در این گفتار سعی دارم بدون متهم کردن شخص یا اشخاصی به جنبه عمومی و دغدغه های شخصی خودم بپردازم و پاسخی به سوالات مطرح شده در ذهنم دست یابم.
در چند روز ابتدای سال جاری زلزله‌های متعدد و نگران کننده ای در شهر آمل اتفاق افتاده، بنده در شهرستان حضور نداشته ام اما به محض بازگشت از سفر به تحقیق در خصوص علت پدیده زلزله پرداختم که به نتایج جالبی دست یافتم و علامت سوالی بزرگ در ذهنم،
یکی از علل زلزله که ناشی از عوامل طبیعی می باشد (با این بخش کاری نداریم و تنها راه مقابله با آن افزایش آگاهی و ضریب ایمنی و … است) اما بحث دوم از علل زلزله بر اثر فعالیت بشر می باشد که این عوامل مانند:
۱_ ایجاد سد بزرگ
۲_ایجاد و برداشت معادن ذغال سنگ
۳_حفاری و تزریق مایع به درون زمین
موارد فوق در تحریک گسل ها و حرکت آن و وقوع زلزله موثر می باشند، سوابق زلزله در برخی کشور ها موید این مسئله است از جمله زمین لرزه بزرگ در استان سیچوان چین که ۲۲۷۶۹ نفر تلفات بر جای گذاشت متاثر از ایجاد سد «زیپینگ پو» در این استان بوده که موجب تحریک و حرکت گسل و وقوع زلزله گردید، وقوع زلزله در شهر نیوکاسل استرالیا ناشی از استخراج معادن ذغال سنگ بوده است.
در کشورمان ایران نیز در اولین سمینار سد سازی اشاره شد که تا قبل از احداث سد سفید رود در این منطقه زلزله قابل توجهی پیش نیامده اما بعد از احداث سد همه ساله بیش از ۱۲۰ زلزله در مقیاس کوچک و بزرگ در این منطقه ثبت گردید و مرکز این زمین لرزه ها از حداکثر ۴۰ کیلومتری سد دورتر نبوده است .
حال چند سوال جدی پس از وقوع زلزله های اخیر در شهرستان آمل مطرح است و مسولین استانی و شهرستانی باید به افکار عمومی پاسخ دهند و قطعا دستگاه های نظارتی هم برای حفظ جان شهروندان و جلوگیری از خسارت و تخریب گسترده شهر از زلزله های احتمالی بعدی به صورت جد پیگیر این مسئله و پاسخ آن باشند؛
۱_ احداث سد در نزدیکی شهر آمل چه تاثیری در وقوع زلزله های اخیر داشته است؟
۲_ با توجه به موارد پیش گفته آیا برای احداث این سد مطالعات زمین شناختی ویژه در خصوص وجود گسل در منطقه صورت گرفته است؟ آیا در این مطالعات به وجود گسل اشاره ای گردید؟ اگر جواب مثبت باشد قطعا احداث این سد در نزدیکی شهر آمل کار غیر کارشناسی و با عنایت به احتمال وقوع زلزله برای شهر آمل خسارت بار خواهد بود
۳_آیا احتمال شکستن دیواره های سد در پی وقوع زلزله گذشته از اینکه زلزله احتمالی طبیعی باشد یا ناشی از خود سد وجود ندارد؟ در صورت چنین اتفاقی قطعا شهر آمل را زیر آب خواهد برد و مردم علاوه ایجاد خسارت بابت زلزله، این شهر دچار خسارت سنگین در رابطه با سیل می شود.
این سوالات و سوالات بی شمار دیگری دغدغه هایی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت و یقینا پیگیری در وهله اول افکار عمومی و مطبوعات و در مرحله دوم مسولین را به جد می طلبد، سکوت مسولین شهرستان آمل و استان در قبال این دغدغه ها و سوالات مردم نوعی بی توجهی به حفظ جان شهروندان و جلوگیری از خسارت احتمالی بعدی به حساب و در تاریخ ثبت خواهد شد، و شاید این سکوت به معنی نداشتن پاسخی مناسب و یقین به اشتباه در احداث سد باشد!

محمد امین شکری

8 thoughts on “آیا احداث سد در نزدیکی آمل بر زلزله اخیر تاثیر داشته است ؟”
  1. دکتر سد فعلا در حد حرفه ۴تا ستون تیر تخته هنوزچیزی پا نگرفت ک بشه بهش سد گفت پس فعلا سد بیخیال بچسبید ب از بین بردن درختان جنگل واحداث انواع معادن وتخریب کوها برای تعریض جاده(هراز) و…..

  2. در جواب دغدغه های ذهنی شما تنها دو جواب را مناسب میدانم.
    یک- کمی مطالعه در زمینه زلزله و سد بد نیست و دوم- قطعا حق با شماست زمین لرزه های اخیر آمل ناشی از تصمیم به ساخت سد میباشد،چون سد هراز هنوز در مرحله آری یا نه میباشد و قطعا شهر آمل با شنیدن نام سد به خود لرزیده است.

  3. متاسفانه خبرگزاری شما بیشتر جناحی و بیشتر پی برد اهداف خاصی است که در پشت پرده شما هست و قطعا همین طور است وگرنه مشکلات آمل و حومه ان فراتر از این کاره میباشند

  4. متاسفانه خبرگزاری شما بیشتر جناحی و بیشتر پی برد اهداف خاصی است که در پشت پرده شما هست و قطعا همین طور است وگرنه مشکلات آمل و حومه ان فراتر از این کاره میباشند

  5. جناب عباس زاده بهتره یک نگاهی به جاده هراز بندازین و مراحل پیشرفت سد ببینید!…..معادن آمل و انفجارهای پی در پی ……..کندن تونل های متعدد همه و همه بر شهری که بر گسل های متعدد سوار هست موثره

  6. نوشته یادداشت وارده یعنی نظر این پایگاه خبری نیست وفقط براساس رسالت خبری منتشر شده است
    تازه هرازنیوز همه مشکلات رو پوشش
    میده

  7. به نظر بنده به خاطر مترو هست. چون صدای واگن ها رو گسل تاثیر داشته باشه
    ما هم که بچه تهران

  8. ایشالا این سد ساخته نشه.این سد با توجه به میزان رسوب بالای رودخونه هراز خیلی زودتر از دوره 50 ساله نرمالش پر میشه و غیر استفاده.در ضمن زلزله، تغییران آب و هوا منطقه و زیر آب رفتن حدود 10-11 کیلومتر پشت سد مطمئناً خسارتهای خیلی بیشتری از فواید اون داره.معلوم نیست چرا این همه هزینه رو بدون کارشناسی دقیق انجام میدن!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *