را بیماری یکی از اعضای خانواده خود تلقّی کنند و در این آشفته بازار کمبود داروهای خارجی آن را محدود به برخی نورچشمی های خود نکنند.
آقایان محترم!
احساس کنید که درد هریک از پیرزنان و پیرمردان این شهر همان ندای کمک و استمداد پدران و مادرتان شماست که برای تهیه یک قلم دارو مجبورند علاوه بر مبلغ یارانه و حقوق بازنشستگی، برای تهیه هزینه آن دست نیاز به سوی اغیار دراز کنند و دردناک تر از بیماری، عرق شرمی است که از خجالت بر جبین ترک خورده شان نقش می بندد…
داروخانه داران محترم!
لطفاً به بیماران و همشهریان خود رحم کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *