آیا در خیابان، انبوه سازان و پیمانکاران ساختمانی ، کسبه یا ساکنین مجتمع و یا منزل مسکونی حق ادعای مالکیت مکانی را برای قرار دادن موانع یا پارک خودرو و یا قرار دادن اقلام خود را دارند؟

 

هرازنیوز: درابتدا نظر قانونگذار در قانون مدنی در مورد اماکن عمومی به صراحت بیان شده است که نص قانون به شرح ذیل می باشد:

ماده ۲۴: قانون مدنی ((هیچ کس نمی تواند طرق و شوارع عامه و کوچه هایی را که آخر آن ها مسدود نیست تملک نماید.))

و تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون اصلاح قانون شهرداری مصوب ۱۳۴۵ نیز به صراحت اعلام می‌دارد:

((اراضی کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و به طور کلی معابر و بستر رودخانه‌ها و درخت‌های معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر که مورد استفاده عموم است ملک عمومی محسوب و در مالکیت شهرداری است.))

در تفسیر برآمده از ماده ۲۴ هر راه و خیابان یا معبری که محل تردد و امکنه عمومی است به این شرط که انتهای آن بن بست نباشد هیچ کسی حق ندارد از آن بهره برداری خصوصی یا تملک نماید.

قطعا در مواقع پارک خودرو با اعتراض کسبه و مغازه داران مبنی بر« محل پارک خودروی شخصی است » یا « شما جلوی دید محل کسب مرا گرفته اید» و یا تعمیرکاران خودرویی که چندین خودرو در حال تعمیر را در خیابان رها کرده و قسمت وسیعی را اشغال نموده اند روبه رو شده اید، در تمامی موارد فوق این اقدامات غیر قانونی بوده و مصداق بارز سد معبر است.

آیا مصالح ساختمانی هم جزء مصداق‌های سد معبر است؟

یکی از مشکلات شهروندان مزاحمت وسایل ساختمانی است که عبور و مرور را بسیار سخت می‌کند. اگر هنگام ساختمان‌سازی، مصالحی در معابر عمومی قرار داشته باشد، مصداق سد معبر است زیرا فضای عمومی را به اشغال خود در آورده‌ است و با عوامل آن برخورد می‌شود. هنگام ساختمان‌سازی نباید فضای عمومی را به اشغال خود درآورد و تنها با کسب اجازه از شهرداری می‌توان از یک‌چهارم فضای پیاده‌رو یا حتی فضا‌های هوایی استفاده کرد تا مزاحمتی برای سایرین ایجاد نشود و اگر بیش از این اندازه شد شهرداری موظف است با این افراد برخورد کند.

 مجازات متخلفین چیست

مطابق ماده ۲ قانون مجازات اسلامی و تعریف ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی و همچنین ماده ۵۵ قانون شهرداری این اقدامات جرم شناخته شده است و مرتکبین علاوه بر محکومیت از یک ماه تا یکسال حبس،با برخورد مامورین شهرداری بدون نیاز به حکم قضائی نیز مواجه خواهند شد

متاسفانه دراین تصویر در خیابان طبری ۵ یک انبوه ساز بدون توجه به حقوق عامه تا وسط خیابان را تصرف کرده است و شهرداری و دستگاه های نظارتی سکوت کرده اند

One thought on “تصرف خیابان و سکوت شهرداری آمل”
  1. اشکال نداره همین دوتا سرمایه گذار هم که مونده رو با این اراجیف فراری بدید راحت. دیگه چیزی و کسی نمونده تو آمل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *