دبیر همایش شاعران ایران و جهان اسامی چند تن از مهمانان خارجی دومین دوره این همایش را اعلام کرد که در این فهرست نام پروفسور «ویکتور الکک» شاگرد زنده‌یاد بدیع‌الزمان فروزانفر هم به چشم می‌شود.
موسی بیدج در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دعوت از 50 شاعر مطرح از 4 قاره جهان (به جز اقیانوسیه) گفت: تاکنون حضور 43 شاعر در این دوره از همایش شاعران ایران و جهان قطعی شده است.

به گفته وی، این افراد که از مطرح‌ترین شاعران کشورهای خود هستند، غالباً موفق به کسب جوایز ملی و حتی جهانی در زمینه شعر هم شده‌اند و یکی از معیارهای مهم در انتخاب آنها، وجود جنبه‌های انسانی در شعرشان است.

اسامی تعدادی از شاعران خارجی حاضر در همایش

دبیر همایش شاعران ایران و جهان سپس اسامی چند تن از شاعرانی را که برای دومین دوره این همایش دعوت شده‌اند، به شرح زیر نام برد:

1- پروفسور «ویکتور الکک» شاعر لبنانی که دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 1960 و زیر نظر بدیع‌الزمان فروزانفر نوشت. او علامه بر بر زبان‌های عربی و فارسی، با زبان فرانسه و برخی دیگر از زبان‌های قدیم و جدید آشناست. از این شاعر لبنانی بیش از 20 کتاب از جمله «تاثیر فرهنگ عربی بر شعر منوچهری دامغانی» و «بدیعیات الزمان» منتشر شده است.

2- «موسی حوامده» شاعر فلسطینی که از شاعران مطرح نسل بعد از محمود درویش به شمار می‌رود. او علاوه بر شاعری که حاصل آن تاکنون 8 مجموعه شعر بوده است، در طنزپردازی هم دستی دارد و 3 کتاب هم در این حوزه دارد. این شاعران برجسته فلسطینی و نظریه‌پردازان ادبیات مقاومت است که در حال حاضر سردبیر فرهنگی روزنامه اردنی «الدستور» هم هست، دو سال پیش هم به دعوت دانشگاه‌های زابل و زاهدان، برای اولین بار به ایران آمد.

3- «منعم الفقیر» شاعر عراقی‌الاصل دانمارکی که در دوره صدام مجبور به ترک وطنش شد، اما در دانمارک موسسه «عرب و دانمارک» را تاسیس کرد.

برخی دیگر از شاعرانی که بیدج تنها به ذکر اسامی آنها اکتفا کرد، عبارتند از: «تونی بولند» از انگلیس، «دنیس مایر» از آمریکا، «جاوید اقبال» و «عبدالقیوم» از پاکستان و «آنتونی هاک» از آفریقای جنوبی.

به گفته دبیر علمی همایش شاعران ایران و جهان، در دومین دوره این همایش شاعرانی از دانمارک، صربستان، بوسنی و کرواسی هم به ایران خواهند آمد.

برنامه‌های همایش 5 روزه شاعران ایران و جهان

بیدج اضافه کرد: امسال در تهران دانشگاه‌های الزهرا (س)، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در این شهر و نیز خانه هنرمندان ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگسرای ملل، میزبان شاعران مهمان همایش خواهند بود.

وی گفت: مهمانان داخلی و خارجی همایش شاعران ایران و جهان به شیراز هم سفر خواهند کرد و در دانشگاه شیراز و بر سر مزار خواجوی کرمانی شعرخوانی  و همچنین از مراکز فرهنگی و تاریخی این شهر بازدید خواهند کرد.

به گفته وی مراسم اختتامیه دومین همایش شاعران ایران و جهان نیز در روز 20 مهر ماه بر سر مزار حافظ در حافظیه برپا خواهد شد.

کتاب دومین دوره همایش منتشر می‌شود

خبر دیگر از دومین همایش شاعران ایران و جهان اینکه همزمان با آن کتاب «پنجره‌ای به شعر جهان 2» که شامل بیوگرافی 43 شاعر خارجی این همایش به دو زبان فارسی و انگلیسی است، در 270 صفحه منتشر خواهد شد. جلد اول این کتاب سال گذشته و همزمان با اولین همایش شاعران ایران و جهان منتشر شده بود.

One thought on “اسامی برخی مهمانان همایش ایران و جهان/ پروفسور الکک به ایران می‌آید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *