فرصتی دست داد تا در خصوص برنامه های تیم ملی بسکتبال با مهمد پچیروویچ 52 ساله سرمربی تیم ملی بسکتبال که اهل کشور اسلوونی می باشد گپی دوستانه  بزنیم.

 وقتی درخواست مصاحبه کردیم در کمال فروتنی گفت فعلا مشغول تمرین دادن هستم.شاید نتوانم آنچه را که شما می خواهید به علت تمرکزم روی کار بازیکنان جواب بدهم ضمن اینکه پاسخ گویی به رسانه ها وظیفه من است ،اگر اشکالی ندارد فزدا در هتل منتظر شما هستم .

این یعنی یک مربی حرفه ای تمام عیار که همه جوانب کار خود را بلد است وخوب می داند برای اینکه یک قهرمان داشته باشد باید باید  همه امکانات سخت وافزاری و نرم افزاری ورسا نه ها را در کنار هم داشته باشد . 

Image031

زمان ملاقات فرارسید پچیروویچ و مترجمش رامبد مشحون سرساعت پیذیرای ما بودند پس از صحبت اولیه از سرمربی تیم ملی بسکتبال دلیل حضورشان در آمل را جویا شدیم

در درجه اول من باید از آقای سلیمانی نایب رییس فدراسیون بسکتبال و رییس هیئت مازندران و همچنین اعضای هیئت استان که امکانات بسیار خوبی را برای ما فراهم نموده اند تشکر کنم  ما بعد از قهرمانی در جام ویلیام جونز احساس به ریکاوری داشتیم به همین خاطذر برای تمرینات سبک به آمل آمدیم .

ما در آمل  تاکتیک های خاص خود را اجرا کردیم  به بازیکنان هم گفتم دیگر نباید به گذشته فکر کنند  آنچه ما بدان نیازمندیم قهرمانی آسیا است که محقق خواهد شد ما بیشترین تمرکزمان در این دوره از بازیها از یک چهارم به بعد و هدف ما رسیدن به فینال می باشد برنامه ریزی کرده ایم.

هراز :در مسابقاتی که در پیش رو دارید بایستی با تیم های شرق آسیا  مانند چین و چین تایپه که بازیکنان ذبده خصوصا در شوت های سه امتیازی دارند برای خنثی کردن این حرکت حریف در این پست تدایسری اندیشیده اید ؟

تیم ها ی شرق آسیا نوع بازیشان متفاوت است سرعتی و شوت زن.

 در عوض ما در دفاع تاکتیک های متفاوتی را اجرا خواهیم کرد تا شوت های سه امتیازی آنها را از کار بیندازیم  ضمن اینکه ما بازیکنان بسیار خوبی همچون حدادی و کار دوست را داریم که در حمله خیلی سریع هستند من خیلی به تیم های حریف فکر نمی کنم آنها هستند که باید به تیم ما فکر کنند ما دارای تیم باکیفیتی هستیم این تیم قهرمان آسیا ست و بازیکنان ما به خود باوری رسیدند و در کار تیمی مشکلی نداریم.

هراز :آیا در مسابقات ویلیام جونز آنچه را که از اعضای تیم خواسته اید خصوصا در سیستم   دفاع و حمله به نحو احسن انجام داده اند؟

در مسابقات فوق از نظر روحی از تیم 90 درصد راضی بودم و همانطوری که گفته بودید در مسابقات تیم های شرق آسیا که بسیار خطرناک هم هستند بعضا افت داشته اند مثلا ما از تیمی 20 پوئن جلو بودیم که بازیکنان به یکباری افت کردند و  عدد 20 به 3 رسید و بازیکنان باید یاد بگیرند که وقتی خوب شروع میکنند با تا پایان بازی همان روند را اد امه دهند کوچکترین غفلت می تواند تیم حریف را به  قول شما ایرانیان شیر کند و حتی ممکن است بازی را ببازید پس نباید هیچ حریفی را دست کم گرفت

همان بلایی را که در مسابقات انتخابی المپیک بر سر تیم آمد و غبطه خوردن هم اصلا فایده ندارد بایستی خوب فکر کرد و بدرستی در میدان مسابقه از آن بهره گرفت  من روی این موضوع با اعضای تیم خیلی به لحاظ روحی روانی صحبت کرده ام.Image034

هراز :در اردوی فعلی دو بازیکن جوان به نامهای محمد جمشیدی و روزبه ارغوان به چشم آمدند آیا اعتقادی به جوانان دارید و یا در ترکیبتان از آنان استفاده می کنید ؟

برای من اصلا جوان یا پیر معنا ندارد من می گویم خوب یا بد.

مهم این است باید کسی که در زمین بازی در ارنج تیم قرار دارد آنچه را که به عنوان وظیفه به اومحول شده بخوبی انجام دهد همچنین دو بازیکن که نام بردید در مسابقات ویلیام جونز برای تیم ملی لازی های خوبی انجام دادند و من از آنها راضی هستم

 ولی در کل اعتقاد دارم هرکسی که آماده باشد برای من بهترین است .

 هراز :حامد حدادی در اردوی  آمل مصدوم بود حتی در تمرینات شرکت نکرد ه آیا در مسابقات قهرمانی آسیا در فیلیپین از وجود ایشان استفاده میکنید ؟

مصدومیت حامد زیاد نیست ضمن اینکه مااز حدادی بیشتر در یک چهارم نهایی استفاده خواهیم کرد و تا آن موقع ایشان مصدومیت اش رفع خواهد شد ضمن اینکه خود حامد میداند با توجه به موقعیتش در تیم ملی و توقع مردم از ایشان چقدر بار مسئولیت سنگینی را به دوش  می کشد و مطمئنا بازیهای خوبی را از ایشان در مسابقات پیش روی خواهد دید .

هراز :علت نبودن ارسلان  کاظمی در تیم  ملی چیست ؟  آیا از نظر فنی این بازیکن در این تیم جایی ندارد و یا مشکلات ایشان در NBA باعث قرار گرفتن ایشان در ترکیب تیم شماست و یا  اصلا اعتقادی به این بازیکن دارید؟

من با ارسلان کاظمی هیچ  مشکلی ندارم ضمن اینکه من یک مربی ام کارم را هم خوب بلدم من قبلا به طور شفاف گفته و می گوییم تیم ما سیستم های متنوعی دارد بازیکنی که یک هفته مانده به بلزیها نمی تواند در ترکیب تیم من جائی داشته باشد اصلا معنا ندارد زیرا بازیکن  باید در خدمت تیم باشد تا با بازیکنان دیگر هماهنگ شود بسکتبال یک ورزش گروهی است قائم به فرد نیست همه باید در د اخل  زمین همدیگر  را خوب پیدا کنند تا یک تیم موفق شود .

ارسلان بازیکن بسیار  ارزشمندی است و امسال هم قصد دارد  به مسابقات یک NBA برسد و در آینده در مسابقات  قهرمانی جهان در اسپانیا از وجود ایشان استفاده خواهد شد.

ولی در حال حاضر ما در پست 3 بازیکن بزرگی همچون صمد نیکخواه بهرامی داریم که در هم پست ارسلان می باشد .

اگر کاظمی در تیم ما حضور پر رنگی داشته باشد آن وقت ما باید از این دو بازیکن یکی را در پست 3 و یکی را در پست 2 انتخاب کنیم و این منوط به حضور دائمی در تمرینات می باشد که متاسفانه ارسلان فعلا برایشان مقدور نیست .

هراز :حضور تیم ملی بسکتبال باعث شد  علاقمندان زیادی از شهرهای مختلف مازندران به استقبال تیم و جهت دیدن تمرینات بازیکنان به سالن بیایند ولی شما ورود آنان بعد از استقبال را ممنوع کردید چرا؟

ببینید من این سرمایه های  ملی را خیلی دوست دارم و به آنان احترام می گذارد و اعتقاد دارم .

تماشا چیان  بزرگترین سرمایه  هر کشوری به منظور تشویق تیم ملی  و با باشگاهی می باشند در تمرینات این دوره بخاطر اینکه بازیکنان  حواسشان به حاشیه نباشد و به حرفهای من در مورد تاکتیک های تیمی خوب گوش کنند مجبور می شوم علرغم میل باطنی ام ورود تماشاچیان را ممنوع کنم  اصلا به همین خاطر اردوی تیم را به خارج از تهران آورده ایم تا تیم با آرامش  

Image036

هراز :شما آدم احساساتی در بیرون زمین ولی در داخل زمین خیلی سختگیر آیا در زندگی شخصی  هم همین طور هستید؟

من در بیرون  زمین ورزشی یک آدم اجتماعی و بچه ها هم خیلی دوست دارم ولی در کارم  با کسی شوخی یا تعارف ندارم در داخل زمین هر آنچه را که به بازیکنان می گویم باید به خوبی هم گوش دهند و هم انجام دهند  می خواهد این بازیکن حامد حدادی باشد یا هر کس دیگری  برای من  فرقی نمی کند هدفم موفقیت تیم است که به آن فکر می کنم و لاغیر

هراز :متاسفانه در ایران باب شده برای تیم های پایه از مربیان تازه کارت گرفته استفاده می شود در صورتی که در دنیا برای کار پایه از مربیان بزرگ بهره می گیرند . نظر شما در این رابطه چیست ؟

 درست می گویید و حقیقت امر هم همین است باید مربیان بزرگ و با دانش را در کار پایه جهت آموزش برگزید ولی مشکلات مالی کا در دیگر کشور ها هم این معضل وجود دارد بحث مالی است چون مربیان بزرگ را باید  به لحاظ مالی تامین کرد تا آنان بتوانند با خیالی آسوده به کار آموزشی بپردازند.

همین کمبود بودجه باعث می شود کمتر از مربیان بزرگ استفاده شود. یکی از ایرادهای بزرگ در کشور شما نبود سالنهای استاندارد می باشد که خیلی کم است و یا سالنهای تمرینی که دارای امکانات نرم افزاری و سخت افزاری می باشد وجود ندارد در حالی که در کشور خود من که حدود 5 میلیون نفر جمعیت دارد.

  سالنهای متعددی با امکانات کافی موجود است این را بدانید شما در کشورتان استعدادهای فراوانی دارید  و اگر امکانات  هم در کنارش باشد حتما به یکی از تیم های بزرگ دنیا بدل خواهید شد کما اینکه دیدید در والیبال  این اتفاق افتاد و در بسکتبال هم دور از دسترس نمی باشد مشروط بر اینکه امکانات فراهم گردد.

هراز :به عنوان آخرین سوال از زندگی در ایران راضی هستید ؟حضور مردم و برخورد با خودتان را چگونه دیدید؟

بدون هیچگونه مبالغه ای و صادقانه  میگویم من خود را سفیر ایران می دانم  وقتی که می خواستم به ایران بیایم از اخبار کشورم  در مورد ایران آنچه را که میگفتند  و آنچه را که در این مدت از نزدیک می بینم فرق اش از زمین تا آسمان است من در ایران جز خوبی و مهربانی از مردمش و مسئولین  هیچ چیز دیگری ندیدم و به همه ی کسانی که  با من ارتباط برقرار کردند برای کار کردن می گویم آنچه را که در خارج از ایران می شنوید  با آنچه که در آن من زندگی و کار می کنم بسیار متفاوت است و گفته آنان انحرافی بیش نیست.

 من الان با همسر و پسرم در ایران زندگی می کنم حتی من پسرم را برای بازی کردن به جای اروپا به ایران آوردم و در یکی از تیم های لیگ ایران بازی می کند این یعنی امنیت و آرامش کامل در ایران داشتن و من به عنوان یک خارجی شاغل در ایران با افتخار می گویم من سفیر ایران هستم.

گفتگو نعمت الله قربانی هراز نیوز

   Image038

 

 

 

One thought on “مهمد پچیروویچ : با افتخار می گویم من سفیر ایران هستم +عکس”
  1. آدمی با آن درجه ملی و افتخار برای کشورش و آن جایکاه جهانی برای اصلاح سر وصورت به سلمانی در محله رحمت آباد انتهای کوچه شهید کاشانی میرود نشان ازمنش مردمی بودن این مرد بزرک دارد او از خارج آمده وای بر ما داخلی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *