هراز نیوز:شهر با هر تعريفي كه از آنها ارائه گردد اعم از تاريخي، فرهنگي .. و با هراندازه ايي كه باشند اعم از كلان شهر تا شهر هاي كوچك و يا اينكه در هر نقطه ايي باشند براي اينكه به ايجاد جذابيت، خلق زيبايي بصري، خلق حس تعلق خاطر براي ساكنان خويش بپردازند نيازمند اين هستند كه بتوانند فضاي شهري مطلوب و با كيفيتي داشته باشند.

لذا محیط زیبا، فضایی است که فرد در آن هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس آرامش و راحتی نماید این زیبایی به عوامل و عناصری مثل کیفیت طراحی شهری، کیفیت مصالح به کاررفته در نماها، رنگ، فرم، معماری نور، روشنایی در شب، ضوابط معماری نما، افق دید و کیفیت ، کمیت فضای سبز ، همچنین تناسب احجام با محیط، پاکیزگی شهر، ترافیک، کیفیت تاسیسات زیربنایی شهر، کیفیت و کمیت تبلیغات شهری و در كل فضاهاي حاكم بر شهرها بستگی دارد.

درواقع فضاهاي شهري، نقش بسيار مهمي در زندگي فردي و اجتماعي شهروندان دارند و بسياري از فعاليت هاي گروهي و اجتماعي مردم دركالبد اين فضاهاي شهري شكل گرفته و جريان مي يابد و همين امر باعث ارتباط پيوسته ساكنان هر محله خواهدشد.

اما امروزه دگرگوني هاي عظيمي كه در ساختار و نهادهاي اجتماعي شهرها صورت گرفته و همچنين جهت گيري نظام سرمايه گذاري بر ساخت فضاهاي شهري باعث تضعيف احساس تعلق مردم به محله­ها و فضاهاي شهري شده­اند.

اين موضوع باعث شده كه مردم در محافظت اين فضاها تلاش نكنند و شهر خود را به اصطلاح خانه خود ندانند اين مهم طبيعتا باعث بروز تاثيرات منفي و كاهش كيفيت محيط بر زندگي شهروندان خواهد شد.

در اين ميان يكي از عناصری که میتواند هویت سرزندگی و به طور کلی سامان بخشی به فضای شهری و سيماي آن را به عهده داشته و کیفیت و کارایی زندگی را در شهر ارتقاء دهد مبلمان شهری است که در واقع مجموعه وسیعی از وسایل، اشیا، دستگاه ها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری تلقی می شود که در شهر و خیابان و در فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند در كل نحوه چیدمان عناصرشهري، آرایش ساختمان ها با نمای سنتی یا یکسان، وجود درختان مناسب در یک خیابان، نحوه قرار گرفتن تیرهای چراغ برق، باجه های تلفن، کیوسک های فروش روزنامه، ایستگاه های اتوبوس و مهم تر از آن حفظ نمادهای قدیمی و سنتی یک شهر که نقش موثری در افزایش روحیه اجتماعی و هويت پذيري شهرها ایفا می کنند، را شامل مي شود.

در نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری كشور، شهرداری مسئول مستقیم نظارت، کنترل و هدایت توسعه فضایی شهرها در چارچوب قانون و در راستای اهداف و راهبردهای طرح‌های توسعه شهری مي باشد و نقش مهمی در انتظام و ساماندهی فضایی شهرها بر عهده دارند. در این بین اهمیت تحقق و پایداری نظام مدیریت سیما و منظر شهری به منظور ایجاد نظم و توازن در فضاهای شهری اهمیت ویژه‌ای دارد به طوري كه عدم تحقق این مهم، موجب عدم انتظام سلسله مراتب فعالیت ها و خدمات و سرانجام عدم سازمان یابی فضایی درون شهرها می‌گردد.

در اين راستا شهرداريها به عنوان نهاد محلی و مجری توسعه شهری ، مکلفند از اغتشاشات بصری، درهم ریختگی فضاهای شهری از خیابان‌ها و کوچه‌ها گرفته، تا مبادی ورودی شهرها و در كل محدوده قانوني شهرها ، از نمای ساختمان‌های شهری گرفته تا تامین فضای سبز شهری، تدابیر خاصی اتخاذ نمایند این تدابیر، جلوگیری از مخاطرات و بلایای طبیعی تا رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته واقع در معابر شهری و جلوگیری از گذاشتن هر نوع شی در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف به معابر عمومی شهری… را شامل می‌شود.

نهايتا شهرهای برخوردار ازمنظر و سيماي شهری مطلوب قادرند با وسعت بخشیدن به زیباشناختی شهروندان، موجبات ارتقای تصویر ذهنی جامعه از خویش و تقویت غرور مدنی آنان را فراهم ساخته و با اعتلا بخشیدن به تصویر ذهنی شهرها در سطح ملی و حتي بين المللي ، توان رقابتی شهر را برای جذب هرچه بیشتر سرمایه و اقشار خلاق تقویت نمایند.

8 thoughts on “سيماي شهري ضرورت توسعه همگون شهرها”
  1. جناب آقاي مهندس نائيج
    دوست و همكار عزيز با كمال تشكر و قدراني از نكته سنجي شما در اين يادداشت از باب هويت از دست رفته شهر هاي امروز ما و نبود زيبا شناختي معماري و شهرسازي.

  2. این همون اقای ناییج هست که شورا شرکت کرد .
    واقعا شهر آمل پتانسیل بالایی در مدیریت دارد .

  3. بنده هم موافقم

    شهر به متخصصين جوان هم طبيعتا احتياج دارد
    مهيا نمودن فرصت ها براي همشهريهايي همچون مهندس نائيج كه در سطح استاني (ادارات كل) فعاليت مي كنند و يا ساير جوانان متخصص، براي شهر و پيشرفت آن مهم مي باشد.

  4. باتشکرازهرازنیوز که باافراد شایسته وباسوادو لایق درارتباط هستندودرود برمهندس که بفکرشهرسازی هستند

  5. سلام و عرض ادب
    به نظر بنده مطلب جالبی می باشد
    فقط خواستم در جواب کامنت آقا یا خانم محبی و (اهل دل) عرض کنم که بحث مدیریت جدا از تخصص و نوشتن یک مطلب می باشد ولی در کل من آقای نائیج را اصلا نمی شناسم و نمی توانم در مورد شخص ایشان نظر بدهم شاید پتانسیل مدیریتی خوبی هم داشته باشند
    ولی بهتر بود نویسنده در کنار مطلب خود کمی خود را معرفی می کرد تا خواننده بتواند با توجه به تخصص و یا مدرک ایشان نسبت به مطلب نظر دهد ولی در کل مطلب خیلی جالب می باشد.
    امیدوارم موفق باشید

  6. ما كه مخلص مهندس هستيم

    از همكارهاي فعال و با معرفت ماست
    دوستش داريم

  7. بسيار قوي و طبق قوانين جهاني مديريت و توسعه شهري شرح داده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *