صدای آمریکا: «کلیه درجه داران رده بالای ارتش ترکیه، به دلایل اعلام نشده به صورت دسته جمعی از سمت خود استعفا کردند.»

 

شبکه دولتی صدای آمریکا در خبر شب گذشته خود 29 جولای (7مرداد) از استعفای کلیه درجه داران رده بالای ارتش ترکیه خبر داد.
در خبر صدای آمریکا آمده است: کلیه سران نظامی ترکیه، به استثنای فرمانده ژاندارمری، به دلایل نامعلومی از سمت خود استعفا کردند.
علی جوانمردی گوینده این بخش خبری، در مقدمه کوتاهی اظهار داشت: «روابط میان دولت اسلامگرا و ارتش ترکیه اخیرا تیره تر شده است. به تازگی نیز دولت آقای اردوغان شماری از افسران شاغل و بازنشسته ارتش را به اتهام تدوین طرحی برای دور زدن رهبری ترکیه (کودتای نظامی) بازداشت و زندانی کرده است. سپس یکی از اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه به نام “عارف کسکین” از طریق تلفن روی خط شبکه صدای امریکا آمد و در تحلیل ماجرا چنین گفت: این بزرگترین بحران سیاسی چند سال اخیر ترکیه است. شاید بتوان گفت این منحصر به فرد ترین حادثه ای است که طی آن افسران ارشد ترکیه بصورت متحد استعفا داده اند. چنین پدیده ای در تاریخ جمهوریت ترکیه از 1924 تا کنون سابقه نداشته و مطبوعات ترکیه به درستی از آن به “زلزله سیاسی” تعبیر کرده اند.»
صدای آمریکا اضافه کرد: «تنش بین ارتش و دولت از زمان به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای عدالت و توسعه همواره وجود داشته و روز به روز هم در حال افزایش است. هم اکنون 165 تن از درجه داران ارتش ترکیه در زندان به سر می برند که 43 نفرشان از ژنرال های بلندپایه هستند. عده زیادی هم بالاجبار پیش از موعد بازنشسته شده اند. در واکنش به این دستگیری ها و بازنشستگی های اجباری، نیروهای نظامی که عرصه را برای فعالیت و بجا آوردن مسئولیت های قانونی تنگ می بینند، در تصمیمی مشترک استعفای خود را اعلام کردند.»
به نظر می رسد با توجه به پیش قراولی دولت اسلام گرای ترکیه درارسال کمک دهی انسان دوستانه به غزه آمریکا در تلاش برای ایجاد شکاف بین دولت و ارتش ترکیه اقداماتی را انجام داده است که ثمره آن وضع سیاسی آشفته کنونی است.

منبع :جام نیوز،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *