هراز نیوز – روح الله محمد زاده اندواری – امروزه ورزش جایگاه مهمی را در زندگی اجتماعی مردم پیدا کرده است سوای از اینکه مردم خود در سنین مختلف ساعات خاصی از شبانه روز را به ورزش های متنوع می پردازند، ساعات زیادی از زندگی خود را زیر گیرنده های تلویزیونی وبعضا رادیو به تماشا یا شنیدن مسابقات ورزشی صرف می کنند .

ورزش چنان با زندگی مردم آمیخته شده است که تعصب خاصی نسبت به برخی از ورزشهای تیمی  و تیمهای خاص پیدا کرده وبر سر کری خواندن برد یا باخت تیمشان در مسابقات ورزشی بعضا  تنش هایی را هم ایجاد کرده اند.

اشکها ولبخندهای بعد از یک بازی فوتبال ،ساعات زیادی را در ورزشگاه به انتظار دیدار دوتیم نشستن ،مسافتهای طولانی را به عشق تیم مورد علاقه شان ودیدار بازی تیمشان در هوای سرد وگرم پیمودن و….

اینها همه گویای تعصب خاص افراد به ورزش و تیم محبوبشان است واگر نگاهمان را در زندگی خانواده ها دقیقتر بکنیم می بینیم که تعصب به برخی تیمها وشخصیتهای ورزشی در کودکان هم نفوذ پیدا کرده است تا جایی که در هنگام خرید لباسهای ورزشی از شماره یا نام بازیکن خاصی دم می زنندو می توان گفت که آن بازیکن نمونه والگوی فرهنگی- ورزشی آن کودک وفرد در جامعه است که این علاقه وحمایت طرفداران تیمها و ورزشکاران است که به جرات می توان گفت استمرار یک ورزش وپیشرفت بیشتر آن را در پی داشته است ونمی توان برای این علاقه وتعصب قیمتی در نظر گرفت.
لذا می طلبد ورزشکاران که الگوی رفتاری واخلاقی طرفدارانشان در جامعه    می باشند در راستای رعایت مسائل اخلاقی و فرهنگی تمام تلاششان رابه کارگیرند و از این  جهت بار سنگینی بردوششان می باشد چرا که یک حرکت ناشایست از یک بازیکن تاثیر بدی در بین طرفداران یک تیم دارد وحتی میتواند دید کودکی را که لباسهای ورزشی را به نام او وشماره او به تن می پوشد ، عوض کند ،پرخاشگریهای بازیکن،حرکات زننده آنها،مدل لباس پوشیدن یا مدل اصلاح موی سر وصورتشان و……از جمله این موارد می باشد.

آری حرکت ناشایست دو بازیکن تیم پرطرفدار پایتخت در مسابقه روز شنبه مقابل داماش گیلان که درعرصه آسیایی نیز نامی برای خوددست وپا کرده است یک روز تلخ وتاسف بار رابرای ورزش وعلی الخصوص فوتبال جامعه ما رقم زد وموجب تشویش  افکارعمومی  در جامعه ورزشی شده ، علاوه بر آن  ذهنیت میلیونها طرفدار این تیم و همه فوتبال دوستان نیز مکدر شده است  .

درواقع مردم  انتظار دارند مدت زمانی از زندگیشان را که برای تماشای بازی دو تیم وقت می گذارند سوای از هیجانات وزیبای خاص بازی نکات اخلاقی وجوانمردی ها نیز در بازی رعایت شود.

جدای از این بحث که این حرکت ناشایست تنفر خاصی را در بین مردم ایجاد کرده باید توجه داشت  طرفداران ویا حتی تماشاگران یک مسابقه ورزشی تنها مردان نیستند و خانمها هم جزء طرفداران وبینندگاه تلویزیونی می باشند

پخش زننده حرکت غیر اخلاقی اخیر و مشاهده این صحنه از سوی کودکان و بانوان تاثیر بسیار بدی را به همراه داشته است.

با کدام ضابطه وآیین نامه می توان قبح این عمل را از بین برد و بدی این حرکت را از اذهان مردم پاک کرد؟
چه مقامی عهده دارتبعات ناشی از این حرکت ناشایست خواهدبود؟
آیا با محروم کردن چندین جلسه ای وکسر چند میلیونی از حقوقشان می توان گفت که قانون در حقشان اجرا گردیده است؟
چگونه می توان جریحه دار شدن افکار عمومی را التیام بخشید؟
اینها سوالاتی است که طی این دوروز اخیر وپس از انعکاس این خبر درسایتها وشبکه های خبری ذهن مردم را به خود مشغول کرده است.

حرکت ناشایست این دو بازیکن که تاثیرات بدی دراذهان مردم داشته وبه گونه ای عفت عمومی را جریحه دار کرده است را نمی توان با چندماده وتبصره از آیین نامه های فوتبالی و ورزشی محکوم کرد بلکه از بعد جزایی واز آنجایی که عفت عمومی نیز به نحوی جریحه دار شده است در قالب قسمت اخیر ماده 638 قانون مجازات اسلامی این عمل را محکوم کرد چرا که نفس عمل ارتکابی(حرکت ناشایست این دوبازیکن) جرم نیست واز طرفی هم این عمل به نوعی عفت عمومی را جریحه دار کرده است ودر یک نگاه هر دوشرط برای اعمال این ماده فراهم است ونمی توان به بهانه های واهی از اعمال این ماده سر باز زد.

در پایان ضمن اعلام مراتب تاسف از ارتکاب این حرکت از سوی بازیکنان یک تیم پرطرفدار،شایسته است مقامات ذیصلاح جامعه ورزشی در راستای احترام به افکار،علایق وشخصیت مردم هم که شده تدابیر جدی در خصوص این قضایا وحرکات جهت جلوگیری از تسری آن اتخاذکنند.

30 thoughts on “آیا محرومیت شیث رضایی و محمد نصرتی التیامی برافکار عمومی است ؟”
  1. تو این مملکت اینقدر خلاف ها کنده کنده میشه اب از ای تکون نمی خوره خدایش می خوام بدونم این مملکت برا اختلاس های میایاردی هم همینقدر سر وصدا راه انداخت واقعا متاسفم از برخورداتون

  2. اون بنده خدایی که اعدام رو شایسته این 2 میدونه احتمالا خودشو نایب خدا میدونه.شما چکاره ای که در مورد مرگ و زندگی کسی تصمیم بگیری؟؟؟آبروی مملکت رو این 2 تا بردند یا اون پدری که 3 تا دخترشو هفته گذشته قتل عام کرد؟؟؟؟؟؟؟شما اگر تو این مملکت کاره ای بشی همه رو به خاک ساه میشونی.مگه یادت نیست چند سال پیش با همین گل نصرتی به جام جهانی رفتیم؟؟؟؟این رسمش نیست داداش.

  3. نصرتی حق داره …………………………….. هرکس دیگه ای هم که جای نصرتی بود همون کار را انجام میداد

  4. بابا بسه
    مگه چیکار کردن
    دست از سر این بیچاره ها بردارین بذارین حالشونو بکنن

  5. انصفا شیث ……………….. تقصیر نصرتی نیست

  6. کاش منم دست میزدمو 400ملیون جریمه میشدم

  7. آقای روح الله محمد زاده اندواری، انشای زیبای شما را خواندم، تو این چند روز با خیلی‌ها صحبت کردم، هیچکدام از سوالاتی که در آخر انشاء نوشته‌اید ذهن مردم را مشغول نکرده است، مردم نگرانی‌های بسیار بزرگتری دارند، فلذا می‌طلبد که بیخیال ماجرا شوید.

  8. .odgdfh phg f,nعیبی نداره چقدر بزرگش کردین

  9. بابا این دو نفر حیا رو قورت دادن یه آبم روش
    آخه نمیگی خواهر مادر خودت پای تلوزین باشه
    بی غیرته کسی که میگه داستان رو بزرگ کردن بی غیرت واقعی

  10. من به عنوان یک شهروند …… از این حرکت تقدیر می کنم و این دو نفر را به عنوان شهروند افتخاری ….. معرفی می نمایم.

  11. حالا یک اشتباهی صورت کرفته . شکی نیست . اما در دین اسلام آبرو بردن و آبرورزیزی گناه است انشاللله در این ایام دست از سر این دو نفر برداشته شود . در این دنیا اتفاقات بد تری هست این موضوع را اینقدر بزرگ نکنید.

  12. واقعا برا این طرز تفکرا خشک متاسفم!! یارو فکر کرده واقعا کیه
    یکم بهتر دورو برتونو ببینی الان این شوخیا حتی بین دخترا هم رواج داره!!
    البته علنی کردنش زشت بود ولی ته به اندازه ای که اینقد جریمه بشن 🙁

  13. از شیث نگو که برای همه معلومشده چه جور ادمی است تعجبی هم ندارد از این کار ها بکند مگر یادتان رفته قضیه طیاره را و… بیخود نبود که حتی علی دایی او را بازیکن حساب نمیکرد و…ولی محمد نصرتی چرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *