گزارشي از ناملايمت با هنرمندان؛

نگذاريم نگارخانه‌ها جاي خود را به چايخانه دهند

هنر و هنرمند در جامعه از ارزش والايي برخوردارند و كسي نبايد به خود اجازه دهد تا با كج‌خلقي قلب نازك آنها را بشكند زيرا در اين صورت شاهد روزي خواهيم بود كه نگارخانه‌ها جاي خود را به چايخانه مي‌دهد.

فرهنگ و هنر با هم و در كنار هم آمده‌اند و كسي نمي‌تواند آنها را از بدون يكديگر معنا كند زيرا هنر به فرهنگ وابسته است و فرهنگ نيز از هنر دل نمي‌كند.

در مقابل هنرمند هم با هنر معناي واقعي پيدا مي‌كند و در جامعه‌اي بي‌هنر جايي براي هنرمند نمي‌ماند تا با دست‌مايه افكار و قدرت خارق‌العاده درون در بين مردم خودي نشان دهد.

در جهان نيز اگر بخواهند كشوري را بشناسند و ارزش واقعي آن را در يابند در گام نخست به تمدن و قدمت فرهنگي و هنري آن سر مي‌زنند زيرا هر كشوري با هنر و فرهنگ اصيل خود جاودانه مي‌شود و ما هم در كشوري زندگي مي‌كنيم كه مهد فرهنگ و هنر است و يكي از تنها كشورهاي دنيا است كه تمدن در آن شكل گرفته و به ديگر نقاط جهان گسترش يافته است.

بايد هنرمند را در فضاي آرام خود تنها بگذاريم تا دست به خلق هنر بزند و براي جاودانه ماندن خود و آب و خاكش، ماندگاري را به ارمغان آورد.

متاسفانه چندي است كه با هنرمند از سوي افرادي كه هيچ بويي از فرهنگ و هنر نبرده‌اند ولي ادعاي‌شان گوش دنيا را كر مي‌كند برخورد ناشايستي مي‌شود و همچنين چند روز گذشته در آمل شاهد بوديم كه بخشي از نگارخانه زر، يكي از معدود نگارخانه‌هاي فعال استان مازندران را تخريب كرده و با ناملايمتي قلب نازك هنرمندان اين شهرستان را جريحه‌دار كرداند.

نگارخانه زر در سال 1381 به عنوان اولين نگارخانه در استان مازندران توسط استاد فريبرز زرشناس، استاد برتر نقاشي مازندران و عضو فعال انجمن نقاشان ايران تاسيس شد و همچنان با فراز و نشيب‌هاي فراواني دست و پنجه نرم كرده و به گذران ايام مشغول است.

شاگردان زيادي در اين نگارخانه تربيت شده و به جامعه هنري كشور تحويل داده شدند ولي چند روز گذشته افرادي خواستند ادامه روند فعاليت آن را تعطيل كنند كه با موضع‌گيري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و هنرمندان شهرستان آمل مواجه شدند.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان آمل گفت: ما با فرهنگ و هنر زندگي مي‌كنيم و با آن زنده هستيم اگر روزي برسد كه خود را از آن جدا ببينيم مطمئنا  آن روز بايد روز مرگ‌مان باشد.

وي افزود: خوشبختانه فضاي هنري آمل با تعامل بي‌نظيري از سوي هنرمندان در حال گسترش است و بايد همه دست به دست هم دهيم تا براي ترويج فرهنگ با جان و دل بكوشيم.

محمدي با اشاره به ناملايمت برخي افراد به دور از فرهنگ و هنر با نگارخانه زر تصريح كرد: نبايد بگذاريم نگارخانه‌ها تعطيل شوند زيرا با تعطيلي آن و رنجش خاطر هنرمند بايد هويت خود را در خطر ببينيم.

اين مسئول خاطرنشان كرد: استاد زرشناس حدود دو ماه گذشته براي بازديد از خانواده و دريافت آثار ارسالي‌شان در نمايشگاه نقاشي انفرادي آلمان عازم اين كشور بود كه پس از بازگشت با تخريب بخشي از نگارخانه مواجه شد.

وي ادامه داد: ارائه خدمات به هنرمندان در تنها نگارخانه اين شهر كه به مامني براي هنرمندان هنرهاي تجسمي تبديل شده است جاي خوشحالي است كه آينده درخشاني را براي هنر مازندران رقم مي‌زند.

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اينكه سكوت در مقابل برخورد ناشايست در مقابل هنرمندان جايز نيست، گفت: از سال 1357 و بعد پيروزي انقلاب اسلامي ايران تئاتر در اين شهرستان فعاليت زيادي داشته و افراد بزرگي همانند درياباري، حبيب‌تبار و خانم روحاني به برترين‌هاي اين عرصه در كشور تبديل شدند.

محمدي اين نگارخانه را اولين نگارخانه خصوصي استان مازندران دانست و اضافه كرد: استاد زرشناس بيش از 40 سال حضور موثر و فعال در عرصه تدريس، آموزش و خلق آثار در اين حوزه دارد و بدون هيچ چشمداشت مادي تنها از سر احساس مسئوليت پدرانه در حال فعاليت است.

فريبرز زرشناس در سال 1325 در آمل متولد شد و برگزاري اولين نمايشگاه خياباني كشور، حضور در نمايشگاه نقاشي انفرادي كشور آلمان با ارايه 20 اثر و نمايشگاه بين‌المللي اكسپوي چين، شركت در دوسالانه موزه هنرهاي معاصر تهران، حضور در اكسپوي موزه هنرهاي معاصر و تالار وحدت، شركت در نمايشگاه گروهي كشور كره جنوبي و داوري و حضور فعال در بيش از 100 نمايشگاه انفرادي و گروهي ملي و بين‌المللي را كارنامه هنري خود دارد.

مدير نگارخانه زر آمل اظهار داشت: مكان نگارخانه زر از 12 سال گذشته براي اشاعه هنر نقاشي و آموزش آن به اندازه 200 متر خريداري شده تا بتوانيم گامي براي پيشرفت هنر در شهر برداريم.

وي با اشاره به اينكه از سال 1348 با جديت در عرصه فرهنگ و هنر پاي كار آمدم، بيان داشت: در گذشته 8 نگارخانه خصوصي در مازندران وجود داشت كه اكثريت به دليل عدم بازدهي و هزينه‌هاي زياد، كار را به تعطيلي كشاندند.

زرشناس افزود: اين نگارخانه جزو سه نگارخانه خصوصي فعال استان است البته ديگر نگارخانه‌ها يا تعطيل شده‌اند يا به سوي تعطيلي مي‌روند.

وي عنوان كرد: دو ماه گذشته براي بازديد از خانواده و دريافت آثارم كه در نمايشگاه بزرگ نقاشي آلمان حضور داشت به اين كشور سفري داشتم كه پس از بازگشت به ايران با شيشه‌هاي شكسته و تخريب وسايل سرمايشي و گرمايشي نگارخانه روبرو شدم.

زرشناس به بيانيه جامعه فرهنگ و هنر آمل براي حمايت از اين مركز هنري اشاره كرد و گفت: هنرمندان از مسئولين شهر مي‌خواهند تا كار به جايي نرسد كه شاهد تعطيلي تنها نگارخانه آمل باشيم.

اكنون وظيفه ما است تا به عنوان عضوي از خانواده فرهنگ و هنر براي تبليغ ديگر اعضا زباني گويا باشيم و به كسي اجازه ندهيم دست به نابودي فرهنگ و هنر اين مرز و بوم بزند.

————————-

گزارش از قربانعلي مسافر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *