هراز نیوز :  زنان در جامعه به عنوان مادر نقش های حساس و مهمی را در تولید نسل های بعدی جامعه و پرورش آنها داشته که به صورت مستقیم با سلامت اجتماعی در ارتباط می باشد….

مادر شدن و ایفای صحیح نقش مادری مستلزم داشتن سلامت کامل جسمی و تعادل روحی و روانی می باشد، اما مصرف الکل یکی از پدیده هایی است که در جوامع فعلی به دلایل مختلف از جمله تاثیر الگوهای ناسالم رسانه ای و تبلیغات نادرست شبکه های ماهواره علارغم اطلاع شهروندان بویژه زنان ازعواقب قانونی و همچنین حرام بودن آن از نظر احکام اسلامی به مصرف آن سوق داده می شوندو این درحالی است که الکل دلیل بسیاری از رفتارهای خشن ،سوانح و حوادث مانند حوادث رانندگی در دنیای فعلی می باشد.

تقریبا ۱۰۴میلیون نفر در آمریکا حداقل ماهیانه یکبار الکل می نوشند،۱۳میلیون نفر مصرف کننده قهار الکل هستند و بیش از ۱۰۰۰۰۰نفر بر اثر بیماری های مرتبط با الکل و سوانح ناشی از مصرف الکل می می برند.

الکل عامل تقریبا ۳درصد مرگ و میرهای آمریکا از جمله مرگ و میرهای ناشی از نقائص مادرزادی،ناخوشی،تصادفات و خشونت است.الکل کند کننده سیستم عصبی مرکزی مغز انسان می باشد،اعتیاد به الکل یک مولفه ژنتیکی دارد(مک گیو،۱۹۹۹).

مقادیر متوسط الکل ،درجات مختلفی از اختلالات شناختی،ادراکی،کلامی و حرکتی و از دست دادن کنترل را ببار می آورد که منجر به اعمال نامقبول می شود(پینل،ترجمه فیروزبخت،۱۳۹۴).

در سندرم جنین الکلی که به علت اعتیاد مادر به مشروبات الکلی بوجود می آید،کودک مبتلا به این سندرم دارای برخی از این نشانه هاست(الیری،۲۰۰۴).

صدمه مغزی،عقب ماندگی ذهنی،ناهماهنگی،تونوس عضلانی کم، کم وزنی در بدو تولد،رشد ناکافی و بدشکلی بدنی از جمله این صدمات می باشند.الکل چون به طرق مختلف در رشد مغز بویژه در زمان جنینی تاثیر می گذارد بنابراین مخصوصا در زمان بارداری بسیار خطرناک می باشد(گوئری؛فاربر و اولنی،۲۰۰۳).

الکل همچنین سندرم کورساکوف ایجاد می کند که از دست دادن حافظه،ناکارایی حسی و حرکتی و دمانس شدید از مشخصه های ان می باشند.

درگیری های فردی،درگیری های شدید خانوادگی،فرزند آزاری ،همسر آزاری و پایین آمدن قدرت حافظه همراه با از دست دادن قدرت تصمیم گیری و عدم آینده نگری را باید از تاثیرات مخرب مشروبات الکلی دانسته که سالانه در کنار از بین بردن کانون خانواده ها هزینه های بسیار زیادی را برای سازمانهای ذیربط برجا می گذارند.

طلاق می تواند در کنار همه آسیب های فردی و جسمی یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی باشد که یکی از مولفه های تاثیر گذار آن مصرف مشروبات الکلی است،طلاق امری است که بعضی از همسران با آن و پیامدهای مرتبط ناشی از آن مواجه و درگیر می شوند،طلاق نه تنها همسرانی را که دیگر قادر به ادامه زندگی نیستند،بلکه فرزندان و خانواده های هریک از آنان را درگیر عواقب متعادل کننده و گاهی مخرب آن نیز می نماید،(کاوه ،سعید.۱۳۸۶، انتشارات سخن،ص۵)

یکی از آثار نامطبوع الکلی پیدایش “تاریکی ” است،یعنی فراموش کردن آنچه در حین مستی اتفاق افتاده است.با این حال،این خاطره ها اغلب به هنگام مستی مجدد به یاد می آیند(اوورتون،۱۹۹۷).

این زنجیره را یادگیری وابسته به حالت نامیده اند:چیزی که در حالت الف آموخته شده است تنها در حالتی نظیر الف قابل یادآوری است،و در حالت ب به خاطر نمی آید.داروهایی مانند الکل که معمولا یادگیری وابسته به حالت ایجاد می کنند در طبقه داروهای گسست زا قرار می گیرند.(هو،چوت،و ریچاردز،۱۹۹۷)

افراط در الکل با توهمات یا تجربه وهمی واقعیات اداراکی نیز همراه می شود،در جنون الکلی ،توهمات اغلب جنبه بصری دارند و غالبا شکل افعی ،لاشخور یا سایر حیوانات ترسناک را به خود می گیرند.این عارضه به هنگام ترک الکل در پی یک دوره طولانی مصرف آن حاصل می شود.علائم دیگر آن بیقراری زیاد و بیشکاری است.

جنون الکلی عارضه خطرناکی است و ممکن است موجب مرگ شود. (اتکینسون، ریتال و همکاران.ت براهنی ،محمدتقی و همکاران.۱۳۷۳٫ص۳۲۳)

اما چرا افراد الکل مصرف می کنند:

روانشناسان چندین دلیل را برای صرف مشروبات الکلی بیان می دارند.

از نظر روانشناسان یادگیری اجتماعی،تبلیغات رسانه های جمعی یکی از عوامل موثر در تشویق افراد به مصرف مشروبات الکلی می باشد،همچنین فرزندان این الگوهای رفتاری را از والدین الکلی خود با مشاهده رفتار آنها می آموزند،در واقع والدین در کنار هنرپیشه های معروف،سیاستمداران بزرگ،ورزشکاران و … الگوهای بی بدیل فرزندان می باشند که رفتار آنها در ذهن فرزندان حک شده و بعدها آموخته و تکرار می گردد.

در این دیدگاه همچنین وقتی فرزندان با مشاهده پدران عنوق و گرفته خود ویا زمانی که از نظر خلقی دچار آشفتگی بوده و برای رهایی از ناراحتی مشروبات الکلی مصرف کرده و بعد از آن حالت شنگولی به آنها دست می دهد می آموزند که برای رهایی از مشکلات خلقی باید الکل مصرف کنند.

از دیدگاه رفتارگرایان،مصرف الکل برای دستیابی به یک مشوق مثبت،یعنی با هدف رسیدن به یک حالت سرخوشی می باشد،از سوی دیگر این دیدگاه معتقد است که بسیاری از افراد برای فرار از یک حالت تشویش روحی و نجات از مشکلات خلقی الکل مصرف می کنند.

از دیدگار روانشناسان زیستی نگر نیز افراد الکل مصرف می کنند تا شلیکهای عصبی بیشتری در ذهن آنها ایجاد شده تا آنها را به سرخوشی های بیشتری برساند.

سروان قاسم گرجی،معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی بهشهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *