تاثیر بارداری بر چشم و سیستم بینایی

مرتضی بصیرت (مدیریت کلینیک بینایی سنجی چشم و عینکسازی رایان)در گفتگو با خبرنگار هراز نیوز عنوان کرد: توجه به تغییرات فیزیکی و هورمونی در دوران بارداری بسیار امر مهمی است برخی از تغییرات فیزیکی واضح و برخی دیگر کمتر به چشم می آیند، یکی از مواردی که بیشتر مادران آینده آن را در نظر نمی گیرند، تأثیر بارداری بر بینایی فرد است.

وی با بیان اینکه آغاز حاملگی باعث ایجاد انبوه تغییرات هورمونی می شود اظهار کرد: غالب ترین هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) است که از چهار مولکول مستقل تشکیل شده است. این ماده در تمام دوران بارداری وجود دارد و باعث تولید پروژسترون می شود و در حفظ رحم، جفت و احتمالاً در رشد جنین نقش دارد،در سه ماهه اول، پروژسترون سلامت رحم را تقویت می کند و به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تخمک بارور شده را تحمل کند.

این عضو آکادمی اپتومتری ایران و آسیا مطرح کرد: تغییرات هورمونی در بارداری برای حفظ بارداری سالم، آماده سازی بدن برای تولد و حمایت از کودک ضروری هستند. با این حال، وجود هورمون های بسیار زیاد می تواند تاثیرات ناخوشایندی بر بدن شما بگذارد.

این متخصص بینایی سنجی در ادامه افزود:به علت تجمع مایعات، افزایش حجم خون، نوسانات هورمونی و سایر تغیرات فیزیکی که طی حاملگی رخ می دهد؛ ممکن است تغیراتی در چشم ها نیز اتفاق افتد. معمولا این تغییرات گذراست و پس از زایمان و پایان شیر دهی برطرف می شود. تغییرات بینایی خفیف است و نیاز به تعویض عینک نیست،عمل لیزیک طی حاملگی و شیردهی ممنوع است.

مرتضی بصیرت افزود:شایعترین مشکلات بینایی در بارداری شامل موارد زیر است:

خشکی چشم
کاهش بینایی و تاری دید
دیدن یکسری نقاط نورانی جلو چشم و یا دیدن جرقه های نور
افزایش فشار چشم
دوبینی
تغییر رنگ پلک‌ها و پف کردگی دور چشم
وی در ادامه گفت:خوشبختانه اکثر مشکلات چشمی‌ در بارداری جزئی و موقتی هستند. انتظار می رود که پس از تولد کودکتان، بینایی شما به تدریج به حالت عادی برگردد. اما برخی از مشکلات بینایی در بارداری ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر باشند و نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشند.

این کارشناس بینایی سنجی با بیان اینکه افزایش قند خون در بیماری دیابت نیز می‌تواند به رگ‌های خونی کوچکی که شبکیه را خون رسانی می‌کنند، آسیب برساندمطرح کرد: هرچه بارداری شما جلوتر برود شانس ابتلا به این بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند. یک نوع موقت دیابت که گاهی اوقات مادران باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد به نام دیابت ‌بارداری شناخته می‌شود که می‌تواند باعث تاری دید نیز بشود. به همین دلیل لازم است که در تمام طول بارداری قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید و آن را در محدوده نرمال نگه دارید.

این دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اظهار کرد:معاینات جامع و دوره ای چشم توسط اپتومتریست مجرب به متخصصان این امکان را می دهد تا هرگونه آسیب چشمی را پیگیری کنند و این فرصت همه روزه در کلینیک بینایی سنجی رایان برای همگان مهیاست تا با بررسی دقیق و جامع چشمان خود تحت نظر اپتومتریست مجرب به بیماریهای چشمی خود پی ببرند و از سلامت چشمان خود مطمین شوند.

اپتومتریست مرتضی بصیرت (متخصص بینایی سنجی) در ادامه با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف ما اپتومتریستها (متخصص بینایی سنجی) تشخیص و مشاوره در حوزه ی بیماریهای چشم است مطرح کرد : افرادبایدبه صورت منظم معاینه چشم انجام دهید و بیماری هایی که بر روی بینایی و چشم ها تاثیر سوء می گذارند، نظیر دیابت و فشار خون را کنترل نمایید.
مریم اکبرپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *