هراز نیوز :شب چهارشنبه ساعت 9 برنامه زنده تلویزیونی زاویه شبکه 4 سیما دومهمان آملی داشت ، لطف الله آجودانی  محقق و پژوهش گر تاریخ و مدرس دانشگاه و دکتر یعقوب توکلی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ در موضوع نقد کتابهای درسی تاریخ دانشگاهها و مدارس ایران در این برنامه به بحث نشستند .

در این میزگرد تحلیلی به مباحث مربوط به علوم انسانی پرداخته شد محورهایی چون ارزیابی کتاب های درسی تاریخ در دانشگاه ها و مدارس، بررسی سرفصل های درسی رشته تاریخ، سطح تخصصی مدرسان و استادان تاریخ و همچنین دلایل عدم کارامدی و موثر بودن این رشته علمی در فضای دانشگاهی بررسی شد.

برنامه با معرفی دو کارشناس از سوی دکتر صلواتی مجری برنامه آغاز شد
صلواتی گفت : کارشناسان برنامه امشب هر دواز یک اقلیم مشترک و آملی هستند دکتر یعقوب توکلی  از قم و آجودانی  از آمل آمده اند .

امیدواریم که امشب یک بحث چالشی داشته باشیم

مجری برنامه از کارشناسان خواست تا بگویند از کدام منطقه امل هستند

توکلی  گفت : من اهل روستای واسکس آمل هستم

آجودانی  گفت :من از طوائف آمل و اسکی هستم و وجه تسمیه اسک از اشک و ظاهرا از اشکانیان اقتباس شده است .

آجودانی  بیان داشت : قرائتی که حاکمیت سیاسی از تاریخ دارد در قالب  متون تاریخی در سطح مدارس و دانشگاهها به دانش اموزان القا می شود .

وی اذعان داشت : در تاریخ نگاری همه جنبه ها مد نظر قرار نمی گیرد و بیشتر جهات منفی و خیانت روشنفکران بزرگ نمایی شده و صحبتی از خدمات و وجوه مثبت افراد نشده است .

آجودانی  با انتقاد از تحریر کتاب تاریخ مدارس توسط دکتر حداد عادل وی را فاقد وجاهت علمی در نگارش تاریخ معاصر دانست و گفت : احتمالا  ایشان از طرف حاکمیت ماموریت یافتند که دیدگاه حاکمیت را در این خصوص به رشته تحریر در آورد .

وی در چند مرحله از توکلی پرسید : آیا رضا خان حتی یک کار مثبت هم ارائه نکرده است که ما فقط جنبه های منفی ان را در کتابهای درسی  واگویه می کنیم.
توکلی از نحوه گفتمان آجودانی  انتقاد کرد و تصریح کرد : شان این جلسه بیش از این است که به توهین بیانجامد .

توکلی بااشاره به اینکه مورخ مستقل وجود ندارد گفت: در کتابش آورده است که 11 بینش و روش تاریخ نگاری در کشور وجود دارد که هرکدام با فلسفه فکری خودشان تاریخ را می نگارند .

وی بااشاره مصداقی به این نکته که نویسنده های روشنفکر از کاپیتولاسیون می نویسند ولی وقتی به وقایع سال 43 می رسند سکوت می کنند  گفت :متاسفانه نویسنده های ما برای نگارش تاریخ معاصر وارد نشده اند .

توکلی با ابراز مخالفت در خصوص نظر آجودانی  مبنی بر بسته بودن فضای نگارش تاریخ در کشور بیان داشت : همکنون مخالفان نظام در آلمان و سایر کشور های غربی با نگاه مخالف جمهوری اسلامی مطلب می نویسند و همان مطالب در ایران چاپ می شود .

وی از آجودانی  پرسید اگر شما حاکم بودید آیا اجازه می دادید دیدگاه مخالف شما تاریخ شمارا بنویسد .

آجودانی  نیز بر نگاه تکثرگرایانه از سوی  خود تاکید نمود

انتهای برنامه تقریبا با جنجال تمام شد انجا که آجودانی  سوال خود در خصوص رضا خان را تکرار کرد و یعقوب توکلی  به خاطر اتمام وقت فرصت نیافت پاسخ دهد .

برنامه با صدای توکلی  قطع شد که می گفت : بر نامه با دفاع  از رضا خان به پایان رسید و شما به من فرصت پاسخ گویی ندادید ….

یادآور می شود:برنامه زاویه در قسمت های قبل با برپایی مناظراتی جذاب توانست ناگفته‌هاي بسیاری از حوزه علوم انساني را در اختيار مخاطبان خاص اين شبكه قرار دهد. مناظره دو قسمتی حجت الاسلام محسن غرویان استاد فلسفه وعرفان  با مهدی نصیری در هفته های گذشته واکنشهای بسیاری را در فضای فرهنگی کشورایجاد کرد.

این برنامه باهدف رصد مهم ترین اتفاقات و عناوین خبری هفته در حوزه علوم انسانی چهارشنبه هر هفته ساعت 20:30 از شبکه 4 روی آنتن می رود.

50 thoughts on “مناظره دو آملی در برنامه زاویه شبکه 4 با دفاع از رضا خان به پایان رسید”
  1. آقای آجدانی دبیر تاریخ ماست تومدرسه فارابی آمل به نظر من که عالی بود دمش گرم
    البته توکلی هم همشهری ماست و خیلی باسواده ولی آجدانی یه سروگردن از اون بزرگتره
    پ

  2. درود بر آجودانی و افکارش که مردانه از حقیقت دفاع کرد

  3. با سلام. بنده هر دوی این اساتید بزرگوار را از نزدیک که می شناسم هیچ، بلکه رفت و آمد خانوادگی هم داریم. البته مناظره را مستقیما ندیدم اما فیلمش را از یکی از همین بزرگواران گرفتم و چند دو بار با دقت نگاه کردم.
    معمولا کسی در مناظره پیروز است که خوب حمله می کند و بازنده کسی است که دفاع می کند اگرچه دفاعش خوب باشد. درست است که آقای آجودانی خوب حمله کرد و آقای توکلی نتوانست خوب دفاع کند، اما همه چیز در حمله و دفاع خلاصه نمی شود، گاهی ضدحمله کار خودش را می کند. اگر آقای آجودانی کمی ملاحظه می کرد و با ادبیات بهتری حمله می کرد یقینا پیروز میدان بود اما متاسفانه ادبیات خاص -و تا حدودی تند ایشان- باعث رنجیده خاطر شدن اذهان مردم منصف می گردد. این حقیقت را به آقای آجودانی هم تلفناً عرض کردم و ایشان مطالبی گفتند که بنده قانع نشدم. اما در هر صورت خوب بود جلسه علمی تر و عینی تر برگزار شود تا مناظره تهاجمی و سیاسی.
    اگر ما دنباله روی حقیقت هستیم، حقیقت زمانی رخ می نماید که طرفین دعوا بدون هوچیگری و هیاهو و صرفا برای تبیین حقیقت زبان به سخن بگشایند.

  4. آجودانی نماد جریان روشنفکری هست که همیشه داد و فریاد میکنن. وقتی به قدرت میرسن قرارداد استعماری می بندنو به استبداد کمک میکنن و وقتی در قدرت نیستن ادعای تساهل و منم بازی بدید میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *