محمدصادق کوشکی با بیان اینکه معرفی فیلمی فرانسوی‌زبان به عنوان نماینده ایران به اسکار خیانت در حق تاریخ، زبان و فرهنگ ایران است گفت: با این کار روی وزارت فرهنگ پهلوی را سفید کردند.

به گزارش  مشرق، محمدصادق کوشکی تحلیلگر مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با فارس با ابراز گلایه از معرفی فیلمی غیر ایرانی زبان به عنوان نماینده کشور ایران به مراسم اسکار گفت: متاسفانه حرکتی در زیرمجموعه معاونت سینمایی صورت گرفت و فیلم «گذشته» را به عنوان نماینده ایران معرفی کرد که اگر وزارت فرهنگ و هنر پهلوی هم بود چنین انتخابی نمی‌کرد و با این کار دوستان روی وزارت فرهنگ پهلوی را سفید کردند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد و معاونت سینمایی با این اقدام خود به تاریخ و فرهنگ ایران اهانت کردند و باید از این افراد سؤال کرد که آیا ملت ایران آنقدر حقیر شده است که فیلمی به زبان فرانسه را به عنوان نماینده کشور به خود به اسکار معرفی کنیم و باید از این دوستان پرسید آیا هنوز افکار تقی‌زاده در ارشاد حکومت می‌کند؟

این تحلیلگر مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد:‌ زبان فارسی یک زبان جهانی و بسیار شیرین است، اما متاسفانه فیلمی به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی می‌شود که زبان آن فرانسوی است و از نظر من این کار خیانت به هویت، فرهنگ، تاریخ و زبان رسمی کشورمان است.

کوشکی در ادامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آقای جنتی خواهش می‌کنیم تا آبروی خود را به کسانیکه مفتون غرب هستند، گره نزنند و هرچه زودتر افرادی را که مرعوب تفکر غربی هستند از خود و وزارت ارشاد طرد کنند، چرا که این افراد با آبرو و اصالت خانوادگی آقای جنتی بازی می‌کنند.

وی ادامه داد: آقای جنتی چندی قبل خدمت مراجع عظام رسیدند و در مورد کلیات مسائل فرهنگی کشور با حضرات صحبت کردند، اما ایشان رویشان می‌شود فیلمی را به مراجع نشان دهند و بگویند این نماینده سینمای ایران در اسکار است که در آن به زبان فرانسه سخن می‌گویند ؟

کوشکی در ادامه اظهار داشت: انتخاب چنین فیلمی به عنوان نماینده یک کشور اهانت به فرهنگ، زبان و تاریخ چند هزارساله ایران است و منجر به خدشه‌دار شدن قدرت فرهنگی ما خواهد شد و به نظر می‌رسد چنین افرادی پیروان سید حسن تقی‌زاده هستند که می‌گفت از فرق سر تا نوک پا باید غربی بشوید و امیدوارم هرچه زودتر چنین تصمیم اشتباهی اصلاح بشود.

وی در خاتمه اظهار داشت: من به هیچ عنوان در مورد «دربند» و یا بقیه فیلم‌ها صحبت نمی‌‌کنم و از هیچ فیلم دیگری نیز دفاع نمی‌کنم اما اگر قرار است از کشور ایران فیلمی به اسکار معرفی شود بسیار زشت است که زبان آن فارسی نباشد و حداقل توقع این است که فیلمی را معرفی کنند که به زبان فارسی در آن صحبت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *