اعلام اسامی کد رشته‌های توافق شده طی چند روز آینده

 جلسه هیئت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تعامل سازنده وزارت علوم و دانشگاه آزاد در خصوص تایید کد رشته‌های کارشناسی ارشد گفت: گمان نمی‌کنم کد رشته‌ای بدون مجوز باقی بماند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی اکبر ولایتی در حاشیه نشست معاونان آموزشی دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در خصوص تایید کد رشته محل های دانشگاه آزاد تعامل خوبی بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد شکل گرفته است و به تفاهمی در این زمینه نزدیک شده‌ایم.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه رییس دانشگاه دیروز جلسه‌ای با سرپرست وزارت علوم داشته، گفت: طی چند روز آینده اسامی کد رشته‌های توافق شده اعلام می‌شود و گمان نمی‌کنم در نهایت دچار مشکل شویم و کد رشته ای بدون تایید وزارت علوم داشته باشیم.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما منکر هدایت و رهبری وزارت علوم نیستیم و وزارت علوم برای ایجاد توازن بین دستگاه های آموزشی اقدام می کند و ما خوشبختانه در این زمینه به تفاهم رسیدیم.

ولایتی در خصوص اطلاعیه آخر وزارت علوم مبنی بر عدم تایید کد رشته های دانشگاه آزاد گفت: اینکه کسی بگوید کمیته سه نفره را قبول دارد یا نه، در اجرای مصوبه مجلس تغییری ایجاد نمی کند و نمی‌تواند مصوبه مجلس را نقض کند.

وی در ادامه توضیح داد: چطور می توانند بگویند که قانونی که از سال ۶۷ تصویب و انجام شده است را قبول نداریم و در نظام جمهوری اسلامی ایران تداوم بر اساس قانون است و بی قانونی معنایی ندارد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با بیان اینکه تیر ماه امسال مجلس قانون سال ۶۷ را معتبر اعلام کرد و مصوبه دولت در سال ۶۹ نیز معتبر است،خاطرنشان کرد:
کد رشته‌های دانشگاه آزاد بر اساس تایید کمیته سه نفر متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم و نماینده دانشگاه آزاد معتبر است.

لزوم ایجاد تحول در علوم انسانی/ ضرورت ایجاد پیوند بین حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی همچنین در همایش معاونین دانشگاه ازاد با بیان اینکه آموزش عالی ما از ابتدا اشکالاتی داشت که هنوز هم بعضی از آن اشکالات وجود دارد، گفت: ابتدا دارالفنون در سال ۱۲۶۷ هجری قمری توسط مرحوم امیرکبیر تاسیس شد اما آن چیزی که امیرکبیر می‌خواست نشد و فرزندان شاهزاده‌های قاجار دانشجویان دارالفنون بودند.

وی افزود: غربی‌ها این طور به ما نگاه می‌کردند که ما را تحقیر کنند؛ انگار قبیله‌ای را در آمازون کشف کردند و حال می‌خواهند به آنها علم بیاموزند. ما را از گذشته خود منقطع کردند و الفبای مهندسی، پزشکی و … را به ما یاد دادند.

ولایتی در ادامه گفت: از علوم دیگر که بگذریم، ما در گذشته در زمینه علوم انسانی خیلی پیشتاز بودیم؛ اما همه این‌ها به کنار رفت. به خصوص علوم انسانی در دانشگاه‌های ما عقیم متولد شد و هنوز هم گرفتار علوم انسانی هستیم. به صراحت می توان گفت علوم انسانی ما علوم انسانی باب شرق و اسلام و ایران نیست.

ولایتی با اشاره به حوزه علوم تجربی و علوم دقیقه گفت:‌ در علوم تجربی کار ما این شد که مرتب کتاب‌های دیگران را ترجمه کنیم و بخوانیم و این را به ما تحمیل کردند و در حال حاصر اگر علوم را به دو دسته علوم انسانی و علوم تجربی تقسیم کنیم باید در این‌ها تحول ایجاد شود.

رییس هیات امنای دانشگاه ازاد اظهار کرد: باید دانشگاه آزاد اسلامی از خود به عنوان پایلوت و یک الگو شروع کند تا دیگران هم از آن تبعیت کنند.

وی ادامه داد: در علوم انسانی کسی مثل فروغی سیر حکمت در اروپا را می‌نویسد. همین آدم بخشی از کتاب ابن‌سینا را به فارسی ترجمه کرده است. شیخ‌الرئیس ۵۸ سال عمرکرد؛ خودش می‌گوید وقتی به ۱۸ سالگی رسیدم هر کتابی می‌خواندم به من چیزی اضافه نمی‌کرد. او کتاب شفا را نوشت و این کتاب ظرف ۷۰ سال به لاتین در اروپا ترجمه شد و اروپایی‌ها با خواندن این کتاب تازه فهمیدند مقولات کلی به چه معناست.

وی گفت: باید پیوند بین حوزه و دانشگاه شکل بگیرد و دانشجویان ما باید از آیت‌الله جوادی آملی “فلسفه اسلامی” و “علوم انسانی” بیاموزند و از آیت‌الله مصطفوی “شفا” را یاد بگیرند.

ولایتی ادامه داد: علوم انسانی از اول انقلاب تا الان هیچ تحول جدی نداشته است در حالیکه علوم انسانی باید برخاسته از فرهنگ و تمدن اسلامی و ایران باشد.

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با انتقاد از ترجمه یک طرفه علوم و عدم رجوع به فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی گفت: اگر ترامپ می‌گوید ما انسان برتریم این از حرف‌های افلاطون درمی‌آید. افلاطون راس حکمای یونان می‌گفت آدم‌ها دو دسته‌اند یا یونانی یا وحشی. ترامپ هم از ادامه این تفکر آمده است.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تاکید بر ضرورت رشد دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه علوم انسانی گفت:‌ باید در بین دانشگاه‌ها در پژوهش حرف اول را بزنیم و این ظرفیت وجود دارد و ان‌شاءالله با حضور دکتر رهبر و تحولاتی که خواهد شد؛ دانشگاه آزاد اسلامی پرچم علوم انسانی اسلامی ایرانی، پرچم پژوهش اقتصاد دانش‌بنیان و پرچم اقتصاد مقاومتی را به دست می‌گیرد و جلو می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *