علائم رتینوپاتی دیابتی چشم

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در گفتگوی اختصاصی با هرازنیوز با بیان اینکه رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض چشمی دیابت است اظهار کرد:در این عارضه عروق خونرسان به شبکیه چشم دچار آسیب می‌شوند،شبکیه بافتی است که قسمت خلفی کره چشم را می‌پوشاند و با وجود این که رتینوپاتی در  آغاز ممکن است علامتی ایجاد نکند، اما در موارد پیشرفته می‌تواند منجر به کوری شود.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود:شایع ترین علت نابینایی در سنین زیر 60 سال بیماری دیابت است و مهم ترین علت ناینایی در بیماری دیابت تورم مرکز بینایی است که اگر امروزه با تاخیر به این موضوع رسیدگی شود بیمار برای همیشه بینایی خود را از دست می دهد و قابل درمان نیست مگر آنکه در مراحل اولیه باشد.

مدیریت مطب بینایی سنجی چشم و عینک بصیر با اشاره به اینکه این بیماری ممکن است تا زمانی که پیشرفت نکرده، علامتی ایجاد نکند مطرح کرد:با این حال در صورت بروز علائم، ممکن است علایمی همچون از دست دادن بینایی مرکزی ، عدم توانایی مشاهده رنگ‌ها،تاری دید،هاله یا نقاط سیاه در میدان دید و حالت مگس‌پران را فرد تجربه کند.

وی با اذعان به این مطلب که رتینوپاتی دیابتی را به خوبی با معاینه‌ جامع اپتومتری چشم توسط اپتومتریست می‌توان تشخیص داد گفت: دو نوع رتینوپاتی دیابتی وجود داردکه رتینوپاتی دیابتی زودرس رایج تر بوده و به رتینوپاتی دیابتی غیر منعکس کننده (NPDR) معروف است و در این نوع رتینوپاتی رگ های خونی جدید رشد نمی کنند.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) مطرح کرد:رتینوپاتی دیابتی می تواند پیشرفت کرده و نوع شدید معروف به رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو را ایجاد کند که در این نوع، رگ های خونی آسیب دیده مسدود شده و باعث رشد رگ های خونی جدید و غیرطبیعی در شبکیه می شوند که می توانند به زجاجیه چشم نشت کنند، سرانجام، بافت پوششی تحریک شده توسط رشد رگ های خونی جدید می تواند باعث جدا شدن شبکیه از پشت چشم و حتی فشار در ناحیه چشم شود.

وی با بیان اینکه این که رتینوپاتی دیابتی پرولیفراتیو به عصب بینایی آسیب می رساند اظهار کرد: این حالت می  تواند منجر به گلوکوم گردد.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا در ادامه افزود:برای تشخیص، اپتومتریست (متخصص بینایی سنجی)قطره هایی در چشم فرد قرار می دهد که باعث شفاف سازی (گشاد شدن) مردمک می شود تا بتواند  بهتر داخل چشم بیمار  را ببیند البته این قطره ها ممکن است تا چند ساعت باعث تاری دید شوندولی زمانی که چشم‌ها شسته شوند اثرات آن از بین خواهد رفت.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در ادامه با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف ما اپتومتریستها (متخصص بینایی سنجی) تشخیص و مشاوره در حوزه ی بیماریهای چشم است مطرح کرد : تشخیص بیماریهایی از قبیل آب  مروارید به روش فیکو  و عمل لیزیک و لازک  ، رتینوپاتی دیابتی و ارجاع به پزشک متخصص چشم جهت درمان تخصصی و عمل های لازم از جمله اختیارات ویژه اپتومتریستهاست.

مدیریت مطب بینایی سنجی ،چشم و عینک بصیر در انتها افزود: مطب ما با بهره گیری از مجرب ترین کادر و  تکنولوژی روز دنیا آماده ارائه طیف وسیعی از خدمات بینایی سنجی چشم و تشخیص بیماریهای چشمی است و شما هم استانی ها ی عزیز مازندرانی می توانید خدمات خود را با بهره مندی از تخفیفات فوق العاده و با خاطری آسوده به ما بسپارید.

این عضو آکادمی علمی اپتومتریست ایران و آسیا افزود :ما در مجموعه بصیر واقع در شهرستان آمل کوچه بنیاد شهید مجنمع بصیر ضمن طرف قرارداد بودن با بیمه های مطرح کشور از جمله بیمه سرمد،سازمان تامین اجتماعی،بیمه اسیا ،خدمات درمانی،نیروهای مسلح و ارایه فاکتور معتبر از سوی (اپتومتریست) متخصص بینایی سنجی همواره سعی کرده ایم جهت سلامت چشمان شما مراجعه کنندگان گرامی،این عضو حساس بدن گام هایی هدفمند را برداریم، زیرا سلامت شما برای ما ارزشمند و بسیار حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *