جناب استاندار! به این نکته توجه دارند که مدیران سفارشی شبیه استندهای تبلیغاتی هستند؟ شاید برای زینت اتاق کاری مناسب باشند اما گره ای از مشکلات مردم باز نمی کنند.

 

“به هیچ وجه انتقاد کردن را مخالفت و ضدیت نمی دانیم ، اما انتقاد باید در چارچوب اصول باشد و اگر این باشد این اصلا یک مخالفت مضری نیست .تا چارچوب اصول اصول انقلاب است ، اصول انقلاب هم سلیقه ای نیست .” امام خامنه ای(مدظله العالی)

بلاغ/ ابراهیم علوی – روز 14 تیرماه شاهد هم اندیشی رسانه ای استان با نماینده عالی دولت ، استاندار و برخی از مدیران ادارات بودیم که مصادف با روز قلم بود.

که البته نقش قلم و تاثیر گزاری آن فقط به رسانه و مطبوعات خلاصه نشده بلکه اهل فکر و اندیشه متعهد و درد آشنا نیز باید مورد توجه و دقت نظر قرار بگیرند. چرا که بیان و اندیشه این اهالی تاثیر بسرایی در پیشرفت جامعه دارد .

قبل از متذکر شدن نکات مغفول مانده در این هم اندیشی باید گفت جای بسیاری از رسانه های آزاد اندیش که در طرح و تبادل آرا و افکار صاحب سبک و نظرند و برهمگان شناخته شده هستند خالی بود.

لا اقل انتظار می رفت از این اهالی دعوتی بعمل میآمد چرا که قلمهای درد آشنا تمام هم و غمشان توسعه بحق استان به معنای واقعی کلمه است نه فقط لقلقه زبانشان با نوشتن چند صورت جلسه و گزارشهای مکتوب پاراف شده !

و اما نکاتی که لازم دیدیم به آن اشاره کوتاهی داشته باشیم:

نکته اول: دراین هم اندیشی ، از نان تا آلاچیق بحث شد اما کسی حاضر نشد از فرهنگ در حال غارت رفته استان حرفی به میان آورد و به مقام عالی دولت متذکر شود که صرف مصاحبه های خبری و مطبوعاتی برای فرهنگی چند هزار ساله که از قضا قطب توریستی استان علوی مذهب که در برخی امکان به تروریسم فرهنگی تبدیل شده،که البته باید گفت یکی از وظایف استاندار توسعه مجامع و تشکل های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و ….که نظارت برفعالیتهای آنها به منظور گسترش مشارکت های مردمی در همه زمینه ها و نهادینه کردن این امر می باشد ،چه اقداماتی صورت گرفته؟ که باید شاهد بی نظارتی وسهل انگاری در بخشهای فرهنگی باشیم و ضرباتی که بر پیکره فرهنگ این استان وارد شده است.

و همچنین رسانه ها که دغدغه نان و پخت کلوچه درکنار سواحل مردم را دارند که اکثرا میهمانانی با وضع بی مثالی هستند ، چقدر برای مقابله با این هجمه و همچنین قدرت رسانه هایی که قصد تخریب فرهنگ این مرز و بوم را دارند بجای کارکرد پیام دهی ، در کارکرد فرهنگ سازی کارانجام داده و قدمی برداشتند ؟

مگر نه اینکه هویت حقیقی هر جامعه هویت اخلاقی آن است و رسانه وظیفه دارد مسائل انظباط اجتماعی بدور از هرگونه قشرنگری و برخورد احساسی آن را در استان محقق سازد.

که متاسفانه در برخی از رسانه های استان به این امر توجه ای جدی نمی شود و اگر کسی هم بخواهد وارد این حیطه شود به حزب اللهی بازی درآوردن خوانده شده اما نمی دانند پیشینه تاریخی این استانی که تمام قلمش را به آن مزین می کنند تبارش علوی است.

نکته دوم :جنجال آفرینی به غیر از مباحث صحیح برخی از رسانه هایی است که فکر میکنند با برخی انتقادها و بی اعتماد کردن مردم نسبت به مسئولین و وکلای مردم که یکی از ترفند های دشمن است ، در انتقاد نوشته هایی که منتشر می کنند ، می توانند به اصلاحیات و بعضا روشنگری دراین جلسات بپردازند.

چطور می شود رسانه ای بدون نقدی منصفانه و بدون آنکه شرایط اجتماعی و سیاسی نه تنها استان بلکه درسطح کلان ، کشور را در نظر بگیرد و فقط طبق یک سری حب و بغضها دست به برهم زدن اذهان عمومی در برخی عزل و نصبها بزند و آن وقت در ظاهر امر به مشکلات معیشتی مردم دست برده و صاحب نظر شود و حرفی بزند؟

و بعضی دیگر با ایجاد فضای آشفته ذهنی و لفاظی ها نه تنها هیچ پیشرفتی به استان نمی کند بلکه باید بدانند که مردم از کسانی که قلمهایشان به سمت توهین های سریالی با بکار بردن الفاظی همچون کوتوله های سیاسی پیش می رود ، خوششان نمی آیند و انتقادهای پرتابی شامل نمایان شدن حق نمی گردد .

با آزادانه فکر کردن و مطرح کردن و به تشویش این و آن نگاه نکردن و در اصل کلام جوگیر نشدن، فضای تخریب که اگر واقعا اسلامی فکر و عمل شود ، هیچ وقت در رسانه اتفاق نمی افتد و نخواهد افتاد.

نکته سوم : عرضی است به مقام عالی دولت جناب استاندار محترم ! که مسئولیت اجرای سیاستهای عمومی در استان را در به فراهم آوردن زمینه عدالت اجتماعی و فقرزدایی دارد .

و همچنین نظارت و مراقبت در اجرای برنامه های عمرانی (ملی،استانی) در صورت لزوم تذکر به مسئولین اجرایی در وقفه هایی که در پروژه ها صورت میگیرد و استنطاق مدیران بی کفایت که شاید دراین زمینه کمتر کار اساسی صورت گرفته ؛ مدیرانی که در طول خدمتشان نه تنها خدماتی به مردم و اوضاع شهری نداشتند به سمتی ارتقاء پیدا کردند که باید شاهد بهم ریختگی اعصاب آرام شهری باشیم ؛ احتیاج مبرم جامعه؛ آرامش است نه بر هم زدن فضای ذهنی مردم .

جناب استاندار! به این نکته توجه دارند که مدیران سفارشی شبیه استندهای تبلیغاتی هستند؟ شاید برای زینت اتاق کاری مناسب باشند اما گره ای از مشکلات مردم باز نمی کنند.

تا کی باید ماجراهای مدیران سفارشی که بعلت ناتوانی و ضعف مدیریتی در امور شهری ، بحث داغ و تیتر یک رسانه ها هستند ، و بعضا مورد سوء استفاده معاندین قرار میگیرند را شاهد باشیم ؟

آیا این التهاب آفرینی نیست؟ آیا با برخی نامه نگاریها به اشخاصی که معلوم الحالند و در ذهن جامعه منفور هستند ، دردی از مردم این استان را می کاهد؟

آیا دغدغه بیکاری، اعتیاد، گرانی ، بی بندوباری ، خودکشی و طلاق که گریبانگیربرخی از شهرهای استان است با دوئل رسانه ای و تیترهای رنگی و لعاب دار و وعده های اعتباری برای زهر چشم گرفتن عده ای سیاسیون خاص که از اهرم رسانه برای رسیدن به اهدافشان که چیزی جز مطرح شدن نیست! استفاده می کنند ، قابل حل است؟؟؟

بهتر نیست بجای صرف کردن وقت برای دوئل رسانه ای با وکلای مردم ، بفکر امور اجرایی مهم تری باشید و از مدیرانی استفاده کنید که دستشان به گل سفت و سخت شالیزارها آشنا باشد.

نگاهشان به شرمندگی پدرانی گره خورده باشد که برای اینکه نمی توانند هزینه تحصیل و ازدواج فرزندانشان را برآورده کنند، آرزوی مرگ می کنند.

فکرشان به سمت حرفها و دغدغه های هزاران جوان تحصیلکرده بیکاری برود که سرگردان شهرهای دور هستند.

آقایان؛آحاد ملت میفهمند ارتقاء مدیران میلیاردی بی کفایت نشان دهنده مصداق سازی و شخصی نگری است تا وسیله ای شود به دست کسانی که بر علیه مقام عالی دولت استفاده کنند و به طبع هم جای سوال در اذهان عمومی مردم ایجاد نمایند که اگر پاسخی منطقی برای آن داده نشود باعث ناامید کردن مردم نسبت به وضع آینده استان و حتی کشور می شود .

و تاسف بارتر آنکه  چنان این وضعیت را بد تصویر می کشند که دیگر برای هیچ کسی نشاط کاری باقی نمی گذارند.

و نکته آخر : کسانی که دغدغه شان توسعه استانی است بفرموده مقام معظم رهبری، نقد وسیله تکامل است و دراین تردیدی نیست و نقد منصفانه به تقویت دستگاه های اجرایی کمک می کند و در بر طرف کردن عیوب قدم بر میدارد .

در این عدالتخواهی انتقاد شخصی که بسته به جریانهای فکری و حزبی است هیچ جایگاهی ندارد چرا که بعضا به دلیل بی اطلاعی احتمال اشتباه وجود دارد .

معارضه ، گفت وگو ، مناظره اختلافی در آن نیست اما باید در چارچوب شرعی و دینی بصورت درست انجام بگیرد نه اینکه باعث اختلاف و تفرقه افکنی و بدبینی بین مردم و وکلای مردم شود ، این درست نیست .

کسانی که بنا بر مصالح شخصی و بعضا سیاست زدگی با نظرهای رسمی مخالف هستند ,خودشان را با چارچوب و اصول اسلامی مقایسه کنند و مصالح خود را به منافع عمومی استان تغییر دهند چرا که در غیر این صورت دودش به چشم مردم استان میرود و بس!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *