هرازنیوز-در هفته های گذشته، بنرهای تبلیغاتی نسبتا زیادی در نقاط مختلف شهر آمل رویت می شد که  در آن نامزدهای آملی انتخابات هيات مديره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران معرفی شده بودند. حرکت جالبی که نظر مردم شهر و حتی همشهریانی که شناختی از این مجموعه ندارند را به خود جلب کرد.

بالاخره ششمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران چندی پیش در تاریخ چهاردهم شهریور نود و یک برگزار شد و از بین اسامی آن بیلبورد ها نام مهندس جواد مهجوریان نماری از آمل بیرون آمد .مهندس مهجوریان علاوه بر موفقیتش در این انتخابات توانست بالاترین آرای مأخوذه در استان و نيز بالاترين راي در كشور را نیز به خود اختصاص دهد و به هیات مدیره سازمان راه یابد.

هرازنیوز  گفتگویی را با مهندس مهجوریان به همراه آقاي دکتر سعيد فلاحیان رییس دانشکده فنی و مهندسي دانشگاه شمال و دوست و همکار دانشگاهی ايشان كه تا انتهای گفتگو حضور داشتند، ترتیب داده است که نظر شما را به آن جلب میکنیم.

  • جناب آقای مهندس مهجوریان با سلام و تبریک به خاطر موفقیت در این انتخابات از اینکه دعوت ما را برای گفتگو پذیرفتید متشکریم .
    حضور آقاي دکتر فلاحیان هم سلام عرض می کنم و خوشحال هستم که تا پایان مصاحبه با ما همراه هستند .
  • برای شروع گفتگو لطفا خودتان رابه طور اجمالی برای خوانندگان هراز نیوز معرفی کنید.

به نام خداوند بزرگ و با سلام خدمت شما و همكاران گراميتان در هرازنيوز و عرض ادب خدمت همه خوانندگان اين مصاحبه. اينجانب  جواد مهجوریان نماری متولد اسفند ماه ۱۳۵۱ شهر آمل هستم. فارغ التحصيل كارشناسي مهندسي عمران – نقشه برداري و كارشناسي ارشد مديريت اجرايي – EMBA. پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه در سال 76 در دفتر مركزي تهران با سمت كارشناس نقشه برداري به استخدام شركت مهندسين مشاور قدس نيرو (سهامي خاص وابسته به  وزارت نيرو ) در آمدم  و پس از تقريبا 3 سال به شهر اراك رفتم و به استخدام شركت معدني املاح ايران در آمدم و به مدت تقريبا يكسال و نيم با سمت سرپرست گروه نقشه برداري در آن شركت مشغول به كار بودم . در سال 1380  به آمل برگشتم و در بخش خصوصي بعنوان مدير عامل شركت مهندسي مشاور نقشه برداري آمل پيمايش به فعاليت حرفه اي خود ادامه دادم. از سال 1382 تاكنون هم بعنوان مدرس دانشگاههاي استان و كارشناس رسمي دادگستري و رييس و عضو گروه تخصصي نقشه برداري استان مشغول فعالیت میباشم.

  • قصد داریم در مورد انتخابات نظام مهندسی با شما صحبت کنیم، زمانی که بنر های تبلیغاتی در شهر نصب شد سوالاتی زیادی در ذهن مردم شهر پیش آمد. خیلی از مردم که با سازمان آشنایی ندارند مایل هستند بدانند که نظام مهندسی چه مجموعه ای است که چنین تبلیغاتی برای آن انجام می شود، لطفا به صورت ساده بیان کنید.

سازمان نظام مهندسی ساختمان یک NGO است که از طريق انتخابات‏‏، هر سه سال يكبار اعضاي هيات مديره آن توسط مهندسین عضو انتخاب و توسط همين هيات مديره اداره میشود و نظارت عالیه اداره كل راه و شهرسازی استان نيز بر آن حاکم است. اعضای هیات مدیره این سازمان وظیفه برنامه ریزی برای رشد و اعتلای حرفه های مهندسی ساختمان، ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در بخشهای مهندسی ساختمان، همکاری با مراجع مسئول در کنترل ساختمان، نظارت بر حسن اجرای انجام خدمات مهندسی، دفاع از حقوق اجتماعی اعضا و …. را بر عهده دارد. همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی استان به همراه معاون عمرانی استانداري، مدیرکل راه و شهرسازی استان و شهردار مرکز استان عضو هیات چهار نفره استان هستند که موضوعات ساخت و ساز در استان را مدیریت میکنند و فعالیت های بسیاری ديگر که  تخصصی تر هستند.

  • آیا اولین بار بود که در این انتخابات نامزد می شدید؟

بنده در دوره گذشته ( دوره پنجم ) هم کاندیدا بودم که با احتساب  ۷۹۲ رای و فقط با اختلاف ۲ رای کمتر به عنوان عضو علی البدل هيات مديره انتخاب شدم. 301  رای مأخوذه من در آن دوره از شهر آمل بود و ما بقی يعني 491 راي از دیگر شهر های استان بود. در این دوره هم که ششمین دوره برگزاری انتخابات بود بنده به همراه شش نفر دیگر از مهندسان آمل کاندیدا بودیم و از این جمع بنده توانستم به عنوان عضو اصلی به هیئت مدیره راه پیدا کنم.

  • در مورد تبلیغات متفاوتی که این دوره نسبت به دوره های قبل در سطح عمومی شهر انجام شد توضیح دهید و چه اتفاقی افتاد که این تصمیم گرفته شد؟

در دوره قبل هر يك از كانديداها بطور انفرادي و با سليقه شخصي در سطح شهر و استان به تبليغات مي پرداختند ولي در این دوره شاهد تبلیغات به شکل خاص و مديريت شده بودیم. در حدود ۲ ماه قبل از انتخابات، تعدادي از اعضای محترم هیات مدیره کانون مهندسين آمل  و جامعه مهندسين مستقل آمل بنا به دغدغه هایی که داشتند پيشنهاد همدلي و يكپارچه شدن كانون و جامعه را در خصوص انتخابات پيش رو ارائه نمودند و پس از چندين جلسه به همدلی رسيدند و مقدمات و برنامه ريزي هاي لازم را انجام دادند. در نتیجه گروهی از مهندسان کمیته ای تحت عنوان کمیته انتخابات را تشکیل دادند تا چرایی عدم موفقیت نامزد های آملی را در دوره های گذشته و راهکارهایی که میتوانست برای این دوره موثر باشد را بررسی كنند و اقدام به برنامه ريزي نمايند. نتيجه اين كميته اين شد كه در سطح شهر برای بالا بردن مشارکت مهندسان آملی در انتخابات تبليغات شود.

  • با این اوصاف میزان مشارکت این دوره با دوره قبل چه تفاوتی داشت؟

در آمل بیش از 2000 نفر عضو سازمان نظام مهندسی هستند که از این تعداد بيش از ۱۰۰۰ نفر از مهندسان عضو در انتخابات شرکت کرده اند. لازم به ذكر است كه در سالهاي گذشته متاسفانه اطلاع رسانی به مهندسان جوان كه تازه عضو سازمان شده اند در خصوص شناساندن سازمان و وظایف آن بسيار ضعيف بوده تا جايي كه بسياري از مهندسان جوان ما حتی پس از فارغ التحصیلی اصلا سازمان نظام مهندسي و  وظايف و اختيارات هيات مديره و…  را نمي دانند و در این دوره هم خیلی از دوستان جوان ما  اصلا در جریان این که انتخابات سازمان برای چه اهدافی برگزار میشود نبودند و نيستند. هر چند انتظار بیشتری از مشارکت آملي ها  میرفت ولی بنده و آقایان مهندس نوایی، توسلی، قریشی و رسولی از آرای مأخوذه آمل هر کدام تقریبا ً80-85 درصد آرا را کسب کردیم که رای خوبی بود و در اینجا هم از همه مهندسین آملی تشکر می کنم. اما خوب رقابت در استان بسیار سنگین بود. همچنین بنده بیشترین رای را از بین همه کاندیداهای استان در شهر محمودآباد بدست آوردم چون مادر عزیزم اهل شهر سرخرود شهرستان محمودآباد هستند و بنابراین اهل محمودآباد هم هستم و در اینجا از همه مهندسین محمودآباد  هم تشکر می کنم.

  • البته ما هنوز هم آمل و محمودآباد را یکی میدانیم.
  • به نظر شما چه عواملی باعث شد تا دوستان دیگر آرای لازم را کسب نکنند؟

در ابتدا میتوان به عدم توجه کافی هیات مدیره نظام استان در دوره های گذشته با اطلاع رساني ضعيفشان در خصوص اهميت و لزوم مشاركت و فراهم نکردن زمینه هاي لازم براي حضور مهندسان جوان در انتخابات اشاره کرد. همچنين مي توان به  تشکیل ائتلاف هایی مثل ائتلاف كانونهاي همراه ( شامل شهر هاي بابل – بابلسر – اميركلا – فريدونكنار ) که آرای چندین شهر را فقط به سمت کاندیداهای معرفی شده خود بردند اشاره كرد و عامل مهم دیگر که به نظر من بیشترین تأثیر را به طور خاص در رشته عمران داشت تعداد بالای نامزدها در این رشته در داخل شهر بود. در كل استان تنها 5 نفر در رشته عمران مي بايست انتخاب بشوند. با اين توضيح كه كل كانديداهاي استان در رشته عمران حدود 45 نفر بودند و  تقریبا در  تمام شهر ها در این رشته کاندیدا وجود داشت و از آمل هم در این رشته ۴ نفر کاندیدا داشتیم، انتظار توفیق هر چهار نفر آملي در رشته عمران انتظار زیادی بود.  زیرا این دوستان هم رقابت استانی داشتند و هم رقابت درون شهری. به نظر من اگر در رشته عمران تعداد کاندیداها را به ۲ نفر کاهش میدادیم نتیجه بهتری میگرفتیم و عامل دیگری هم که میتوان به آن اشاره کرد اینکه شاید دوستان در رایزنی با شهرهای دیگر استان نتوانستند خوب عمل كنند.

رای دقیق شما چقدر بود؟

۳۰۳۴ رای که نزدیک به ۱۰۰۰ رای از  شهرآمل، حدود ۱۰۰۰ رای از شرق استان يعني از آمل تا بهشهر و نزدیک به ۱۰۰۰ رای از غرب استان یعنی از محمود آباد تا رامسر بدست آوردم.

  • به اولین نفری که اطلاع دادید چه کسی بود؟

خوب طبیعتا بلافاصله با خانواده تماس گرفتم و اطلاع دادم. البته در آن لحظه آمار دقیق را نمیدانستم و فقط میدانستم که بالاترین رای استان را آوردم که بعدا معلوم شد بالاترین رای کشور هم بود.

  • واقعاً؟ خیلی خوشحال شدیم از این خبر و تبریک عرض میکنیم. دلیل این رای بالا چه بود؟ خودتان فکر میکردید بالاترین رای کشور را بیاورید؟

در ابتدا لازم میدانم كه از آقای مهندس رضا نادرپور  که از آمل کاندیدای رشته نقشه برداری بودند تشکر کنم که با همان جلسات کمیته انتحابات از شرکت در این دوره از انتخابات انصراف داد و باعث تمرکز آرای شهر آمل در رشته نقشه براري شدند. همچنينن فكر مي كنم با توجه به اينكه اينجانب از سال ۸۲ تا کنون در دانشگاه های مختلف استان مشغول تدريس بوده ام و تعداد زیادی از این دانشجویان، مازندراني بودند و پس از فارغ التحصیلي عضو سازمان نظام مهندسي مازندران شدند، لطف داشتند و من رو لايق دونستند و به من و برنامه هاي ارائه شده من راي دادند. همچنين فکر میکنم بخشی از اين راي بالاي من به عملکرد خودم در سه سالی که عضو علی البدل هيات مديره بودم و نیز به عملکردی که از سال 82 به عنوان عضو گروه تخصصی نقشه برداری استان بودم برمیگردد. سطح رقابت بسیار بالا بود به شکلی که نفر بعد از من در رشته نقشه برداری ۲۱۷۲ رای کسب کرد که رای بسیار خوبی است و از نفر اول رشته عمران هم بالاتر بود.

  • حضور یک نماینده از یک شهر چه سودی به حال مهندسان آن شهر دارد؟

يكي از بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی استان آقای مهندس عزت الله ثقفی بودند که از مهندسان پیشکسوت آملی است و مدیریت بسيار عالی هم در سازمان داشتند. همچنين بعد از ایشان هم در دوره هاي دوم و سوم نماينده هايي از شهر آمل بودند. ولي در دوره هاي بعد، از آمل نماینده ای نداشتیم. خوب از آنجا که مهندسان آمل از اركان  اصلی تشکیل سازمان بودند و شهر ما نیز حدود ۲۰۰۰ عضو دارد، به نظرم نبود نماینده اي از آمل در هيات مديره بی معنی است. از طرفی باید این واقعیت تلخ اما انکار ناپذیر را قبول کنیم که در سازمان خیلی از تصمیمات با رویکرد شهری گرفته می شود و نمیشود انکار کرد که در تصمیمات استانی موضوعات شهری دیده نمیشود. مثل بحثی که برای خرید دفتر نمایندگی آمل داشتیم که در نتیجه عدم حضور یک نماینده آملی در هیات مدیره به عنوان عضو اصلي و دارای رای، خرید دفتر نمایندگی با چالش مواجه شده بود که در نهایت البته با رایزنی هایی که صورت گرفت به نتیجه رسید. بنایراین کمترین سود حضور یک نماینده آملی در هیات مدیره کمتر متضرر شدن شهر از تصمیماتی با رویکردهای شهری است.

  • برنامه شما به عنوان عضو جدید هیئت مدیره چیست؟ و چه اهدافی را دنبال میکنید؟

موضوعات پیرامون سازمان را شايد بتوان به دوسته تقسیم كنيم.  یکی تشکیلات و ساختار سازماني خود سازمان است و دیگری مصوبات هیات مدیره که همه مهندسان عضو تحت تأثیر آن قرار میگیرند.

به نظر من ساختار خود سازمان در حال حاضر دچار مشکل است و با توجه به اینکه در حال حاضر سازمان حدودا ۱۷۰۰۰ نفر عضو دارد که پیش بینی می شود در سال ۹۴ به ۳۵۰۰۰ عضو برسد، این ساختار جواب گو نیست. استان مازندران از نظر جمعیتی دومین استان بعد از تهران است. من فکر میکنم با توجه به حجم بسیار بالای کارها در استان از رامسر تا بهشهر،  تمرکز  ۱۳ نفری هیات مدیره در ساری و تصمیمات آنها برای همه مهندسین استان اشتباه است. ما میتونیم با تفویض اختیار  به دفاتر نمایندگی شهرستانها بسیاری از مشکلات شهرها رو در همان شهر از بین ببریم.

  • یعنی باید تمرکز زدایی بشود؟

بله باید تمرکز را از بین ببریم و با یک برنامه درست در کل شهر های استان دفاتر نمایندگی مستقل و با اختيارات لازم ایجاد کنیم. البته ما در تمام شهر ها دفاتر نمايندگي داريم ولي اختيارات اين دفاتر بسيار محدود است و مهندسین باید مسافتهای طولانی را طی کنند تا به ساری برسند و در آنجا مشکلشان بر طرف شود. هر چند این کار ، كار سختی است ولی باید با آن مواجه شویم و با افزایش نظارت عالیه سازمان مشکل ر ا حل کنیم. مسئله بعد نرم افزار سازمان است که با تجربه ای که بنده دارم ما باید نرم افزار شهری داشته باشیم و هر  چند وقت مثلا هر هفته به استان گزارش داده شود تا هم هزینه نوشتن نرم افزار استانی را ازبین ببریم و هم تمرکز را. یکی دیگر از برنامه ها این است که تمرکز کمسیون ها  برداشته شود و در شهرستان ها پخش شود و نیز حضور اعضای هیات مدیره در این کمسیون ها محدود شود تا بتوانیم از خرد جمعی استان به بهترین شکل استفاده کنیم. همچنين از دوستان دانشگاهی بیشتر استفاده شود. کمیسون ها از آن رو مهم هستند که خوراک تصمیم گیری هیات مدیره از این کمیته های تخصصی است.

  • در مورد تغییر در تقسیم سهمیه ها نیز برنامه ای اعلام کرده بودید. در آن مورد هم توضیحی بدهید.

نظر من این است که سهمیه ها باید كاهش يابد و سهميه ها بر اساس حجم واقعي کار موجود تعيين بشود. اگر سهميه ها بيشتر از كار واقعي موجود باشد، خدمات مهندسي به واسطه گري و امضا فروشی با قیمت بسیار پاینتر منجر میشود و در نتیجه هم نظارت درست بر کار و هم کیفیت ساخت و ساز پایین می آید و ارزش مجموعه نظام مهندسی نیز پائین میاید و همچنين كار ها عادلانه بين مهندسين و علي الخصوص مهدسين جوان تقسيم نمي شود. بنابراین بهتر است سهمیه ها منطقی شود.

لازم میدانم به این نکته اشاره کنم که براي بنده مهم نیست که بعد از اين ۳ سال دوباره در این جایگاه قرار بگيرم یا نه. برای من سعی و تلاش برای اینکه بتوانم درصد قابل قبولی از برنامه ها را به مقصد برسانم در درجه اول قرار دارد. البته بنده با دوازده نفر دیگر اعضا محترم هیات مدیره در تصمیمات همکاری دارم که البته همه دوستان فرهیخته هستند  و میدانم که میتوانیم به هدفهای عالیه سازمان برسیم.

( دست من، کمک ز دست شما می کند طلب           یک دست بی صداست. )

  • ما هم آرزو اجرایی شدن برنامه های زیربنایی شما را داریم، از شما تشکر میکنیم که وقت خودتان را به ما دادید.
  • طبق معمول حرف آخر.

امیدوارم لایق محبت دوستان باشم من خودم را نماينده 17000 مهندس استان مي دانم نه فقط  3034 نفري كه به من راي دادند. اميدوارم آنطور که شایسته است خدمت کنم.

قصد راه اندازی یک سایت را هم در آینده ای نزدیک دارم تا مهندسان به راحتي من را از نظرات، راهنمایی ها و خصوصاً هشدارهای خود مطلع سازند تا بتوام در اجرای برنامه ها موفق باشم.

همچنين تشکر ویژه ای از کمیته انتخابات آمل دارم که بدون کوچکترین چشم داشتی نهایت تلاش خود را کردند.

از شما هم که به سازمان نظام مهندسی ساختمان در رسانه خود توجه دارید تشکر میکنم.

مصاحبه: لطف الله لطفی

7 thoughts on “گفتگو با مهندس جواد مهجوریان نماري نفر اول انتخابات هيات مديره سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران”
  1. Salam.in Yek dafe ro khob omadi .bebinim doer bad chand ta ray Miri.

  2. باشه کوچولوی حسود. باید سه سال دیگه حرص بخوری عزیزم. تا ما دانشجوهای قدیم استاد هستیم نمیذاریم آدمهای حسودی مثل شما به خواستشون برسند. ضمنا برو کلاس تایپ یاد بگیر. تا سه سال دیگه که بزرگتر شدی و تایپ یاد گرفتی بدرود.

  3. مهندس مهجوریان شخصیتی زحمتکش و مردمی و صادق هستند. امیدوارم موفق باشند

  4. اگه تو آمل و مازندران و کل ایران چندتا استاد خوب (دقت کنید… استاد…) باشه یکیش استاد مهجوریان نازنینه. ایشون انقدر مسلط هستند که جای کوچکترین تردید نیست رفتارشون و شخصیت و منش ایشون هم که گفتن نداره بر همه روشنه

  5. مطمعن باشید اگر تبلیغاتی هم در کار نبود ایشون همین تعداد رای رو می آوردن. شایستگی ایشون بیش از اینهاست

  6. سلام . با تبریک به استاد عزیز جناب مهجوریان .
    خیلی خوشحال شدم .ان شاالله موفق باشین .
    من تو 2 تا درس از آقای مهجوریان نمره 20 گرفتم که برا همین همیشه تو ذهنم میمونه .
    استاد یه دونه ای

  7. كوچولو ديدي دوباره استاد عزيزمون راي آورد. پس برو سه سال ديگه بيا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *