توله کشی خرس قهوه ای آمل/ غریزه ای برای جفتگیری خرس نر با ماده

وحید رضاییان رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آمل در گفتگو اختصاصی با پایگاه خبری هرازنیوز درباره توله کشی یک خرس قهوه ای در جنگل های چلاو آمل گفت :ما در سطح کشور دو نوع خرس داریم یک نوع خرس قهوه ای که در جنگل های شمال و چلاو زیستگاه آن است و گونه ای دیگر خرس سیاه که در مناطق جنوبی در کرمان و هرمزگان زیست می کند .

وحید رضائیان

وی مطرح کرد : خرس حیوانی است که می تواند مانند انسان با کف پا راه برود و رد پای آن بسته به سن خرس متفاوت است ؛ خرس از گوشت خواران است اما از گونه های گیاهی و حشرات هم تغذیه می کند به جز خرس قطبی که گوشت خوار کامل است .

رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان آمل ادامه داد : خرس حس بینایی ضعیف دارد اما حس بویایی بسیار قوی دارد ، خرس ها مثل راسو و شوکا  دارای تاخیر باروری هستند و در داخل شکم جنس ماده رشد چندانی ندارند یکی از دلایل تاخیر باروری خرس استراحت زمستانه است .

این مسوول  درخصوص دوره باروری خرس قهوه ای گفت : معمولا با روری خرس در تابستان انجام می شود جنین در چند ماه اول حاملگی رشد نمی کند، بچه های خرس بسیار کوچک هستند و بعد از تولد رشد می کنند ، خرس نر و ماده یک تا سه هفته باهم زندگی می کنند مدت آبستنی در خرس ماده 7 تا 8 ماه است و در استراحت زمستانی یک خرس ماده می تواند یک تا 4 توله به دنیا آورد که معمولا 2 توله به دنیا می آیند . توله خرس ها 3 تا 4 ماهگی از مادر شان شیر می خورند و تا دوسالگی وابسته به مادر هستند خرسهای نر در 4 سالگی و خرسهای ماده در 3 سالگی بالغ می شوند. خرس های ماده معمولا دو تا سه سال یکبار زایمان می کنند و عمر خرس 30 تا 45 سال است .

وی در پاسخ به سوالی درباره  دلیل پدیده توله کشی در خرس به خبرنگار هرازنیوز گفت : خرس نر چون می خواهد مجدد با خرس ماده جفت گیری کند اقدام به کشتن توله خرس می کند معمولا وقتی خرس نر قصد جفتگیری دارد خرس ماده توله ها مخفی می کند و یا در صورت امکان فرار می کند و درمواردی حتی با خرس نر درگیر می شود در نهایت وقتی چاره ای جفتگیری صورت می گیرد، خرس نر معمولا پس از کشتن توله اقدام به خوردن نمی کند ولی در موارد خاصی مانند مورد منطقه چلاو این اتفاق می افتد.

رضاییان درخصوص دلایل حمله خرسها به انسانها گفت : معمولا وقتی خواب خرس کامل نشود و عاملی باعث بیدار شدن او شود و زمانیکه توله های همراه خرس هستند و  فصل جفتگیری است ممکن است به انسان حمله کند همچنین در صورتیکه مسیر حرکت انسان با حیوان یکی شود قالبا فرار می کند و برخی مواقع حمله می کند، بهترین حالت این است که تا می توانیم از خرس فاصله بگیریم.

وی در خصوص فرار به سمت سرازیری در زمان حمله خرس گفت : فرقی ندارد خرس در هر صورت چه به سمت بالا و چه به سمت شیب قابلیت حمله و دنبال کردن دارد بهتر است در هر صورت با سرعت و حالت ایمن از خرس فاصله بگیریم .

تصاویر آقای غفاری چلاوی محیطبان آملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *