پس از چندین بار مذاکره و به میان کشیدن پای رسانه‌های استانی بالاخره شورای اسلامی شهر آمل به مانند شوراهای شهر ساری و قائمشهر و تعدادی از شوراهای استان مجوز حضور خبرنگاران در جلسات علنی این شورا را صادر کرد.
از این پس خبرنگاران می‌توانند میهمان جلسات شورای اسلامی شهر آمل که با حضور شهردار برگزار می‌شوند، باشند.
نخستین جلسه علنی شورای اسلامی شهر آمل با حضور خبرنگاران همراه با تغییر و تحولات ساختمانی در مجتمع شورای شهر بود.
تغییر چینش صندلی‌ها و تهیه لپ‌تاپ برای تمام اعضای شورا از جمله مهم‌ترین تغییراتی بود که در این سالن که در طبقه سوم شورای شهر آمل قرار دارد به چشم می‌خورد.
نخستین حضور خبرنگاران در صحن علنی شورا به روش فعلی برای نخستین بار در تاریخ این شورا، تعیین تکلیف هتل تاریخی شهر آمل و بهره‌برداری از تاریخی‌ترین پروژه شهری آمل از جمله تاریخی‌های این جلسه بود.

* بلواری به نام پدر لاریجانی‌ها
رئیس شورای اسلامی شهر آمل در ابتدای جلسه از شهرداری آمل به دلیل اجرای پروژه بلوار آیت‌الله میرزا هاشم آملی تقدیر کرد.
علی قاسمی با اشاره به اینکه برای حضور در آیین افتتاحیه این بلوار یکی از اعضای خانواده لاریجانی حاضر خواهد شد، گفت: با رئیس مجلس هماهنگ کردیم که یک روز پس از آیین افتتاحیه ساعت دو بعدازظهر میهمان رئیس مجلس باشیم، اما به دلیل اینکه ممکن است به هر دلیلی این زمان تغییر کند بازهم مکاتبات ادامه خواهد داشت.
شهردار آمل نیز در سخنانی با اشاره به حضور خبرنگاران در این جلسه با بیان اینکه بلوار آیت‌الله میرزاهاشم آملی در روز سوم خرداد امسال کلنگ‌زنی شده، اظهار داشت: به دلیل اهمیت این پروژه در بازگشایی گره ترافیکی شهر آمل با تمام توان در این پروژه فعالیت کرده‌ایم.
احمد امیرسلیمانی با تاکید بر اینکه برای افتتاح این پروژه به اتمام تمام جزئیات این بلوار توجه شده، گفت: سطل‌های زباله، علائم ترافیکی، راهنمای کوچه‌ها و معابر و نامگذاری این کوچه همه در حال انجام است تا پروژه به صورت کامل به اتمام برسد.

* پروژه تاریخی در آمل
وی با بیان اینکه این پروژه در تاریخ شهر آمل بی‌سابقه است، افزود: بلوار آیت‌الله  میرزاهاشم آملی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده است.
به گفته امیرسلیمانی در حالی که این پروژه در برنامه‌های امسال شهرداری نبود و زمان واقعی اجرای این پروژه دو سال بود که ما آن را در چهار ماه به بهره‌برداری رساندیم.
امیرسلیمانی با اعلام اینکه صورت وضعیت مالی این پروژه موجود است، اما آن را به همراه ندارد، یادآور شد: درباره وضعیت تملک این پروژه به غیر از یک پلاکی که  برای تملک آن هزینه پرداخت کرده‌ایم هیچ هزینه در این بخش صرف نشده است.

* یک تیر و چند نشان
شهردار آمل با بیان اینکه به ازای هر میزان زمینی که شهروندان در اختیار این پروژه قرار داده‌اند زمین دیگری و یا تغییر کاربری داده شده، افزود: در این پروژه شهرداری صاحب املاکی نیز شده است.
امیرسلیمانی با اعلام اینکه هزینه اجرای این بلوار با تملک زمین‌های اطراف سه میلیارد تومان برآورد شده است، عنوان کرد: در این پروژه تنها یک پیمانکار و آن هم سازمان عمران شهرداری آمل بود.

* پل‌های عابر، رها شده در شهر
نخستین موضوع اعضای جلسه نامه شهردار درباره واگذاری چهار پیاده در آمل به بخش خصوصی بود که رئیس شورا قرائت کرد و گفت با افزایش هزینه برق دیگر کسی رغبتی برای ساخت پل‌های عابر با پله‌های برقی ندارد و پل‌های غیربرقی را نیز کسی استفاده نمی‌کند.
تعدادی از اعضای شورا واگذاری این بخش را به یک شرکت مورد قبول نمی‌دانستند.
عماد حسینی عضو شورای شهر آمل در این باره گفت: در گذشته تعدادی افراد مراجعه کردند که می‌توانیم این پل‌ها را برای شهرداری بسازیم، اما در عمل نتوانسته بودند به تعهدات خود عمل کنند. وی معتقد بود ساخت این پل‌ها به صورت مزایده واگذار شود.

* تجلیلی که منبع نداشت
از سوی شهردار آمل پیشنهاد شده بود که برای 22 نفر از نخبگان آملی که موفق شده بودند در مسابقات جهانی و آسیایی مدال کسب کنند در آیین افتتاح بلوار میرزا هاشم آملی جوایزی اهدا شود.
ضرورت این عمل از سوی اعضای شورا مورد تایید بود، اما اینکه چگونه این افراد و از سوی چه نهادی معرفی شده‌اند مورد مناقشه اعضای شورا شد.
اعضای شورا خواستار لیست منتخبان شدند و در دقایق پایانی جلسه این لیست رسید.
با توجه به اینکه در این لیست بیشتر چهره‌های ورزشی شهر گنجانده شده بود قاسم حامدی عضو شورا پیشنهاد داد که تمام لیست را ورزشی کنیم.
محمد پژومان و عماد حسینی اعضای دیگر شورا نیز خواستار این بودند که مشخص شود این لیست‌ها از سوی چه کسانی گزینش شده‌اند.
عماد حسینی با بیان اینکه اگر بیشتر چهره‌ها ورزشی هستند پس نقش تربیت‌بدنی در تجلیل از این ورزشکاران کجاست، گفت: باید از تمام اقشار برای تجلیل در این لیست حضور داشته‌ باشند.
نتیجه این شد که این تجلیل صورت گیرد، اما هدایای ارزشمندی برای تعدادی از ورزشکاران و نخبه‌های کنکوری شهر آمل در  نظر گرفته شود.

* تنها هتل تاریخی در آمل همچنان سرگردان
موضوع مناقصه و واگذاری هتل شهرداری آمل که از مباحث روز در رسانه‌های این شهر نیز هست از موارد دیگر مطرح شده در این جلسه بود.
قاسمی رئیس شورای شهر آمل درباره مزایده این هتل برای واگذاری به بهره‌بردار اظهار داشت: کارشناس دادگستری میزان مزایده را 30 میلیون تومان اعلام کرده بود اما هیچ استقبالی از آن نشد.
وی با بیان اینکه شهرداری برای واگذاری این هتل درخواست تجدید مناقصه کرده است، گفت: نگاه‌ها در این زمینه متفاوت است اکر قرار است این هتل راه بیفتد باید دوباره به مزایده برود.
شهردار آمل نیز در سخنانی با اشاره به اینکه این پروژه برای بهره‌برداری به مزایده رفته و چندین بنر نیز برای واگذاری آن در سطح شهر نصب شده بود، اما کسی استقبال نکرد، ادامه داد: تجدید مناقصه با قیمت کمتر به اندازه 20 میلیون تومان برای مناقصه دوم در نظر گرفته شده است.
امیرسلیمانی با بیان اینکه برای مزایده‌های اینچنینی قالب‌ها و قوانین مشخصی وجود دارد، یادآور شد: زمان و مبلغ براساس نظر کارشناس رسمی دادگستری اعلام می‌شود و شهرداری راسا نمی‌تواند آن را تغییر دهد.
عماد حسینی عضو شورا با اشاره به اینکه زمان بهره‌برداری از این پروژه 10 سال قید شده بود، گفت: باید ملاک اینکه چرا زمان کوتاه شده و یا هزینه فایده تغییر مبلغ و زمان تعیین شود.
وی ادامه داد: به هر حال بهره‌بردار باید علاوه بر هزینه 450 میلیون تومانی شهرداری سه میلیارد ریال دیگر در این پروژه هزینه کند.
حسینی با بیان اینکه این هتل متوسط به 18 پرسنل نیاز دارد، تصریح کرد: باید تمام شرایط برای مناقصه سنجیده می‌شد و سپس به مزایده می‌رفت و یا در مناقصه دوم این شرایط سنجیده شود.
قدرت ناییج‌نژاد عضو دیگر شورا نیز با بیان اینکه کارشناسان در این مناقصه موقعیت شهر آمل را نشناخته‌اند، گفت: در این پروژه زمان در حال از دست رفتن است و باید به سرعت مراحل واگذاری این پروژه طی شود.

* فرهنگ و ورزش در آمل سازمان نشد
قاسمی رئیس شورای شهر آمل با اشاره به وضعیت تاسیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری آمل گفت: این سازمان براساس قواعد جمعیتی نمی‌تواند تشکیل شود.
وی یادآور شد: براساس قانون تاسیس این سازمان جمعیت شهری باید 350 هزار نفر باشد در حالی که جمعیت شهری آمل 220هزار نفر است.
قاسمی خاطرنشان کرد: تاسیس این سازمان نیاز به چانه‌زنی بیشتری دارد.

* انتقاد عضو شورا از مشخص نبودن املاک شهرداری
محمدحسن روحی عضو دیگر شورا که معمولا در نشست‌های خبری از جمله اعضایی است که جایگاه اجتماعی و ارتباطی رسانه‌ها را گوشزد می‌کند و از خبرنگاران می‌خواهد برخی مسائل را برای شفاف‌سازی اطلاع‌رسانی کنند در این جلسه گفت: باید به اطلاع اعضای شورا در حالی که خبرنگاران نیز هستند برسانم که امروز نیروی انتظامی برای رفع وضعیت وحشتناک ترافیکی در آمل پیشنهاد داده که از طرح قدیمی که در گذشته اجرا می‌شد استفاده کنیم.
وی ادامه داد: فرمانده انتظامی آمل معتقد بود زمانی طرحی را برای گره‌گشایی ترافیک آمل انجام دادیم، اما برخی فشار آوردند و طرح تعطیل شد؛ اما امروز این دغدغه ماست که این وضعیت را سامان دهیم.
روحی یادآور شد: نکته‌ای را که باید به شهردار درباره بیت‌المالی که در اختیار وی است بگویم این است که در گذشته افرادی آمدند و زمین‌هایی را که صاحب نداشت و یا شهرداری از مالک بودن آنها مطلع نبود به نام خود سند زدند و تعدادی نیز با اطلاع از پروژه‌هایی که شهرداری قرار بود برای توسعه شهر انجام دهد تبانی‌هایی صورت گرفت.
این مسئول عنوان کرد: اگر چه این زدوبندهای در زمان شهرداری فعلی نبود، اما در زمان گذشته نیز کسانی که بر این امر نظارت می‌کردند با تهدیداتی مواجه بودند یا آرامش جانی نداشتند و یا اینکه به سازمان‌های دیگر منتقل می‌شدند.
روحی تصریح کرد: برخی آقایان رفتند، ولی عملشان هنوز هست باید فردی پرنیرو و با دل پاک پیدا کنی که از اموال بیت‌المال دفاع کند، این فرد باید کسی باشد که بداند اگر امروز برایش دردسری درست شد خدا با اوست.
شهردار آمل نیز در این باره بیان داشت: آنچه باعث می‌شود املاک یک مجموعه به تاراج رود افراد داخل مجموعه هستند.
امیرسلیمانی با بیان اینکه تمام تبانی‌ها و موضوع‌های این چنینی از درون مجموعه به بیرون درز می‌کند، خاطرنشان کرد: فرد امینی در بخش املاک شهرداری داریم که با اعتقاد و جدیت پیگیر این موضوع است.

* لیست املاکی که با مداد تنظیم می‌شد
سیدمحمد پژومان رئیس سابق شورای اسلامی شهر آمل با انتقاد از اینکه لیست اموال و املاک شهرداری با مداد و به صورت صوری تنظیم می‌شد، گفت: این امر زمینه سواستفاده‌های زیادی را فراهم کرده بود.
شهردار آمل در این باره 10 روز از اعضای شورا زمان خواست تا لیست کامل املاک شهرداری به همراه صورت وضعیت آنها را ارائه کند.

* از معافیت پارکینگی تا ساختمان شهرداری
عماد حسینی عضو شورای شهر آمل با بیان اینکه برای احداث پارکینگ طبقاتی شهرداری آمل معافیت 100درصدی اعمال می‌کند، متذکر شد: تمام عوارض شهرداری احداث این مجموعه‌ها در شهر آمل بخشیده می‌شود.
وی همچنین به ضرورت جابه‌جایی ساختمان شهرداری آمل از مرکز شهر اشاره کرد و اذعان داشت: با توجه به قرار داشتن این ساختمان در مرکز شهر و نداشتن فضای کافی برای پارک خودروهای مراجعین باید ساختمانی در خارج از شهر برای این منظور احداث شود.
حسینی پیشنهاد کرد از محل فروش زمین‌های باارزش ساختمان فعلی و املاک دیگر شهرداری می‌توان هزینه این ساختمان را تامین کرد.

فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *