هـراز نـو: افزایش 28.6 درصدی تصادفات فوتی در بین موتور سیکلت سواران زنگ خطر را در خیابانهای تهران به صدا درآورده است.تردد 3.5 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران رفت و آمد در خیابانهای شهر را برای رانندگان و عابران پیاده مشکل کرده است. موتورسیکلتسوارانی که به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند و گویی تمام معابر به نام آنها سند خورده و حق دارند هر طور که دلشان میخواهد در خیابانها و معابر جولان بدهند و روز به روز بر تعداد کشتههای حوادث رانندگی بیفزایند. آمار پلیس راهور تهران حکایت از وقوع 217 فقره تصادف فوتی در سالجاری در تهران دارد که 81 فقره آن مربوط به موتورسواران است. سرهنگ عینالله جهانی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور میگوید: این تعداد تصادف نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 18 فقره افزایش یعنی معادل 28.6درصد افزایش داشته است.
به گفته وی، در تصادفات جرحی نیز از مجموع 17 هزار و 950 فقره تصادف 9 هزار و 862 فقره یعنی معادل 54.9 درصد مربوط به موتورسواران بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 247 فقره معادل 2.04 درصد کاهش داشته است. سرهنگ جهانی ادامه میدهد: با توجه به این نکته که شاهد افزایش تصادف در میان موتورسیکلتها هستیم اما در مجموع تصادفات شهر تهران به نسبت سالهای گذشته کاهش داشته است و تهران رتبه اول را در کاهش تصادفات به دست آورده است. به گفته وی، در سال گذشته 1460 نفر در اثر تصادف فوت کردهاند که این تعداد در سالجاری به 700 نفر کاهش پیدا کرده که شاهد کاهش قابل توجهی در این زمینه بودهایم.
چندی پیش نیز سعدالله مرادی، معاون مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با اشاره به آماری درخصوص کشتههای ناشی از تصادف با موتور سیکلت گفته بود: افراد با گروه سنی 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بیشترین تعداد کشتههای ناشی از تصادفات موتورسیکلتها را دربرمیگیرند و پس از آن افراد بالای 50 سال و 30 تا 39 سال با 16 درصد موارد، در رتبههای بعدی قرار میگیرند. به گفته وی، طی سال89، 5977 موتورسوار در تصادفات رانندگی کشته شدند که 94.9 درصد از این کشتهها مرد و 5.1 درصد آنها زن بودند و استانهای خراسان رضوی با 621 و تهران با 525 فوتی بیشترین و استانهای کهگیلویه و بویراحمد با 33 و ایلام با 35 مورد کمترین تعداد کشته در تصادفات موتورسیکلتها را داشتهاند.
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با بیان این نکته که در کشور ما موتورسیکلتها از ابتدای تولید، حتی از ابتداییترین اصول امنیتی، ایمنی و زیستمحیطی برخوردار نیستند،می گوید: بیشترین آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در تهران مربوط به موتورسیکلتسواران و عابران پیاده است.
در ادامه از نگاه لنز «هرازنو» به نمایش قسمتی از تخلفات موتورسیکلت سواران و تردد در مسیرهای ممنوعه پرداختیم.
عکس از امیرحسین قربان حسینی