هراز نیوز: تشکیل جلسه‌ای با عنوان «نشست دولت با مدیران اجرایی کشور» که نزدیکان احمدی‌نژاد از جمله اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در آن حضور داشتند، از سوی بسیاری از رسانه‌ها با واکنش‌هایی مواجه شد و البته حواشی این نشست که طی آن صفات تملق آمیز بی‌سابقه‌ای در توصیف احمدی‌نژاد به کار رفته است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خبری به همراه داشت و منتقدین به تملق گویی را به واکنش واداشت.

به گزارش شفاف در نشست مشترک هیئت دولت و مسئولان اجرایی کشور که با حضور استانداران، معاونین و ۲ نفر از مسئولین اجرایی هر استان در محل مجلس سابق برگزار شد، استاندار گیلان که یکی از مدعوین این نشست بود، با بیان این جمله که «قبلاً دنیا ایران را به کوروش کبیر می‌شناختند ولی الان به «محمود کبیر» می‌شناسند!» تعجب حاضرین را برانگیخت و به روایت روزنامه جمهوری اسلامی، رئیس جمهور به این جمله اعتراضی نکرد.

و البته این تمام ماجرا نبود وسخنان ثمره هاشمی درباره هدفمندی یارانه‌ها که گفت: «طرح هدفمندی یارانه‌ها صرفاً ایده آقای احمدی‌نژاد و نتیجه پیگیریهای ایشان بوده است.» لبخندی را بر لبان احمدی‌نژاد نشاند!

در هر حال این اولین باری نیست که محمود احمدی‌نژاد با کلمات و جملات تملق انگیز، وصف می‌شود و مورد تکریم قرارا می‌گیرد.

رحیم مشایی: رئیس دولتی با محبوبیت احمدی‌نژاد در تاریخ ایران وجود ندارد

در آستانه انتخابات دهم بود که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد محبوبیت وی را جهانی دانست و گفت رئیس جمهوری محبوب‌تر از او در تاریخ ایران وجود ندارد. وی که در جمع اعضای ستاد یاران خورشید (حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم) حاضر شده بود، گفت: در حال حاضر و در شرایطی که احمدی‌نژاد از یک محبوبیت فوق العاده بی‌نظیر تاریخی برخوردار است و نیز با توجه به تجریبات موجود، جامعه جهانی به جای فکر براندازی دولت احمدی‌نژاد به این نتیجه رسیده که هیچ چاره‌ای جز همراهی با دولت احمدی‌نژاد ندارد.

وی اظهار داشت: خودم فکر می‌کنم در تاریخ ایران قبل و بعد از انقلاب یک چنین دولتی، یک چنین رییس دولتی با این محبوبیت وجود ندارد که هم در کشور این همه انسجام را سازمان داده باشد، هم امید آفریده باشد و این همه احساس عزت ایجاد کرده باشد. من شاهدم ایرانیان خارج از کشور تا پیش از این دولت می‌گفتند ما ایرانی بودن خود را انکار می‌کردیم ما هیچ جا نمی‌گفتیم ایرانی هستیم تا می‌گفتیم ایرانی هستیم می‌گفتند این‌ها تروریست هستند، عقب مانده هستند، مرتجع هستند، افکار و اندیشه‌های عقب مانده‌ای دارند. الان ما هر جا می‌رویم قبل از اینکه کسی از ما بپرسد کجایی هستید خودمان یک جوری می‌گوییم ایرانی هستیم چون به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم برای اینکه در بسیاری از زمینه‌ها و با وجود بسیاری از فشار‌ها، ایران در صحنه خود را نشان داده به گونه‌ای که اکنون در زمره ۱۰ کشور اول دنیا است و این، خیلی مهم است.

فاطمه رجبی و معجزه هزاره سوم:

اما رحیم مشایی تنها کسی نبود که به تکریم تملق آمیز احمدی‌نژاد در دولت نهم پرداخت. فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام همسر سخنگوی سابق دولت، با نوشتن کتابی با عنوان احمدی‌نژاد، معجزهٔ هزارهٔ سوم، در سال ۸۵ گوی سبقت را در ستایش از رییس جمهور ربود.

رجبی در این کتاب عنوانهایی چون احمدی‌نژاد، نماد شجاعت، عظمت و افتخار ایرانیان، احمدی‌نژاد منادی اسلام ناب محمدی (ص)، احمدی‌نژاد فریادگر جنگ فقر و غنا، بیگانه ستیزی در سیره نظری و عملی احمدی‌نژاد و عنوانهای تملق آمیز دیگری آورده شده است.

جملاتی از این کتاب به شرح زیر است:

معجزه پیروزی احمدی‌نژاد به انتخابات محدود نشد. حضور او در سازمان ملل حضوری چشمگیر، افتخار آفرین و سرنوشت ساز بود، و افکار عمومی جهان، سیاستمداران ودولتمردان آزاده جهان را به تحسین واداشت. احمدی‌نژاد با حضور وسخنرانی بی‌مانند خود در سازمان ملل، پرچم عزت و افتخار اسلام و تشیع را در دل کفر و استکبار جهان برافراشت. (ص ۲۹۸)

به درستی احمدی‌نژاد در جایگاه ریاست دولت جمهوری اسلامی، نماد عظمت خواهی ایرانیان گردیده است. (ص ۳۰۱)

دکتر احمدی‌نژاد پس از استقرار در ریاست جمهوری، انقلاب عظیم تری ایجاد کرد. انقلاب رفتاری او در مدیریت عالیترین قوه اجرایی کشور، پس از سال‌ها، نمونه‌ای از سیره علوی را به اجرا درآورد. عملکرد احمدی‌نژاد در اینجایگاه سبب شد به شعارهای پیشین ملت در تشبیه او به رجایی «منادی عدل علی» هم اضافه شود. (ص ۳۱۲)

عکس احمدی‌نژاد مانع از فرو ریختن دیوار شد!

اما این تملق گویی‌ها در دولت دهم نیز ادامه دار شد تا جایی که استاندار کرمان در حادثه زلزله کرمان در دی ماه ۸۹ مدعی شد مردم معتقدند نصب عکس محمود احمدی‌نژاد باعث شد دیوار یکی از منازل مناطق زلزله زده تخریب نشود.

ایسنا به نقل از «اسماعیل نجار» در جلسه ستاد بحران استانداری کرمان نوشت: «مردم منطقه زلزله زده از ایمان و اعتقاد بسیار بالایی برخوردار بودند به عنوان مثال در بازرسی‌های ما یک منزلی مشاهده شد که سه دیوار آن در اثر زلزله فرو ریخته و یک دیوار که عکس دکتر احمدی‌نژاد بر آن نصب شده بود خود مردم با اعتقاد راسخ و محکم خود اذعان داشتند که رییس جمهور محبوب و دلسوز ما خدمات فراوانی برای مردم به ویژه روستاییان انجام داده و می‌دهد و اعتقاد آن‌ها بر این بود که لطف و نظر خداوند بوده که این دیوار فرو نریخته است.» و به نظر می‌رسید که این استاندار حرف خودش را از زبان مردم بیان کرده است!

روح بلند و شخصیت پررمز راز احمدی‌نژاد از زبان جوانفکر!

علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی، نیز هرگز از قافله تملق عقب نمانده است. وی که همواره تکریمهای اغراق آمیزش را نثار رییس جمهور می‌کند در اردیبهشت ۸۹ در وبلاگش نوشت: «تعظیم و فروتنی آقای محمود احمدی‌نژاد در برابر پدران یا مادران شهدا و بوسه زدن بر دستان مردمی که در سفرهای استانی با شور و اشتیاق به دیدار او آمده‌اند، از جلوه‌های زیبا و جذابی است که هر انسانی را در برابر روح بلند و شخصیت پر رمز و راز رئیس جمهور به تعمق و تفکر وامی دارد.»

مدیر عامل ایرنا در پایان نوشته‌اش در اوج تعریف و تمجید از رئیس جمهور بخشی از صفات وی را اینگونه بیان کرد:

«فارغ از هرگونه مجامله و مبالغه‌ای، می‌توان آقای احمدی‌نژاد را در قامت یک انسان فرهیخته، عالم و آگاه به زمان، مومن و متدین، مخلص، عامل به ارزشهای اسلامی، دلسوز مردم، بی‌تاب از خدمت به بندگان خدا، منادی عدالت، ضد ظلم و فساد و تبعیض، مخالف هوای نفس و عاشق امام زمان (عج) توصیف کرد. برپایه همین خصوصیات تجمیع شده در وجود اوست که رئیس جمهور ایران، امروز نه تنها محبوب دل ملت خویش است بلکه در بسیاری از نقاط جهان نیز، در قلب ملت‌ها جای گرفته و در علاقه و محبتی که به محمود احمدی‌نژاد دارند، به نمایش می‌گذارند. با سیر و سیاحتی کوتاه در کشورهای شمال آفریقا، این واقعیت در برابر دیدگان هر ناظر بی‌طرف قرار می‌گیرد. به راستی که: بزرگی از آن یافت کو پست شد در نیستی کوفت تا هست شد»

***
در هر حال این‌ها تنها چند نمونه از اظهارات تملق آمیزی بود که در طول بیش از ۷ سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد به وی نسبت داده شده است. بسیاری از منتقدین دولت حتی به حراج گذاشتن ماشین و کاپشن احمدی‌نژاد را مصداقی از تملق دانسته‌اند وهمه این‌ها در حالی است که هیچ‌گاه اعتراضی از زبان احمدی‌نژاد نسبت به این سخنان و اعمال شنیده نشده است و بعضا دیده شده که وی از این سخنان و رفتار استقبال کرده است. این در حالی است که در احادیث و سیره ائمه اطهار بار‌ها به دوری از چاپلوسی و تملق گویی تاکید شده است و رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها نسبت به این گونه سخنان اعتراض کرده‌اند.

به عنوان مثال امام على علیه السلام در نهج البلاغه حکمت ۳۴۷ فرمودند: اَلثَّناءُ بِاَکثَرَ مِنَ الستِحقاقِ مَلَقٌ وَ التَّقصیرُ عَنِ الستِحقاقِ عِىٌّ اَو حَسَدٌ؛

تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسى و کمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و یا حسد است.

و یا امام هادی (ع) فرمودند: از این کار خودداری کن که تملق بسیار، بدگمانی به بار آورد و اگر برادر مؤمنت مورد اعتماد تو واقع شد، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان ده. (مسندالامام الهادی ص ۳۰۲).

همچنین در روایات آمده است که پیغمبر اکرم«ص» فرموده اند : بر صورت چاپلوسان و مداحان باید خاک پاشید.

رهبری و اعتراض به تملق گویی در آیینه تاریخ

در سیره و اعمال رهبری نیز بار‌ها به این مساله اعتراض شده است. همین امسال بود که مقام معظم رهبری یک نماینده مجلس، که ایشان را با القاب ستایش آمیز خطاب کرده بود، نصیحت کردند و در واکنش به سخنان تملق آمیز یکی از نماینگان فرمودند: این مطالبى که برادر عزیزمان بعد از صحبتهاى آقاى لاریجانى فرمودند، واقعاً من را شرمنده می‌کند. ولو می‌دانم از روى محبت و اخلاص و صفاست – در این تردیدى نیست – لیکن اینجور بیانات، هم به ضرر من است، هم به ضرر خود گوینده است.

ایشان افزودند: نبایستى این بیانات به این شکل بیان شود. یک مجموعه‌ى زمانى تصادفاً کنار هم قرار گرفته‌ایم و داریم با هم کار می‌کنیم؛ من یک کار می‌کنم، شما یک کار می‌کنید. اینجور تعبیرات، تعبیراتى نیست که انسان را خوش بیاید یا کمکى به کار پیشرفت انسان بکند. ما همگى بندگان خدا هستیم و ان‌شاءالله خدمتگزاران مردم هم باشیم.

***

در تاریخ ۲۴ / ۶ / ۷۷ در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران، قبل از بیانات مقام معظم رهبری سرودی اجرا شد و در آن مصرعی بود که جمع باهم می‌خواندند «سرور ما، خامنه‌ای».
ایشان در‌‌ همان جلسه تذکر دادند و فرمودند: «یک نکته هم درباره این سرود زیبایی که برادران اجرا کردند، عرض کنم: من خواهش می‌‏کنم که الفاظ این اشعار و سرود‌ها را از کلمات مبالغه‏آمیز خالی کنید. هم شأن شما این است که در این راه‌ها پیشقدم باشید و هم حقیقت قضیه این است. بنده افتخارم به این است که بتوانم خدمتگزار شما و مردم باشم.

«سَروَر» فقط خدای متعال است و به امر او و در پیروی و عبودیّت او بندگان صالحِ برجسته و معصومین علیهم ‏السّلام‏‌اند.

ما بندگانی ناقص، نارسا، و ضعیف هستیم. بزرگ‌ترین هنر ما این است که بتوانیم در لابه‏لای همه ضعفهایی که داریم، کاری انجام دهیم که انشاءاللَّه طبق وظیفه باشد. این کلمات مبالغه‏آمیز را حذف کنید. بنده، وقتی این کلمات را می‌‏شنوم، حقیقتاً متأذّی می‌‏شوم.»

***

این اتفاق در ۱۲/ ۸/ ۸۰ در دیدار با جوانان اصفهان نیز تکرار شد و مقام معظم رهبری نسبت به آن واکنش نشان دادند. قبل از فرمایشات رهبری در این دیدار، کسی ایشان را «علی زمان» خواند، در‌‌ همان جلسه اینگونه تذکر دادند:

«اگر کسی در مقابل جوانان ادّعا کند و بگوید نظام اسلامی ما هیچ عیبی ندارد و‌‌ همان قالبی را که اسلام خواسته، ما پیاده می‌‏کنیم، گزاف گفته است. به ‏هیچ‏ وجه این‏طور نیست. خود ما انسانهای ضعیفی هستیم. وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمؤمنین (علیه‏السّلام) یا اسم مبارک ولیّ‏عصر (روحی‏فداه) را می‌‏آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش می‌‏آورند، بنده تنم می‌‏لرزد. آن حقایق نور مطلق، با ما که غرق در ظلمتیم، بسیار فاصله دارند. ما گیاه همین فضای آلوده دنیای امروزیم؛ ما کجا، کمترین و کوچک‌ترین شاگردان آن‌ها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آن‌ها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشیِ فداشده در کربلای امام حسین (علیه‏السّلام) کجا؟ ما خاک پای آن غلام هم محسوب نمی‌‏شویم.

آنچه مسلم است، با وجود توصیه‌های دینی در نکوهش چاپلوسی و همچنین اظهارات صریح مقام معظم رهبری، نباید شاهد چنین رفتارهایی در دولت باشیم اما این سخنان همچنان ادامه دارد و هیچ مقام دولتی به آن‌ها اعتراض نمی‌کند.!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *