هراز نیوز – لطفا خودتان را معرفی کنید :

محمد نیکپور متولد 1368 روستای اجبار کلای  آمل ودانشجوی ترم دوم کارشناسی ناپیوسته  مکانیک گرایش تاسیسات حرارتی و برودتی  دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات آیت ا… آملی هستم .

هراز نیوز -تا به حال چه  موفقیتهایی کسب کرده اید ؟

چهار دوره حضور در المپیاد مکانیک خودرو در هر چهار دوره در شهرستان اول و در استان دوم شدم .
در مسابقات علمی و مهارتی آموزشکده های سما منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی رتبه اول را کسب کردم

و در مسابقات علمی و مهارتی کشوری در اراک مرداد 88 حضور داشتم

هراز نیوز -بزرگترین اختراع شما تاکنون چه بوده است ؟

ساخت خودرو هیبرید از نوع موازی که در جشنواره خودرهای پاک درمهرماه 1390 در سطح کشور مقام هفتم را کسب کردیم .

البته در  تیم 12 نفره تیکا 3  من  مسئولیت کلیه قسمتهای برق و مکانیک خودرو را  برعهده داشتم ، استاد راهنمای تیم جناب آقای دکتر شفقت و جناب آقای دردل بودند  از این جمع فقط من دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بودم وبقیه دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل بودند .

هراز نیوز -ساخت خودرو هیبرید چقدر برایتان هزینه برداشته است ؟

خودرو تیکا 3 (خودرو هیبرید) با 10 میلیون تومان در مقابل رقبای دیگر که با هزینه بالای 40 میلیون تا 150 میلیون تومان حضور داشتند از بین 60خودرو که از دانشگاه های مختلف کشور بوده اند مقام هفتم را کسب کردیم

 

هراز نیوز -مسئولان تا به حال چه حمایتهایی از شما نموده اند ؟

واقعیتش را بخواهید جز یک لوح تقدیر هیچ حمایتی صورت نگرفته است

هراز نیوز -صنایع مختلف خصوصا صنایع داخل استان مازندران چطور ؟

(با لبخند سری تکان می دهد ) نه

هراز نیوز -در صورت امکان توضیح کوتاهی در خصوص سیستم هیبرید بفرمایید ؟

از تركيب بين موتور احتراق داخلي و موتورالكتريكي با كار کرد مختلف به سيستم هيبريد با دو منبع متحرك مي رسيم . از آنجاكه موتور احتراق داخلي و موتور الكتريكي حاصل توليد مفيد هر منبع با جریان منبع ديگري در زمــان احتياج مي باشد.از اين رو، در سيستم هيبريد از يك موتور الكتريكي كه نياز به شارژ از بيرون ندارد استفاده مي شود و كار ماشين الكتریکی  را انجام مي دهد.

هیبرید به سه نوع موازی ، سری و مختلط (سری موازی) تقسیم میشود

هراز نیوز -این سه نوع چه فرق با هم دارند ؟

در سيستم هيبريد موازي، موتور احتراقي و الكتريكي چرخها را به حركت در مي آورند و توان توليدي از اين دو منبع بر طبق شرايط معمول مورد استفاده قرار مي گيرند. اين را يك سيستم موازي گويند چون توان جاري به چرخها به صورت موازي است، در اين صورت باطري با روشن كردن موتور الكتريكي و عملكرد آن به صورت ژنراتور شارژ مي شود و از انرژي باطري براي به حركت در آوردن چرخها استفاده مي شود.

اگرچه اين ساختار ساده اي دارد ،اين سيستم نمي تواند توسط موتور الكتريكي در صورت شارژ باطري همزمان چرخها را به حركت در آورد از اين رو اين سيستم فقط يك موتور الكتريكي دارد

 

وی افزود : موتور احتراق داخلي محرك ژنراتور است و موتور الكتريكي با توليد انرژي الكتريسته توسط ژنراتور براي حركت چرخها استفاده مي شود . به اين سيستم هيبريد سري مي گويند

 

نیکپور اظهار داشت : سيستم تركيبي سري و موازي هيبريد ، به منظور ماكزيمم  بهره ازهر دو سيستم استفاده مي شود . اين دو موتور الكتريكي دارد ، وبا توجه به شرايط رانندگي از موتور الكتريكي يا بر حسب شرايط از هر دو مـوتور الكتريكي و موتور احتراقي براي دست يا فتن به راندمان بالا استفاده مي شود .
از اين گذشته ،زماني كه لازم باشد هم سيستم چرخها را به حركت در مي آورد و همزمان توليد برق كند از ژنراتور استفاده مي شود که سیستم سری موازی بهترین نوع هیبرید در خودرو محسوب می شود .

 

هراز نیوز -خودرو شما چه ویژگی هایی داشت که با این هزینه کم رتبه هفتم را کسب کردید ؟

بدنه خودرو از نوع کامپوزیت (فایبر گلاس ) سبک و مقاوم در برابر ضربه ، از پلت فرم پراید استفاده شده است و با تغییراتی در بدنه و موتوراجرا شد البته طبق  قانون این  مسابقات میبایست این تغییرات برروی خودروهای ساخت داخل کشور صورت می گرفت .

هراز نیوز -برنامه آینده شما چیست ؟

توسعه خودرو هیبریدی از نوع سری و موازی با کوپل کردن 4 موتور برقی و یک ژنراتور و یک موتور بنزینی که برای اولین بار در دنیا صورت خواهد گرفت .در حال حاضر مشغول ساخت خودرو با سوخت پیل سوختی می باشیم

 

هراز نیوز -صحبت آخر ؟

مسئولان صنعت و دانشگاه از دانشجویان مخترع و نوآور حمایت بیشتر بکنند از دکتر صفانیا ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات آیت ا… آملی ، دکتر اسماعیلی و مهندس مرادی بخاطر حمایتشان سپاسگزارم

از پدر و مادر عزیزم که زحمت زیادی برایم کشیده اند بی اندازه ممنون هستم

7 thoughts on “گفتگو با محمد نیکپور سازنده خودرو هیبریدی تیکا 3 :جز یک لوح تقدیر هیچ حمایتی صورت نگرفته است”
  1. dadash damet garm! hamishe amoliha ba hoshan hamishe amol vase mazandaran eftekhar mire! dame hame amoliha garm!

  2. ای بابا…چط.ری ممد؟:دی
    هراز جون..از بچه های تسلا هم مصاحبه میکردی داداش:دی دوم شدیما:دی
    تازه ماشین ما خفن تر از ماشین اینا بود:دی

  3. سلام
    کیف کردم از این همه تلاشتون
    پروژه کارشناسی من شبیه سازی موتورهای هیبریدی با سیمولینک متلبه کسی هست بتونه بهم تو این زمینه کمک کنه؟برای هر گونه همکاری تو این زمینه آماده ام

  4. سلام ممدی. تبریک…. ایشالله ته عروسی بوه هوای سر.. عمو ممدی سر نفته تشه بزن… دی:

  5. سلام من یه ایده جدیدی درباره خودرو های بدون موتور دارم اگه دوستانی هستند که بخواند بصورت تیم ورک کار کنند با من تماس بگیرند
    09125199100

  6. از طراحیش خوشم امد ولی نگفتی حجم متورش چنده تا چ سرعتیم میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *