سخنرانی شب گذشته دکتر روحانی رئیس جمهور کشورمان که به گفته بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های غربی یکی از پربیننده‌ترین و مهم‌ترین سخنرانی‌های سازمان ملل بود بازتاب گسترده‌ای در دنیا داشت و نگاه دنیا را به خود جلب کرد.

هراز نیوز/ با توجه به بازتاب گسترده‌ای که سخنرانی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در سطح دنیا داشت امروز سرویس بین‌الملل شبکه ایران با نگاهی به تیتر اول سایت‌ها و روزنامه‌های مطرح غربی چکیده‌ای از انعکاس این سخنرانی را منتشر می‌کند.
تیتر اول روزنامه انگلیسی گاردین امروز صبح به سخنرانی دکتر روحانی اختصاص داشت و آن بخشی از سخنرانی را که رئیس‌جمهور ایران خظاب به سازمان ملل گفت “ایران هیچ تهدیدی برای دنیا نیست” به عنوان تیتر برگزید. این روزنامه به نقل از رئیس‌جمهور کشورمان نوشت: جهان از جنگ خسته شده و آمریکا باید از تهدید سوریه به حمله دست بردارد.
گاردین سخنرانی روحانی را یکی از پربیننده‌ترین و پر حرارت‌ترین سخنرانی‌های سازمان ملل معرفی کرد.
روزنامه انگلیسی «تلگراف‌دیلی» نیز که در اکثر مواقع خط مشی مشابهی با گاردین دارد هرچند در تیتر اول صفحه اول خود به سخنرانی دکتر روحانی اشاره‌ای نکرد اما در صفحه بین‌الملل، این روزنامه هم به سخنان دکتر روحانی مبنی بر تهدید نبودن ایران برای دنیا اشاره کرد و در ابتدای گزارش خود نوشت: “رئیس‌جمهور ایران از اوباما خواست که تحت تاثیر گروه‌های جنگ‌طلب قرار نگیرد و در پی روابط بهتر با ایران باشد.”
این روزنامه در ادامه نوشت: “رئیس‌حمهور ایران اعلام آمادگی کرد که با امریکا درباره برنامه هسته‌ای خود مذاکره کند.”
تیتر دوم تلگراف دیلی نیز مربوط به سخنرانی اوباما و پیام صلح وی به ایران اختصاص داشت و در این مطلب نوشت: “رئیس‌جمهور آمریکا خواهان صلح با ایران است و می‌گوید که اصول اولیه برای مذاکره با ایران فراهم است.”
روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» در رویکردی متفاوت در صفحه اول و صفحه بین‌الملل خود هیچ اشاره‌ای به سخنرانی دکتر روحانی نداشت و فقط در قسمت مقالات در مقاله‌ای به اوباما هشدار داده بود که مراقب استراتژی نرم ایران باشد و خیلی خوشبینانه و کورکورانه به مساله ایران نگاه نکند.
تیتر اول صفحه بین‌الملل این روزنامه هم با عکسی از اوباما به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا اختصاص داشت و بدون آنکه مطلبی از سخنرانی روحانی در این صفحه باشد اینگونه تیتر زده بود: «اوباما و رئیس‌جمهور ایران برای روابط بهتر در‌ها را بازکردند».
در بخشی از این مطلب آمده است: “روحانی رئیس‌جمهور ایران در سخنانش خطاب به سازمان ملل بار‌ها از سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرد و استفاده از پهباد‌ها و تهدید اسرائیل برای فلسطینیان را محکوم کرد.”
واشنگتن پست که منتسب به جمهوری‌خواهان جنگ طلب آمریکا است و هموراه از عملکرد اوباما در زمینه‌های مختلف انتقاد می‌کند، ناخوشنودی خود از احتمال بهبود روابط ایران و آمریکا را با بایکوت خبری دکتر روحانی نشان داد.

فاکس نیوز نیز در صفحه اول و صفحه بین الملل خود بدون آنکه از تیتر و عکس سخنرانی دکتر روحانی استفاده کند تنها در بخش چند رسانه ای خود و با تیترهای سوالی و منفی سعی در منفی جلوه دادن احتمال بهبود روابط ایران – آمریکا داشت. به عنوان مثال در یکی از تیترهای چندرسانه ای خود نوشت: «آیا آزمایش مسیر دیپلماتیک با ایران بیهوده است؟»
سایت سی. ان. ان. هم در تیتر اول خود به حادثه گروگانگیری کنیا پرداخته بود و در قسمت های جزئی تر بدون آنکه تصویری از دکتر روحانی بکار ببرد تیترهایی را درباره اجلاس سازمان ملل زده بود که برخی از این تیترها به این شرح است: «روحانی: من پیام آور صلح ودوستی هستم»، «ایران: هیچ جایی برای سلاح های هسته ای نیست»، «اسرائیل: ایران تصویر مات نامفهومی از خود به نمایش می گذارد»، آیا روابط ایران – آمریکا گرم می شود»
بررسی سایت ها و روزنامه های تندرو و جنگ طلب آمریکا که تقریبا همگی آنها سعی در بایکوت خبری سخنرانی دکتر روحانی داشتند در حالی که جامعه بین المللی به دقت نظاره گر عملکرد ایران و آمریکا در نشست امسال سازمان ملل بود، حاکی از نوعی عدم رضایت و خشم از احتمال بهبود روابط واشنگتن – تهران است.
سایت روسی‌زبان «راشاتودی» نیز سخنرانی دکتر روحانی را با تیتر: “روحانی خطاب به سازمان ملل: تصویر واهی تهدید بودن ایران برای امنیت دنیا خطرناک استگ در صفحه اول منعکس کرد.
این سایت به نقل از دکتر روحانی نوشت: “سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی جایی در دکترین امنیتی ایران ندارد و ما همچنین پرواز پهباد‌ها در خاورمیانه و تحریم‌های مخرب و خشن علیه تهران را محکوم می‌کنیم.”
همچنین روزنامه نیویورک تایمز، سایت خبری الجزیره، شینهوا چین، بی‌بی سی، رویترز و بسیاری دیگر از رسانه‌های جهان سخنرانی رئیس جمهور کشورمان را در صدر اخبار خود قرار دادند.

شبکه ایران – گروه بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *