کاربرد دستگاه افتالموسکوپ و رتینوسکوپ در تشخیص بیماریهای چشمی

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در گفتگوی اختصاصی با هرازنیوز با بیان اینکه یکی از تجهیزات پرکاربرد در حوزه چشم پزشکی، دستگاهی به نام افتالموسکوپ می باشد مطرح کرد: این دستگاه عموما به منظور بررسی و معاینه اختلالات موجود در زجاجیه و شبکیه چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود: تغییرات سطح چشم، گویای بسیاری از بیماری های داخلی محسوب می شود که در مورد صورت تشخیص صحیح و به موقع، امکان پیشرفت بیماری به حداقل می رسد. به همین دلیل، دستگاه افتالموسکوپ، از اهمیت ویژه ای در این راستا برخوردار است.

وی در ادامه گفت :از جمله اختلالاتی که از طریق افتالموسکوپ قابل مشاهده و یا حتی پیشگیری هستندمیتوان به تومور های مغزی،  رتینوپاتی دیابتی، افزایش فشار خون،تغییر در عروق مغز، افزایش فشار داخل جمجمه اشاره کرد.

اپتومتریست مرتضی بصیرت با اشاره به اینکه افتالموسکوپ دارای سه جز اصلی  منبع نور ، وسیله ای برای بازتاب و وسیله ای برای تصفیه تصویر تولید شده است اظهار  کرد:این دستگاه پرتوی کوچکی از نور را از طریق مردمک چشم بیمار هدایت می کند  که به پزشک کمک می کند هر گونه ناهنجاری  در لنز چشم ، دیسک بینایی ، شوک زجاجیه ای و شبکیه را تشخیص دهد.

مدیریت جدید کلینیک بینایی سنجی چشم و عینک بصیرت همچنین در ادامه به توضیحات مفیدی درباره دستگاه رتینوسکوپ پرداخت و افزود: رتینوسکوپ که به آن شبکیه بین نیز می گویند، یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات چشم پزشکی مورد استفاده در مطب ها، کلینیک ها، درمانگاه ها و کلیه بخش های مربوط به چشم در مراکز درمانی می باشد.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا مطرح کرد :یک اپتومتریست (بینایی سنج ) و یا چشم پزشک برای معاینه و سنجش قدرت انکسار چشم، تعیین شماره عدسی تصحیح عیب انکساری، تشخیص مشکلات مربوط به شبکیه، اختلال و عیوب انکساری، لنز هایی با قدرت مختلف را جلوی چشم بیمار می گذارد و با تغییر لنز ها، تغییرات حاصل در الگوی شکست نور را مشاهده می کند تا لنزی با قدرت متناسب با عیب انکساری چشم با استفاده از رتینوسکوپ انتخاب شود که این فرآیند را رتینوسکوپی می نامند.

وی با بیان اینکه عمل رتینوسکوپی با هدف تعیین نمره ی عینک چشم انجام میشود اظهار کرد: از جمله کاربردهای رتینوسکوپ می توان به کمک به تشخیص دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیزم و به طور کلی سنجش نیروی انکساری چشم اشاره کرد.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) مدیریت جدید کلینیک بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیرت در انتها افزود: کلینیک ما با بیش از چهل سال سابقه فعالیت، با بهره گیری از مجرب ترین کادر و  تکنولوژی روز دنیا آماده ارائه طیف وسیعی از خدمات بینایی سنجی چشم و تشخیص بیماریهای چشمی است و شما هم استانی ها ی عزیز مازندرانی می توانید خدمات چشم پزشکی خود را با بهره مندی از تخفیفات فوق العاده و با خاطری آسوده به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *