مجموعه «تماشای شهر» نام کتاب هایی ست که نشر «اطراف» با محوریت روایت شهرهای مختلف جهان از سوی مسافران قاجاری منتشر کرده است.
از این مجموعه تا امروز چهار کتاب چاپ شده است که هر چهار کتاب در نوع خود خواندنی هستند و هر چهار کتاب را هم «علی اکبر شیروانی» تدوین و مرتب کرده است.
«پاریس از دور نمایان شد» روایت پاریس است از مسافران دوره ى قاجار، «قهوه ی استانبول نيکو می سوزد» درک استانبول است از منظر مسافران دوران مذکور، «آسمان لندن زیاده می بارد» تصاویری از لندن است آن چنان که مسافران ایرانی درکش کرده اند و «سن پترزبورگ موزیکانچی دارد» چهره سن پترزبورگ را به تصویر می کشد.

اهمیت این چهار کتاب در تصاویر متفاوتی ست که مسافران مذکور می دهند و البته اشتراکاتی که گاهی بسیار عجیب و خاص به نظر می رسد . و چون عمده ی مسافران به این سه شهر از طبقات بالادست یا نزدیک به قدرت بوده اند و البته صاحب سواد به خوبی می توان شمایی از دغدغه های مختلف این طبقات به کف آورد و نحوه مواجهه آنان را به این شهرها مشاهده کرد.

قاصدک در ۲۶ بهمن ماه، در خانه هنر آمل(آفتاب ۳۱، کوی شهید درزی، فضلی ۳)، ساعت ۱۷، در نشستی با حضور «علی اکبر شیروانی»، گردآورنده این روایت های قاجاری، به بررسی این کتاب ها خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *