آغاز صید ماهیان دریایی خزر در روزهای آینده

رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران با اشاره به حضور فعال صیادان در بحث تکثیر ماهی‌ها، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال وضعیت صید خوب باشد و همین امیدی است که صیادان را با دنیایی از امید و آرزو وارد دریا می‌کند.

به گزارش هرازنیوز از فارس این روزها ماهی‌گیران مازندرانی سخت مشغول هستند تا بتوانند تورهای خود را در دل دریا پهن کردند.

طی سال‌های اخیر شاهد کاهش صید ماهی در دریا بودیم که موجب مشکلات بسیاری برای ماهی‌گیران مازندران شد اما موجب نشد از دریا دل بکنند؛ چرا که نبض‌شان با موج‌های دریا می‌زند و این روزها هم دل‌تنگ‌تر از همیشه دل‌شان برای رفتن به دریا پَر می‌کشد.

صیادان مازندران پس از چشم انتظاری ۶ ماهه برای رفتن به دریا لحظه‌شماری می‌کنند، چرا که دیگر به‌عنوان شغل به آن نگاه نمی‌کنند بلکه همه زندگی‌شان است.

طی ماه‌های اخیر ماهی‌گیران تمام تلاش‌شان را در ارتباط با تکثیر ماهی‌ها در رودخانه‌های مهم شیلاتی گذاشتند و اکنون منتظر هستند تا لحظه موعود برسد و تورهای خود را در دل آبی بیکران پهن کنند.

باوجود اینکه سه مطالبه به حق ماهی‌گیران مازندران روی زمین ماند اما نه تنها از تلاش‌شان کم نشد و این روزها دل‌تنگ‌تر از همیشه منتظر پهن کردن تورها در دل دریا هستند، به امید اینکه تورهای پر از ماهی باشد.

خشایار نوایی رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران امروز در گفت‌وگویی، اظهار کرد: ۴هزار و ۲۰۰ در قالب ۵۴ تعاونی پره از رامسر تا میانکاله فعالیت دارند.

وی افزود: از بین این شرکت‌ها، ۵۰ تعاونی پره خود را برای آغاز فصل صید و صیادب آماده کردند.

رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران با اشاره به مشکلات مالی شرکت‌های تعاونی پره، اضافه کرد: خواسته به حق جامعه صیادی نیز محقق نشد.

نوایی تصریح کرد: صیادان با توجه به افزایش آلات و ادوات صیادی برای خرید ادوات صید با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کردند و حتی برخی از شرکت‌ها به‌دلیل همین بدهی و کاهش صید امسال نمی‌توانند به دریا بروند.

وی با اشاره به حضور فعال صیادان در بحث تکثیر ماهی‌ها، تصریح کرد:  پیش‌بینی می‌شود امسال وضعیت صید خوب باشد و همین امیدی است که صیادان را با دنیایی از امید و آرزو وارد دریا می‌کند.

رئیس اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران در ارتباط با سه مطالبه بحق صیادان از جمله تعدیل و تثبیت شغل صیادی، سخت و زیان‌اور بودن شغل صیادی و بیمه صیادان، اظهار کرد: هنوز این خواسته مهم صیادان محقق نشده با وجود اینکه پیگیری‌های زیادی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

نوایی ادامه داد:  اگر مصوبه ۱۰۰میلیارد تومانی سفر رئیس‌جمهور از محل تعدیل،ساماندهی، اقتصادی کردن و تثبیت اشتغال به جامعه صیادی  شرکت های تعاونی اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر سهم پرداخت حق بیمه هر ماهی‌گیر ماهانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده که این رقم با توجه به فعالیت ۶ ماهه بسیار سنگین است و امیدواریم طرح کاهش حق سهم بیمه ماهیگیران از ۲۷ به ۱۷درصد کاهش یابد.

قاسم کریم‌زاده مدیرکل شیلات مازندران نیز در گفت‌وگویی درباره اعلام زمان آغاز صید  ماهی‌های استخوانی در دریای مازندران، اظهار کرد: براساس مصوبات کمیته مدیریت صید سازمان شیلات ایران صید ماهی‌های استخوانی در دریای خزر ۱۱۰۰ نفر از صیادان میانکاله در قالب ۱۳ تعاونی پره از ۱۷ مهر ماه تورهای خود را در دریای مازندران پهن می‌کنند.

وی افزود: همچنین بر همین اساس آغاز صید برای تعاونی‌هایی که در طرح کمک تکثیر طبیعی به منظور حفاظت و بازسازی ذخایر دریای خزر فعال بودند، از ۱۹ مهر ماه خواهد بود.

مدیرکل شیلات مازندران بیان کرد: شروع فصل صید ماهی‌های استخوانی برای سایر تعاونی‌های پره ۲۲ مهر ماه خواهد بود.

کریم‌زاده با اشاره به وجود ۵۴ تعاونی پره در سطح استان مازندران، تصریح کرد: حدود ۴هزار نفر صیاد مشغول صید و صیادی هستند که از نیمه دوم مهر ماه تا ۱۵ فروردین سال بعد تورهای آنان در دریا پهن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *