امام زاده هاشـم میراث تمدن آمل است

هراز نیوز : سید مصطفی سیار : آنچه که درتاریخ شفاهی ورسمی وکیفی درنسخ خطی واقلیمی درباره امامزاده هاشم علیه السلام است این است که این منطقه جزو شهرآمل به حساب می آید هم ازآمار مرکز اراضی کشوری وهم درمتون کهن تاریخی مازنی وکشوری وجهانی واردشده است که این مکان معروف به کتل امامزاده هاشم متعلق به شهرآمل است؛ این امامزاده در مرتفع‌ترین نقطه این جاده و در گردنه‌ای به همین نام واقع است.

نسب آن امام زاده به امام حسن مجتبی علیه السلام می‌رسد این امامزاده با شماره ۶۱۷ در آثارملی ایران به ثبت رسیده‌است بانام امامزاده هاشم آمل در برخی منابع نقل است که در گذشته کنار این بقعه، یک کاروانسرا وجود داشته که امروزه اثری از آن به چشم نمی‌خورد!


هاشم یکی از ۱۴ فرزند حسن بن یحیی به همراه برادران خویش در زمان عبدالملک بن مروان از بغداد به سوی ایران آمدند که هاشم به همراه حارث و هادی از سوی کوه‌های دماوند به سمت مشهد رهسپار شدند.

حارث و هادی درمشاء کشته شدند که اکنون در مقبره به‌نام امامزاده دوبرادرآرمیده‌اند. هاشم با جراحت فراوان، خود را با اسب به گردنه مشاءمی‌رساند و در همانجا دفن می‌شوداز نظر موقعیت جغرافیایی، امامزاده هاشم در نوک کوه و روبروی امامزاده دو برادر،در پایین کوه است.
بااین تفاسیرونگاه به گذشته تمام شواهدوقرائن ومکتوبات ملی وتاریخیمی فرمایندکه آن منطقه دریدشهرآمل است.

چرامسئولان کمرهمت به جدایی این میراث ازاین شهربسته اند!؟
هویت ارضی ومنطقه ای آمل به امامزاده هاشم است،بعدآقایان میگویند،وزارت بایدمشخص کند!
چه چیزی را!؟
تاراج وکتمان تاریخ وآن چیزی که جایگاه عرفی دارد،این باندی که دردستگاه نظارتی وتفکیکی قراردارد،
وبرای چپاول وکم رنگ ترکردن فضای فرهنگی واقلیمی شهرآمل ومخدوش کردن جایگاه امامزادگان وعلماء ومشاهیراین شهرکه کمرهمت بستندبدانندکه تیرشان به سنگ میخورد.

اگرعالم! وبه اصطلاح مهندس ودکترهستندبروندکتابخانه ملی وکتابخانه آیت الله مرعشی نجفی وسری به جستجوگرگوکل وکتب ونسخ خطی ونقشه اراضی ملی بزنندکه این خطه صاحب داردوآن ذیل توابع آمل است وآن گردنه میراث علماومراجع آمل است که به دستورحکام آملی دردوره صفویه آبادوبناشدوگرنه الان هم آنجاهم سوئیت یابرج می ساختیدوزیرساخته های وبناهای کهن قدیمی رابرای یافت گنج و…مانندکاروانسرای قدیمی خراب وبه تپه تبدیل میکردند.

هرکسی نسبت به این اقدام مرموزانه وسنت شکن ودست به تحریف بردن جایگاه تاریخی امامزاده هاشم بی تفاوت باشدحیثیت آملی خویش را ارزان فروخته است.

هرجامسئولین سکوت کرده اندیک جاویک مکان ویایکی ازمشاهیروعلماء مارابه تاراج لفظی وتقطیع میراثی که متعلق به مردم است برداشته اندلذابایدمشاهیر،تاریخ دانان،جغرافی دانان علماوبزرگان شهرنسبت به این موضوع عمل آتش به اختیارنشان دهندو از زد و بندهای مرموزانه مالی واراضی شـهری یاروستایی جلوگیری کنند.

4 thoughts on “امام زاده هاشـم میراث تمدن آمل است/ آملی ها نبودند آنجا را سوییت یابرج می ساختید!”
  1. خیلی بهتر بود ی تحیقیی میکردید بعد میدید که امامزاده هاشم متعلق به کجاست، از ابتدا نام دماوند بر امامزاده هاشم بود هست و خواهد بود و کسی نمیتواند این نام را از او برگیرد،

  2. سلام. من خواهشی که از اقای سیار دارم اینستکه این اسناد تاریخی و میراثی را منتشر کنند تا همه قضاوت کنند. خا طر جمع باشید اگر اسنادی بود صد مرتبه رو کرده بودید. الان هم دیر نشده، لطفا اسناد را با ذکر مدرک منتشر کنید. بنده حاضر هستم از طریق مدارک با هم مناظره کنیم.محمد آقایی. دماوند.

  3. علیکم السلام
    به سمع ونظرحضرتشان برسانید
    حاظرم هرکجافرمودندبرای مناظره بیایم
    ومدارک راهم از منابع وماخذکلیه وجزئیه
    ازمراکزمعتبراستعلام کتبی بگیرم حتی شده ازدانشگاه تاریخ تمدن بریتانیاواسناد شجره شناسی وتاریخ نقشه برداری وکتب ونسخ خطی در
    کتابخانه آیت الله مرعشی واستعلام
    رسمی اراضی ملی ،حقیرآماده ام
    ولاکن رسالت مسئولین وناظرین
    بایدصورت بگیرد
    اگرامام جمعه ونماینده محترم شهرآمل
    اعلام موضع ودستوربه آتش اختیاربدهند
    حتی اسنادی ک درباب تکلف دماونددرقیدشهرآمل هست را ازخزانه دانشگاه آکسفورد واخترشناسی دانشگاه طهران ثبت وبه اختیارمردم فهیم میگذاریم

  4. من خودم مازندرانی ام و با یکی از دوستان دماوندی نشسته بودیم گفت که شهرستان دماوند به استان دماوند تبدیل خواهد شد و با مرکزیت شهر دماوند و درست مثل استان البرز در غرب تهران و با این تفاوت که استان دماوند در شرق تهران همراه با لاریجان و سوادکوه جنوبی و فیروزکوه و شهرستان پردیس و دشت مشا یا روستای مشا به شهر دماوند ملحق شده به عنوان شهر دماوند در استان دماوند تشکیل خواهد شد این طرح واسه هفت هشت سال می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *