رونمایی کتاب( بررسی زن در آثار بهرام بیضایی) بدون حضور نویسنده ی کتاب ، در شهر آمل برگزار شد.

کتاب ( بررسی زن در آثار بهرام بیضایی) اثر آزاده سعیدی مقدم بدون حضور خودش در سالن آمفی تئاتر شهر آمل برگزار شد.
کتاب ( بررسی زن در آثار بهرام بیضایی) اثر زنده یاد آزاده سعیدی مقدم با حضور مسئولین و علاقنمدان به ادبیات نمایشی و جمعی از هنرمندان با حمایت اداره ارشاد آمل ، در سالن آمفی تئاتر امام خمینی رونمایی شد. در این برنامه استاد سعیدامیرکلایی کارشناس و پیشکسوت ادبیات نمایشی این اثر را نقد و بررسی کرد. در ادامه مادر مولف، زنده یاد آسمان، شهین حداد لاریجانی سخنرانی کردند و در پایان برنامه ، کتاب فوق رونمایی شد.
آزاده سعیدی مقدم ملقب ب هآسمان در یکم فروردین 1357 در خانواده ای فرهنگی و علاقنمند به هنر و ادبیات چشم به جهان گشود. پدر و مادر از مفاخر شهر آمل و از فرهنگیان جریان ساز در این شهر بودند. از کودکی نبوغ و استعداد خاصی در فراگیر داشته و در اوان کودکی با شعر و دنیای ادبیات آشنا شد. در کنار پشیرفت جهشی و چشمگیر در تحصیلات به مطالعه ی آزاد در حوزه ادبیات، تئاتر و سینما روی آورد.هنر را دوست می داشت و آن را التیام بخش دردهای بشری می دانست.در کنکور سراسری دانشگاه دولتی اصفهان با بهترین رتبه در شته حقوق و علوم سیاسی قبول شد.اما پس از مدتی به علت علاقمند بودن به ادبیات تغییر رشته داد و وارد دانشکده زبان و ادبیات فارسی شد و تار کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و دوره دکتری نیز قبول شد و در نظر داشت پایان نامه اش در خصوص بررسی آثار علی حاتمی باشد که متاسفانه بعلت بیمارس سرطان خون در هفتم دی ماه دار فانی را وداع گفت و در اممزاده عبدالله آمل به خاک سپرده شد.
از او دست نوشته های فراوانی در زمینه شعر و نقد ادبیات و سینما به جا مانده است.
سعیدی مقدم در این اثر شخصیت زن را در آثار بیضایی بررسی می کند و با الگو و نمادهای اساطیری مطابقت می دهد. درصدد کشف و شهود جایگاه زن در کارهای بهرام بیضایی است. اینکه بیضایی چگونه و چه زوایه دیدی به زن دارد؟! یا چگونه الگو برداری کرده است؟ این اثر موشکافانه نشان می دهد بیضایی با شناخت عمیق از فرهنگ و آیین سرزمینش، آگاهانه دست به خلق شخصیت زن زده است. این کتاب در کنار بخش‌هایی همچون «زندگی، آثار و اندیشه بهرام بیضایی»، «تقویم زندگی و آثار»، «زن از نظرگاه بیضایی»، در فصل‌هایی مواردی را همچون شخصیت‌پردازی، قالب‌ها و انواع شخصیت، زن و کهن‌نمونه‌هایش و خدابانوان سومری، ایرانی و یونان و همچنین نمادهای اسطوره‌ای و کهن الگوهای زنان مطرح می‌کند و سپس به نقد و بررسی آثار بیضایی می‌پردازد.
این کتاب بر این فرض استوار است که شخصیت‌پردازی زن در آثار بهرام بیضایی با دیگر آثار معمول ادب نمایشی متفاوت به نظر می رسد. زنان در آثار بیضایی از نزدیکان و جامعه خویش آسیب و صدمه دیده اند. آنها اکثرا مورد تهدید و تحقیر و تعدی قرار گرفتند و در پی اثبات دانایی‌های خود و حفظ جسم و روح خویش‌اند. همچنین به گونه اسطوره‌ای بزرگ، ایثارگر و در عین حال رنجورند و رفتاری متفاوت از زنان هم‌عصر خویش از آنان سر می‌زند.
این اثر دقیقا بر این فرض استوار است که شخصیت زنان با نگاهی عمیق بر کهن الگوها و ایزدبانوهای اسطوره‌ای بنا شده و شخصیت‌پردازی آنان بسیار پیچیده است.
این کتاب، محصول چند سال تلاش و تحقیقات میدانی زنده یاد آزاده سعیدی‌مقدم است.
بررسی جایگاه زن در آثار بهرام بیضایی» در ۱۶۰ صفحه و با قیمت ۹۰ هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *