وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن انتقاد از نحوه فروش نفت در کشور به روش سنتی گفت: امسال دستگاههای اجرایی می تانند بودجه های عمرانی خود را به صورت وام یا سهم الشرکه در اختیار بخش غیر دولتی قرار دهند.

به گزارش عصرایران به نقل از روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی ، سید شمس الدین حسینی امروز در همایش بررسی ابعاد و تحول روش های تامین مالی در کشور با تاکید بر نقش بانک، بیمه و بازار سرمایه گفت: مسئله تامین مالی در کشور باید متحول شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یکی از دغدغه های مهم اقتصادی کشور را پوشش مالی تمام پروژه های اقتصادی دارای توجیه فنی عنوان و بیان کرد: هیچ طرح عمرانی در کشور به خاطر تامین مالی نباید بر زمین بماند و یا اینکه با کندی در اجرا مواجه شود.

وی نقطه شروع ایجاد ارزش افزوده و ثروت در کشور را سرمایه گذاری به عنوان یک منبع تامین مالی اعلام و بیان کرد: حضور بخش غیر دولتی و مردمی در فعالیتهای اقتصادی پس از یکصد سال تصدی امور توسط دولت نیازمند توانمندسازی است که توانمندسازی مالی یکی از اقدامات در این راستا می تواند باشد.
حسینی بر توانمندسازی بخش خصوصی با تحول در روش های تامین مالی تاکید کرد و گفت: در بسیاری از سیاستهای اقتصادی باید اصلاحات اساسی صورت گیرد اما واقعیت این است که سیاستهای اصل 44 و طرح تحول اقتصادی به دنبال تحول در نهادها و ساختارهاست که به دنبال خود اصلاح سیاستها را نیز در پی دارد.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: برای تحول در روش های تامین مالی نیازمند تحول در نگاه تامین مالی، ساختارها، ابزارها و روش های تامین مالی هستیم.

وی روش های تامین مالی غیر از بانک، بیمه و بازار سرمایه را خزانه داری، تامین مالی از طریق منابع عمومی و همچنین خارجی اعلام کرد و گفت: برای هم افزایی در تامین مالی پروژه ها باید همکاری و هماهنگی بین دستگاهها و نهادهای تامین سرمایه وجود داشته باشد.

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه از بانکها توقع داریم که بانک ها از تمام ظرفیت برای انتشار اوراق مشارکت و در کنار آن بازار سرمایه استفاده کنند، گفت: همچنین ظرفیت های حقوقی و قانونی در برنامه پنجم توسعه و قانون بودجه کل کشور برای تامین مالی وجود دارد که باید از آنها استفاده شود.

حسینی گفت: امسال دستگاههای اجرایی ملی و استانی، بودجه های عمرانی خود را به صورت وام یا سهم الشرکه در اختیار بخش غیر دولتی می توانند بر اساس قانون قرار دهند.
وی بر یافتن راهکارهایی برای پیوند منابع مالی داخلی به منابع خارجی برای تامین مالی تاکید کرد و گفت: در این راستا فرآیندهای اقتصادی باید با یکدیگر همسو شوند.

وزیر اقتصاد گفت: برآورد می شود که امسال با در نظر گرفتن میعانات گازی حجم تجارت کشور به یکصد دلار برسد این در حالی است که فروش نفت کشور با روش های سنتی در خدمت تامین مالی نفت کشور نیست و فروش نفت از روش های سنتی باید خارج شود.
حسینی با تاکید بر اینکه فروش نفت برای خلق ابزارهای جدید باید وارد بازار سرمایه شود، یکی از دلایلی راه اندازی بورس نفت را نیز تاکید بر همین موضوع اعلام کرد و گفت: این امر به حضور مردم در عرصه اقتصاد کشور کمک می کند.

وی اظهار داشت: کل واگذاریها در راستای اجرای سیاستهای اصل 44 با تمام ابعاد اعم از سهام عدالت و نهادهای عمومی غیر دولتی بالغ بر 80 هزار میلیارد تومان است این در حالی است که رقم تجارت یکسال نفت کشور نیز 80 هزار میلیاردتومان است.

حسینی ضمن انتقاد از نحوه فروش نفت در کشور گفت: تجارت نفت باید از انحصار دولت خارج شود و در اختیار مردم قرار گیرد تا به تامین مالی صنعت نفت منجر شود.
سخنگوی اقتصادی دولت مهمترین وظیفه شورای پول و اعتبار را تامین مالی عنوان کرد و گفت: این شورا باید شورای تامین مالی کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *