قدرت الله حسن زاده روزنامه نگار’‘پژوهشگرومدرس روزنامه نگاری ،فارغ التحصیل رشته ی زبان وادبیات فرانسه ازدانشگاه تهران درکارنامه ی بیش ازسه دهه سابقه ی فعالیت های حرفه ای حسن زاده درحوزه ی مطبوعات ’دبیری سرویس گزارش معتبرترین نشریات ادبی’علمی واجتماعی وسیاسی کشورمانند دنیای سخن ’دانستنیهاو….وسردبیری نشریه ی رویان’مجله تخصصی موسیقی قرن21ومجلات سیاسی اجتماعی قرن21ودریچه وهمکاری بادههاروزنامه ونشریه دیده می شود.

تخصص اصلی حسن زاده درحوزه ی مطبوعات گزارش نویسی ومصاحبه است که دراین زمینه کتاب’’گزارش به مردم ’’اوکه مجموعه ای برگزیده ازگزارش های سه دهه ی گذشته اواست به زودی برای کسب مجوز به ارشاد فرستاده خواهدشد و مجموعه مصاحبه های اودرکتابی دیگرانتشارخواهدیافت.

اواکنون علاوه برتدریس روزنامه نگاری ’به تدوین کتابهایش مشغول است .کتاب’’سروده هایی برای وطنم’’ که مجموعه ی5تصنیف برجسته تاریخ موسیقی ایران است وکتاب’’موسیقی اذان’’ نیزدرپاییز امسال برای کسب مجوز فرستاده خواهدشد .

درحوزه ی تاریخ ازحسن زاده کتاب’’گنجینه ی تصاویرآمل ” که جلداول مجموعه ی تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی آمل است منتشر شده و روز 27 مهرماه جاری با حضور جمعی از فرهیختگان ،پژوهشگران روئسا و اساتید دانشگاهها در سالن همایش های دانشگاه شمال رونمایی شد.

تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی آمل مجموعه ای 8 جلدی از تاریخ آمل از ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه قاجار تا انتهای حکومت پهلوی است که در مجلداتی نفیس چاپ و منتشر خواهد شد

به مناسبت چاپ جلد نخست این مجموعه گفتگویی با او انجام داده ایم که می خوانید.

برای آگاهی بیشتر مخاطبین ما در باره این مجموعه توضیح می دهید؟

مجموعه “تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی آمل”به بررسی تاریخ این شهر از ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه قاجارتا انتهای حکومت پهلوی پرداخته است. خوانندگان این مجموعه درسه مقطع زمانی دوره ی قاجار،پهلوی اول وپهلوی دوم که با عناوینی “عهدقاجار” ،”عصررضاشاه” و”دوره ی پهلوی دوم” ارائه می شودباتاریخ شهرآشنا می شوند. مجلدات هفتم وهشتم نیز به نقش سیاست وسیاسیون دراین شهروجغرافیای طبیعی انسانی آن اختصاص دارد.

چه انگیزه ای سبب شد تا”گنجینه ی تصاویرآمل”رابه عنوان جلداول مجموعه وپیش از مجلدات دیگر که به تاریخ شهر می پردازندارائه کنید؟

معمولا تصاویرازجذابیت بیشتری برخوردارند.روایت تصویری ازدوجهت به خوانندگان مجموعه کمک می کند یک اینکه آنهارابافرم فیزیکی شهردردوران مختلف آشنامی سازد وآنهاازدرون تصاویراین کتاب می توانندباشخصیت های سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی،زادگاه خوددرمقاطع مختلف آشنا شوندوزمانی که مجلدات مکتوب رامطالعه می کنند باچهره ی هرفردآشنایی دارند ضمن اینکه روایت تصویری خود تاریخی خاموش است وکه به زبانی دیگربا مخاطب سخن می گوید.

چه مدت زمان صرف تدوین این مجموعه شد؟

امسال سیزدهمین سالی است که برای این مجموعه آغازشده است.دراین دوره ی زمانی بیشترین وقت صرف جمع آوری عکس واسنادشد و البته اگرهمکاری همکاران فرهیخته ی من درمراکز دانشگاهی وتحقیقاتی نبود مطمئنا انجام این کاربه درازا می کشید.دوستان محقق ومورخ وپژوهشگرم درمراکزاسنادی کشور نیز دراین رابطه کمک های شایانی نموده اند.دراین مدت زمان بیش ازدهها هزاربرگ سندموردبررسی قرارگرفت وبیش از4500عکس جمع آوری شد.

کدام انگیزه شمارا ترغیب کردتابه نگارش این مجموعه اقدام کنید؟

درحوزه ی تحقیقات تاریخی وجودانگیزه های احساسی وشخصی محرکهای خوبی هستنداما آنقدرقوی نیستندتامحققی رادراین روزگار نامراد به انجام تحقیقی سنگین وادارد.البته منظورمحققان مستقلی است که بدون هیچ پشتوانه ی مالی یاوابستگی به نهادهای صاحب قدرت عمل می کنند.انگیزه ی اصلی من دراین مجموعه بازیابی هویت تاریخی زادگاهم بودکه حاضرآن کمترین اطلاعی درباره ی پیشینه ی آن نداردوازهویت تاریخی خودوگذشتگانش بیخبراست.باعث تاسف بود شهری که یکی از بزرگترین مورخان تاریخ یعنی ،محمد بن جریر طبری را درز خود پرورده فاقد تاریخ مدون و صحیح باشد .

انگیزه های احساسی می تواند نقش یک محرک را داشته باشند اما به تنهایی کافی نیستند

چه عوامل دیگری می توانند انگیزه ای را ایجاد کنند آن را کامل کنند تا یک محقق بتواند یک کار تحقیقی مهم را انجام دهد؟

نگارش و تحلیل تاریخ مستلزم وجود یک سری عواملی است که اگر نباشد مسلما آن چه که حاصل می شود نه تنها مفید به فایده نخواهد بود که سبب انحراف افکار عمومی خواهد شد

بعضی از این عوامل عبارتند از:

1 نگارش تاریخ بر اساس اسناد ،شواهد و مدارک متقن هستند که سندیت آنها کاملا روشن و تعیین شده باشد

2دوری محقق از هر نوع دلبستگی ،دلشیفتگی و تعلقات قومی و قبیله ای و نژادی ،سیاسی ،ایدئولوژیک چه اگر هر یک از این تعلقات می توندسبب مخدوش ساختن یک کار آکادمیک شود و آن را به بیراهه بکشاند

3 استقلال محقق و مورخ در بیان صحیح تاریخ هر گونه دخالتی در کار می تواند یک تحقیق تاریخی را به بیانیه ای سیاسی تاریخی به نفع این یا آن صاحب قدرت درهردوره ی زمانی تبدیل کند.

درتدوین چنین مجموعه ای باتوجه به نظام طایفه ای که درآمل وجوددارد باچه مشکلاتی روبروبودید؟

همانطورکه گفتم ورودبه حوزه ی تاریخ درشهری مانندآمل علاوه برتمام حساسیت ها ودقت نظرهایی که یک پژوهشگرملزم به رعایت آنهاست نیازمنداحتیاطی بسیاردقیق درنغلتیدن به دام تعلقات قوی است.تعلقاتی که می تواندپژوهشگرراازواقعیت های تاریخی دورساخته ودچارخودشیفتگی هاوتعصباتی نمایدکه اعتبار آکادمیک اثرش رامخدوش ساخته وزیرسوال ببرد.

درشهری که تاریخ شفاهی آن پیش ازاسنادمکتوب ومتقن دراذهان عمومی جاخوش کرده وحتی به باورتبدیل شده چالش دیگری پیش روی محقق قراردارد باورهای بعضا غلطی که به سختی دراذهان عمومی شکل گرفته وبه عنوان واقعیت های تاریخی موردپذیرش قرارگرفته اند.

جلددوم این این مجموعه چه زمانی منتشرخواهدشد؟

سعی مابراین است که مجلدات”عهدقاجار”و”عصررضاشاه”درپایان امسال یابهارسال آینده دراختیارمخاطبان قرارگیرد.

 

8 thoughts on “گفتگو با قدرت الله حسن زاده روزنامه نگار و پژوهشگر”
  1. ایشون همان کسی هستند که رییس ارشاد آمل می گوید من او را نمی شناسم و در روز خبرنگار امسال بزرگترین توهین به ایشان شد….واقعا متاسفیم

  2. سلام ریس ارشاد آمل بنده خدا با تمام مخالفت های بعضی ها امسال خواست از ایشان و بعضی از دوستان ایشان تقدیر کند اما خیلی ها نمی خواستند این اتفاق بیفته

  3. زحمت و خدمت جناب حسن زاده او را در تاریخ امل ماندگار خواهد کرد امیدوارم با پرداحتن بیشتر به این افراد جایگاه زحمت کشان فرهنگ را رونق بخشیم.

  4. بزرگی انسانهایی ماتند استاد حسن زاده را ادمهای کوجک درک نمی کنند.این گونه افراد به تاریخ تعلق دارند.

  5. از دوران کودکی ام با استناد حسن زاده آشنام – واقعن آملی های عزیز باید قدر ایشان را بدانند – انسانی با سواد و با مطالعه و فرهیخته و دوست داشتنی – /س

  6. و باید از کاندیداهای انتخابات 1392 ریاست جمهوری سوال شود که آیا مستمری حقوق رزمنده های جبهه و جنگ و جانبازان زیر 25٪ را پرداخت می کند یا نه ؟!
    اگر در ماه اول ریاست جمهور شدن خودش پرداخت می کند که مشکل حل است و به همه خانواده شهید و جانبازان و رزمنده ها مستمری حقوق و خانه و درمان و دیگر امکانات رفاهی را می دهد و متعهد می شود ؟!
    و اگر پرداخت نمی کند . دلیل مخالفت خودش با رزمنده ها و خانواده شهید و جانبازان را کامل و واضع توضیح دهد ؟!
    و چون هنوز رئیس جمهور نشده و مسئولیتی ندارد براحتی می تواند تصمیم بگیرد که توضیح دهد و نظر خودش را بیان کند ؟!
    و این سوال را باید از همین امروز و همه وقت و همه جا و تکراری از کاندیداهای ریاست جمهوری سال 1392 پرسید و جواب گرفت .
    بعدا میگویم ؟ مجلس باید تصمیم بگیرد ؟ لایحه می دهم ؟ و اصلاحیه می دهم ( که رزمنده ها و جانبازان زیر 25٪در آن جایی ندارند ) ؟و غیره و غیره و غیره … یعنی که می خواهد طفره برود ؟! و طفره رفتن یعنی اینکه مخالف پرداخت است ؟!
    بنابراین 1- از دولت فعلی باید اقدام کنیم و بخواهیم که کل حقوق رزمنده ها را پرداخت کند .
    2- باید از همین امروز و هر روز و همه وقت و همه جا از کسانی که قصد کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری آینده را دارند این سوال را که (که آیا مستمری حقوق رزمنده های جبهه و جنگ و جانبازان زیر 25٪ را پرداخت می کند یا نه ؟! ) پرسید و جواب صریح و منطقی گرفت . و یک نفر بعنوان خبرنگار فقط کارش پرسیدن و انتشار همین سوال رسیدگی به رزمنده ها باشد و لاغیر و لاغیر .
    موفق باشید . سلام بر مهدی (عج)

  7. رزمندگان فراموش‌شدگان جنگ
    تاریخ ایران
    اگر از موضوع فراموش شده ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عبور کنیم نوبت به رزمندگان جنگ می‌رسد. آن‌هایی که هشت سال جنگیدند و امروز در غبار زمان و سختی‌های زندگی فراموش شده‌اند. هر چند گروه زیادی از رزمندگان جنگ از فیض شهادت و جانبازی بی‌نصیب ماندند ولی تاثیرات پس از جنگ هنوز در روح و جسم آنان باقی مانده است. سوال اینجاست آیا سازمان‌های مسوول اقدامی برای پایش سلامت رزمندگان کرده‌اند؟ آیا رزمندگان دوران دفاع مقدس تسهیلات دریافت می‌کنند؟ آیا خانواده آن‌ها از خدمات رزمنده‌ای سرپرست خانوار بهره‌مند هستند؟ که پاسخ‌ها مشخص است! چرا که لایحه حمایت از ایثارگران سال‌هاست در کش و قوس مجلس و مجمع تشخیص مصلحت خاک می‌خورد.
    جانبازان همچنان به دنبال اثبات جانبازی
    بهتر است برای یک بار هم شده گروهی متخصص و کار‌شناس و دلسوز دور هم بنشینند و محاسبه کنند برای بازماندگان از جنگ چه اقداماتی انجام شده، وضعیت ترویج فرهنگ ایثار چیست؟ چقدر هزینه شده و چه پول‌هایی به بهانه‌های واهی هدر رفته است. کدام راه را اشتباه رفتیم و در کدام برنامه موفق بودیم. و سوال آخر اینکه ما بعد از شهدا چه کردیم.
    منبع: خبرگزاری مهر
    شنبه 1 مهر 1391 14:56
    http://mkhakpour9.persianblog.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *