طاهری رییس میراث فرهنگی و گردشگری بهشهر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهشهر در گفتگو با هراز نیوز  خبر داد:

احداث استراحتگاه مسافران، بازارچه صنایع دستی و  آمادگی برای احداث موزه مردم شناسی در شرق استان مازندران

رحمت عزیزی – خبرنگار هراز نیوز : پس از یک هفته تلاش ویژه و مستمر اداره میراث فرهنگی و گردشگری بهشهر در هفته میراث فرهنگی برای معرفی مواریث فرهنگی و تاریخی این شهرستان با «طاهری» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهشهر  به گفتگو نشسته‌ایم که چکیده این گفتگو در ادامه می‌آید؛

در ابتدای سخن طاهری ضمن بر شمردن برخی از مهمترین مواریث فرهنگی و تاریخی شهرستان بهشهر توضیحاتی پیرامون هر یک از این مواریث بیان داشتند؛

غارهوتو

سایت تاریخی غار هوتو و کمربند در ورودی غربی شهر بهشهر از جاذبه‌های تاریخی با قدمت بیش از 10 هزار ساله این شهرستان می‌باشد که واگذاری عرصه تاریخی به متقاضیان دارای تخصص و آگاهی حوزه تاریخی جهت ایجاد موزه، با رعایت ضوابط، در دست اقدام می‌باشد.

همچنین واگذاری بخش‌های خارج از عرصه تاریخی این مجموعه به واسطه نزدیکی به این جاذبه تاریخی، دسترسی آسان برای گردشگران و شهروندان و نیز ایجاد اشتغال برای جمعی از اهالی روستای شهید آباد با نگاه تامین بخشی از زیرساخت توسعه گردشگری در قالب شرکت تعاونی انجام پذیرفت. و اداره کل میراث فرهنگی صدور موافقت اصولی اولیه را پس از اخذ نظرات سایر مراجع ذیصلاح انجام داده است.

طاهری پیرامون ایجاد بازارچه در جوار غار هوتو بیان داشت: کاربری مجموعه گردشگری خارج از عرصه محوطه تاریخی غار هوتو در درجه اول با هدف کمپینگ (استراحتگاه مسافران)، ایجاد بازارچه صنایع دستی در راستای تقویت تولید گنندگان صنایع دستی شهرستان بهشهر و همچنین آماده سازی بستری مناسب برای شهروندان، گروه های دانش آموزی، دانشجویی و  علمی می باشد که پس از بازدید از سایت تاریخی غار کمربند و هوتو، زمان کوتاهی را جهت استراحت و پذیرایی در این مجموعه گردشگری حضور یابند، یاد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بهشهر ادامه داد: تسریع در اتمام پروژه مذکور که از مطالبات شهروندان می‌باشد مورد نظر اداره مطبوع ایشان نیز می‌باشد. که به عنوان بزرگترین موزه باز پیش از اسلام در کشور می‌باشد که بازدیدکنندگان با وجود اشیاء سفالی کاوش شده موجود در مجموعه به غنای فرهنگی مردم این منطقه پی خواهند برد.

گوهر تپه

منطقه تاریخی گوهر تپه با قدمت بیش از 7 هزار سال و سابقه 3500 سال حیات بشر با انباشتی از تجربه زندگی اجتماعی امروز در دسترس گردشگران می‌باشد.

پارک ملت (باغ شاه)

مجموعه باغ شاه و عمارت چهلستون در مرکز بهشهر از جمله آثار به جا مانده از دوره صفوی است که به سال 1356 به شماره1537در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده‌ و هم اكنون نيز شهرداري بهشهر در عمارت آن مستقر و محوطه، به پارك عمومي تغيير كاربري داده است.

در صورت موافقت شورای اسلامی شهر بهشهر، اداره کل میراث فرهنگی آمادگی احداث موزه مردم شناسی شرق استان را در بنای تاریخی موجود در این باغ را دارد تا پس از تجهیز و راه اندازی، جهت نگهداری، مجداً در اختیار شهرداری قرار دهد. تا گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ بتوانند از این مجموعه استفاده نمایند.

طاهری

صفی آباد

مجموعه باغ شاه، چشمه عمارت، صفی آباد و عباس آباد جزء گنجینه‌های با ارزش معماری ایران عصر صفوی می‌باشد. که در این میان صفی آباد واقع در بام بهشهر فقط چشمان علاقه مندان به معماری ایران را متحیر می‌سازد. که سالهاست به منطقه‌ای نظامی بدل شده است لذا در صورت موافقت مسئولین مرتبط با این مجموعه می‌توان با محدود کردن محوطه این بنای زیبا شرایط بازدید را برای علاقه مندان فراهم نمود و چرخه گردشگری را در راستای اهداف پیام نوروزی مقام معظم رهبری به منظور تحقق ایرانی آباد، اقتصادی سالم و اشتغال پایدار نایل گردید.

عباس آباد

مجموعه تاریخی عباس آباد که در سال گذشته جزء باغ‌های ایرانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی سازمان علمی، فرهنگی و پژوهشی یونسکو می‌باشد نیازمند یک طرح جامع در راستای توسعه با نگاه بین المللی می‌باشد که  ضمن لحاظ مباحث تاریخی و فرهنگی الزاماً می‌بایست زیر ساختی را در حوزه گردشگری ایجاد نمود تا پاسخگوی گردشگران ملی و بین المللی باشد و با توجه به تعهد ورود حدوداً 10 میلیون گردشگر خارجی از سوی ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 91، استان مازندران با دارا بودن پتانسیل‌های طبیعی و تاریخی فراوان می‌بایست سهم قابل ملاحضه‌ای را در جذب گردشگر خارجی به خود اختصاص دهد که این مهم میسّر نخواهد شد مگر از طریق برنامه و راهکار و توسعه زیر ساخت های مورد نیاز جهت حضور گردشگران، مانند توسعه شبکه‌های ارتباطی زمینی، حمل و نقل ریلی، دریایی و هوایی با توسعه اتوبان ها و ناوگان حمل و نقل به سراسر استان و اتصال آن به استان‌های همجوار و کشور‌های همسایه و توسعه فرودگاه‌های استان که نیازمند نگاه ویژه همه مسئولین ملی و استانی می باشد

طاهری در پایان ابراز امیدواری کرد؛ همکاری همه نهادها و مسئولین منطقه‌ای و استانی شرایط مناسب برای حضور سرمایه گذاران در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای تحقق اهداف نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را فراهم آورد.

One thought on “طاهری از جاذبه های گردشگری بهشهر می گوید”
  1. عنوان مطالب فوق جامع وکامل میباشد انشاءا..همه مابتوانیم دراین خصوص همکاری نماییم تابتوانیم این آثار ملی حفظ گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *