زندگی عاقلانه

هراز نیوز – ما در مورد وراثت خودمان وبسیاری اتفاقات زندگی مان حق انتخاب زیادی نداریم، ما میتوانیم در دیگران نفوذ کنیم ولی به ندرت میتوانیم آنها را کنترل کنیم….

کتاب زندگی عاقلانه برای اولین بار در سال 1961منتشر شده است و جز اولین کتابهایی بود که در آن، روان درمانگران سرشناس و با تجربه، راه و رسم کنار آمدن با مشکلات را به مردم یاد می دادند. در این کتاب نویسندگان بزرگ روانشناسی دنیا، آلبرت آلیس و رابرت هاری می گویند اگر بتوانیم به مراجعان یاد دهیم عاقلانه بیندیشند و زندگی نمایند احساس خیلی بهتری خواهند داشت. از دیدگاه آلبرت آلیس فلسفه های عاقلانه زیر میتواند به مراجعین کمک کند تا بهتر زندگی کنند.

حق انتخاب و اراده قوی :

ما در مورد وراثت خودمان وبسیاری اتفاقات زندگی مان حق انتخاب زیادی نداریم، ما میتوانیم در دیگران نفوذ کنیم ولی به ندرت میتوانیم آنها را کنترل کنیم.

با این حال می توانیم با کار زیاد و تمرین، افکار و احساسات و رفتارهای خود را تا حد زیادی کنترل کنیم و بنابراین سرنوشت هیجانی خود را تا حد زیادی در دست بگیریم. ما می توانیم اهداف و مقاصد خودمان را تعیین کنیم، به زندگی خود معنا بدهیم و تا حدود زیادی به چیزهایی که می خواهیم برسیم و از چیزهایی که نمی خواهیم اجتناب ورزیم. برای آنکه خودمان را عوض و کنترل کنیم، به اراده ای قوی نیاز داریم.

اراده قوی تشکیل می شود از :

تصمیم گرفتن برای آن که کاری انجام بدهیم یا ندهیم

عزم کردن جزم خود برای انجام دادن آن کار

کسب دانش لازم برای انجام دادن آن کار

عمل کردن به تصمیم و دانش خود و در نهایت ادامه دادن تصمیم خود، ادامه دادن عزم جزم خود و ادامه دادن دانش اندوزی و به ویژه ادامه دادن عمل

اگر عمل در کار نباشد، اراده قوی هم در کار نیست. به قول معروف دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

تفکر انعطاف پذیر :

ما تا حد زیادی میتوانیم ناراحتی های هیجانی و رفتاری یعنی اضطراب شدید، افسردگی، خشم، احساس بی ارزشی و متاسف بودن شدن برای خودمان را کنترل کنیم به شرط اینکه به جای داشتن توقعات مطلق، خصوصا بایدها ، حتما ها، قطعا ها، سلایق و تمایلات را مبنای تفکر خود قرار دهیم.

بهتر است کمی منعطف باشیم و امور را بیش از اندازه جدی نگیریم بلکه آنها را مهم بدانیم. بدون قطعیت و کمال گرایی افراطی و با کمی انعطاف هم می توانیم خوب زندگی کنیم.

خود پذیری نا مشروط :

ما خودمان را به عنوان انسان ممکن الخطایی که خیلی اشتباه می کند، بپذیریم، اهداف و مقاصدمان را انتخاب کنیم و وقتی افکار، احساسات و اعمالم مفید هستند، آنها را خوب ارزیابی می کنیم و وقتی به اهداف فردی و اجتماعی ما لطمه می زنند، آنها را بد ارزیابی می کنیم ولی خودمان، ذاتمان،شخصیتمان و وجودمان را بد تلقی نمی کنیم.

ما با خود پذیری نا مشروط، صرفنظر از خوب و بد بودن عملکردمان یا تایید شدن یا نشدن از سوی دیگران، می توانیم عملکردمان را بهبود بخشیم و با دیگران بهتر کنار بیاییم، نه برای آنکه ارزشمندی خودمان را ثابت کنیم بلکه به خاطر افزایش کارایی خودمان و بیشر لذت بردن از زندگی.

دیگرپذیری نامشروط :

حتی وقتی رفتار خودمان با دیگران را قبول نداریم، آنها را به طور نا مشروط قبول داریم که آنها به عنوان انسان ممکن الخطا هستند و هرگز شخصیتشان را تخریب نمی کنیم، همانطور که در مورد خودمان می گوییم گناهکار را بپذیر اما گناهش را نه، در مورد دیگران نیز چنین نظری داریم.

به مردم کمک می کنیم که رفتارهای نادرستشان را کنار بگذارند و اگر کنار نگذارند از آنها فاصله مان را حفظ می کنیم ولی اصرار نمی ورزیم که حتما باید تغییر کنند و اگر رفتارهای نادرست خودشان را کنار نگذاشتند در صدد انتقام گرفتن از آنها یا کینه توزی بر نخواهیم آمد. ما به مردم کمک می کنیم تا عادلانه رفتار کنند ولی به آنها امر نمی کنیم که حتما باید عادل باشند.

تحمل بالای ناکامی :

قبول داریم که زندگی پر از مشکل، سختی، بدبیاری و بی عدالتی است و پر از مشکل، سختی، بد بیاری و بی عدالتی خواهد ماند. تمام سعی خودمان را میکنیم تا چیزهایی را که می توانیم تغییر دهیم را تغییر بدهیم و چیزهایی را که نمی توانیم تغییر بدهیم بی آنکه دوست داشته باشیم بپذیریم و آنقدر عقل و درایت داشته باشیم که تفاوت بین این دورا بفهمیم.

تمام راهها به استدلال درست ختم نمی شود، ولی استدلال درست کمک می کند هیجانها و رفتارهای لذت بخش تری داشته باشیم و فراموش نکنیم که احساسات و اعمال ما تاثیر زیادی بر افکار ما می گذارند، پس برای آنکه حال و آینده لذت بخش تری داشته باشیم، عمیق فکر کنیم و عمیق احساس کنیم و عاقلانه رفتار کنیم.

امیدواریم با خواندن زندگی عاقلانه بتوانیم زندگی شادمانه تری داشته باشیم.

منبع : زندگی عاقلانه، آلبرت الیس و رابرت هارپر، ترجمه مهرداد فیروزبخت

تهیه و تنظیم : مرضیه سیدیان، کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *