سخنرانی حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، در مورد مسائل جهانی و روابط دو کشور با واکنش‌های گوناگونی در ایران روبرو شد.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ها، واکنش‌های متفاوتی به سخنان این دو رئیس جمهور نشان دادند. سخنان روحانی با استقبال مسئولین و شخصیت‌های سیاسی و نظامی کشور قرار گرفتند و بسیاری از جمله رئیس قوه قضائیه و سرلشگر فیروزآبادی به تمجید از سخنان روحانی پرداختند.

در این میان مسئولین و کارشناسان با نگاهی تردید آمیز به سخنان رئیس جمهور آمریکا نگاه کردند و برخی همچون حداد عادل آن را مثبت ارزیابی کردند و برخی همچون روزنامه کیهان با دید منفی به استقبال این سخنان رفته است.

در جدول زیر واکنش‌ها به سخنرانی این دو رئیس جمهور را مشاهده کنید:

اسامی/سمت

واکنش به سخنان روحانی

واکنش به سخنان اوباما

آیت‌الله آملی لاریجانی/رییس قوه قضاییه

سخنان رئیس جمهور متین و منطقی بود.

رئیس جمهور آمریکا در بدو ورود خود شعار تغییر سرداد و مدعی شد که دست دوستی به طرف ملت ایران دراز می کند اما در عمل با تحریم‌های بی‌سابقه، مشت آهنین خود را به مردم ایران نشان داد و اکنون ملت ایران فرصت اعتماد سازی دوباره‌ای به اوباما و دولتمردان آمریکا داده است که بتوانند اعتماد ملت ایران را جلب کنند

.

سرلشگر فیروزآبادی/رییس ستاد کل نیروهای مسلح

یکبار دیگر عقلانیت روحانیت شیعه در چهره رئیس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درخشید و در چارچوب و در کلام نقض رهبر انقلاب عزت، حکمت و مصلحت را در جهان به کرسی نشاند.

آقای رئیس جمهور، مواضع صریح و انقلابی و حق طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد.

                        –

غلامعلی حدادعادل/ نماینده تهران در مجلس

در سخنرانی آقای روحانی نیز هیچ نشانی از تسلیم و صرفنظر کردن از حقوق ملت ایران مشهود نبود

راستی آزمایی این است که ببینیم آیا این حرف ها به عمل منتهی می شود یا فقط حرف است همانطور که آنها در صحبت های خود می گویند علاوه بر حرف، اقدامات عملی باشد ما هم عینا همین را می گوییم که نباید به تعارفات و الفاظ اکتفا کنیم و باید اقدامات عملی آغاز شود.

رحیم صفوی/ دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا

جناب آقای حجت‌الاسلام دکتر روحانی هم در سخنرانی بسیار هوشمندانه‌ خود، هم علیه خشونت و افراطی‌گری و هم در رابطه با خطوط قرمز ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای به خوبی از حقوق ایران دفاع کرد.

برای اولین بار آقای اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ما خواستار تغییر رژیم در ایران نیستیم و یا به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی هسته‌ای صلح‌جویانه احترام می‌گذاریم و این موضوع، حق ایران را تثبیت کرد.

غلامحسین کرباسچی/دبیرکل حزب کارگزاران

سخنان روز گذشته رئس جمهور در سازمان ملل متحد در راستای شروع یک مفاهمه و گفت و گوی معقول با دنیاست.

صحبت‌های آقای روحانی صحبت هایی بود که در دوران انتخابات و بعد از انتخابات به نحوی بیان کرده بودند و موضوع مهم این است که بیان ایشان مطابق با عرف دیپلماتیک دنیا بود.

                         –

مسعود پزشکیان/ نماینده تبریز در مجلس

فکر می‌کنم آقای روحانی می‌توانست دیپلماتیک‌تر صحبت کند.

باید طرفین قاعده بازی را رعایت کنند و از قاعده بین‌المللی تبعیت کنند.

اسماعیل کوثری/نماینده تهران در مجلس

 سخنان رئیس جمهور خوب و منطقی بود.

صحبت‌های اوباما بر اساس سیاست‌های قبلی آمریکا بوده و مسلما وی نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیر نهایی باشد و سیاست‌های کلی کاخ سفید را تغییر دهد.

حسن تامینی/نماینده رشت در مجلس

باید به آقای روحانی تبریک گفت که امروز به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل به سر می‌برد.

لحن گفتار اوباما مرهون زحمات شهیدان و خون‌های پاکی است که ریخته شده است.

حسین طلا/نماینده تهران در مجلس

سخنرانی آقای روحانی به دو اصل مزین بود که یکی از آن اصول پایبندی به آرمان‌ها، بیان واقعیت‌ها و بیان اقتدار نظام و تشریح مظلومیت ملت ایران است و اصل دوم نیز اینگونه بیان شد که مردم کشور ما صلح‌جو هستند و می‌خواهند به اصول خود پایبند بمانند.

 سخنان اوباما مثبت بود و آنچه مهم است عمل آنهاست، در واقع باید ببینیم آنها در عمل چه اقداماتی را دنبال می‌کنند.

صادق زیباکلام/کارشناس مسائل سیاسی

شاید مهمترین دستاورد سخنان رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل این بود که وی حرف‌های احمدی‌نژاد را تکرار نکرد و همانند او عمل نکرد.

ما هم انتظار نداریم که همه در آمریکا مثل اوباما صحبت کنند.

روزنامه کیهان

اوباما علیه ایران بازهم لاف گزاف زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *