به گزارش هراز نو به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری پنجمین جلسه ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: ستاد انتخابات با مسئولیت معاونت سیاسی به نیابت از من برگزار می‌شود. هرچند جلسه یک بار خودم هم برای تصمیم‌گیری و بررسی مسائل مهم در این جلسات حضور پیدا می‌کنم. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی امروز ما الکترونیکی کردن انتخابات بوده است. این بحث دارای 25 مرحله مانند زیرساخت، تجهیزات، نرم افزار، آیین‌نامه، آموزش و … است.

وی ادامه داد:‌ تک تک این مراحل را با کارشناسان بررسی کرده‌ایم. با کارشناسان شورای نگهبان نیز جلسات متعددی داشته‌ایم. این امر بسیار مهم است. من گفته‌ام که باید بدترین و سخت‌گیرانه‌ترین روش‌ها را درنظر بگیریم و آن‌ها را ملاحظه‌ کنیم. به طور مثال اینکه دستگاه‌ها را چگونه و به چه شرکتی سفارش بدهیم. برای اجرایی کردن این موضوعات حتما باید شورای نگهبان در جریان همه مسائل قرار بگیرد.

وزیر کشور با اشاره به ضرورت استعفای کاندیداهای انتخابات تصریح کرد: بحث بعدی مورد بررسی امروز ما درباره استعفا و چگونگی استعفای برخی مشاغل بود. بعضی از مشاغل وجود دارند که در قانون نحوه استعفای‌شان آمده است اما برخی دیگر با مشاغل دیگر هم‌ترازی دارند. مشخص شدن این هم‌ترازی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌گیرد. ما فهرست این مشاغل را اعلام کرده‌ایم و تا 30 خرداد سازمان مدیریت باید هم‌ترازی آن‌ها را اعلام کند چرا که تا سوم تیرماه بیشتر کاندیداها برای ثبت‌نام وقت ندارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع ثبت احوال و تضمین استفاده از کارت‌های هویتی نیز امروز بررسی شد. ما همه آسیب‌هایی که در دوران قبل داشتیم را شناسایی کردیم. افراد زیر 18 سال به هیچ وجه نباید رای بدهند. در همه مکان‌ها حتی شعب اخذ رای سیار که در پادگان و بیمارستان‌ها وجود دارند باید از کارت‌های هویتی مثل کارت ملی و شناسنامه استفاده کنند. قرار شده است همه این مسائل در نرم‌افزارها لحاظ شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه صندوق‌های اخذ رای حتما صندوق‌هایی شفاف هستند اظهار کرد: همان‌طوری که رییس جمهور نیز تذکر دادند صندوق‌های اخذ رای در مقایسه با صندوق‌های قبلی شفاف است و داخلش کاملا مشخص است. این کار را برای جلوگیری از شائبه‌های احتمالی‌ انجام داده‌ایم.

وی در ارتباط با شفافیت مالی کاندیداها خاطرنشان کرد: برای شفافیت مالی کاندیداها لایحه‌ای را آماده کرده‌ایم و تا آخر هفته برای دولت می‌فرستیم. در آن لایحه همه منابع مالی انتخابات به صورت نقدی و غیرنقدی پیش‌بینی شده است. بحث نقدی باید در یک یا دو حساب شفاف شود و در بحث‌های غیرنقدی نیز باید در یک دفتر حسابرسی جزئیات ضبط شود تا هر زمان که هر نهاد نظارتی خواست بتواند آن را بررسی کند. اگر دولت آن را قبول کند به مجلس می‌رود. در حال حاضر می‌دانیم که 25 نفر از نمایندگان از این طرح حمایت کرده‌اند. اگر هم این طرح تایید نشود طبق قانون قبلی پیش می‌رویم.

وزیر کشور با تاکید بر برخورد با جلسات انتخاباتی پیش از تایید صلاحیت کاندیداها گفت:‌ اگر در حال حاضر هر جلسه انتخاباتی برگزار شود جلویش را می‌گیریم از الان هم آن را اعلام کرده‌ایم. اما جلساتی که به عنوان سخنرانی است و جلسه انتخاباتی نیست و از طرفی هم از وزارت کشور مجوز گرفته اجرایش مورد تضمین ما است. جلساتی که در داخل دانشگاه‌ها یا اماکنی مانند مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود مسئولیت و مجوزش با وزارت کشور نیست. نمی‌توانیم برای اتفاقاتی که در داخل این جلسات می‌افتد کاری کنیم مگر آن‌که خودشان از وزارت کشور کمک بخواهند.

وی با اشاره به نقش احزاب در انتخابات تصریح کرد: انتخابات باید مبتنی بر قانون با حفظ حرمت و افزایش آگاهی و وحدت ملی باشد تا منجر به پیگیری و حل مشکلات مردم شود، رسانه‌ها نیز باید در همین راستا عمل کنند. احزاب قطعا در انتخابات نقشی موثر دارند. افراد حزبی با جهت‌دهی حزبشان وارد انتخابات می‌شوند. تاثیرگذاری‌شان به خیلی شرایط مانند مقبولیت کاندیدا، کارهایشان، ارتباط و تعاملشان با مردم بستگی دارد.

وزیر کشور با ابراز امیدواری از بازگشایی مجدد خانه احزاب یادآور شد: اولین جلسه خانه احزاب را ما برگزار کردیم که هیات اولیه آن مشخص شد. جلسه بعدی‌شان را نیز خودشان برگزار کردند امیدواریم احزابی که خودشان را متولی افکار عمومی می‌دانند و باید به مردم رفتار سیاسی و منش تحزب را آموزش دهند بتوانند در اجرای یک امر صنفی مهم مربوط به خودشان فعالیت کنند و با سرعت و دقت کارهایشان را انجام دهند.

رحمانی فضلی در پایان گفت: هیچ دستورالعمل جدیدی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها نداریم و بر طبق قانون گذشته عمل خواهیم کرد. رسانه‌ها این مساله را منعکس کنند تا در بازی پیش‌ روی والیبال مشکلی در استادیوم ورزشی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *