هراز نیوز: نزولات آسماني هر چند در فصل آماده‌سازي، كاشت و داشت محصولات كشاورزي براي شاليزارها مطلوب است ولي بارندگي شديد هفته گذشته در فصل برداشت كشاورزان شمالي را نگران كرده است.

نزولات آسماني فصل آماده‌سازي، كاشت و داشت شاليزارهاي كشاورزي مي‌تواند تاثير زيادي براي كشاورزان داشته باشد ولي بارندگي شديد هفته گذشته كشاورزان استان‌هاي شمالي كشور را در فصل برداشت با دلهره و نگراني روبرو كرده است.

كشاورزي شغل عمده مردم استان‌هاي مازندران، گيلان و گلستان است كه اين حرفه يكي از بخش‌هاي مهم اقتصاد كشور را به خود اختصاص داده است.

هر ساله شخم و شيار زمين‌هاي كشاورزي از اواخر زمستان آغاز شده و با سپري شدن مراحل مختلف در اواخر تابستان و اوايل پاييز به درو محصولات منجر مي‌شود.

كشاورزان در مراحل سه گانه كاشت، داشت و برداشت با مشكلات زيادي روبرو هستند كه مبارزه با آفات ساقه‌خوار و چرده‌خوار، خشكسالي و يا بارش شديد، قيمت بالاي كارگران فصلي و ادوات و ماشين‌آلات كشاورزي خود انواعي از اين مشكلات را شامل مي‌شود.

البته پايان اين مشكلات به قيمت پايين برنج سفيد، تقاضاي كم هموطنان و ورود ارقام خارجي نامرغوب ختم مي‌شود.

امسال مشكل ديگري قبل از قيمت پايين محصولات و عدم خريداري بلاي جان كشاورزان شده و آن بارش شديد باران روزهاي گذشته در ايام برداشت بوده است.

اگر چه بسياري از مردم مازندران محصولات كشاورزي خود را برداشت كردند ولي هم اكنون بخش زيادي از شاليزارهاي مناطق سردسيري، كوهستاني و حاشيه جنگل غرب و شرق مازندران سر پا ايستاده و كمرش زير بارش شديد باران خم شده است.

پس از ريزش باران شاليزارهاي كشاورزي حالت خميدگي و خوابيدگي روي زمين به خود گرفته كه اين امر هم كار دروي شالي را با سختي همراه مي‌سازد و هم كيفيت خوشه‌هاي برنج را پايين مي‌آورد.

در فصل برداشت در حالي كه بايد خوشه‌هاي شالي خشك باشد و شادابي خاصي با وزش باد در آن مشاده شود ولي به دليل بارش شديد باران شاليزارها را سراسر آب فرا گرفته است.

نگراني و دلهره كشاورزان اين است كه پس از 9 ماه كار و تلاش طاقت‌فرسا و فعاليت در گل و لاي بايد آذوقه و خرج يك ساله خود را غرق در آب ببينند.

همچنين بيمه محصولات كشاورزي مي‌تواند در شرايط حساس و بحراني براي اين قشر زحمتكش بسيار موثر باشد و به عنوان مرهمي بر روي دردشان عمل كند ولي بخش وسيعي از كشاورزان به دليل عدم اطلاع‌رساني به موقع و يا كوتاهي خودشان از اين مسئله بي‌خبر هستند.

بهتر است در فرصتي كه ايجاد شده بيشتر از كشاورز بگوييم زيرا بايد قشر كشاورز را بيش از گذشته دريابيم، قشري كه بدون هيچ چشم‌داشتي هميشه خدمت و تلاش خود را در عرصه اقتصادي و توليدات مواد غذايي كشور با عمل نشان دادند و حاصل دست رنج آن‌ها بر سر سفره‌هاي مردم با عطر و بويي دل‌انگيز خودنمايي مي‌كند.

بايد بيشتر به شاليزارهاي منطقه شمال اهتمام داشته باشيم و نگذاريم كشاورزان به خاطر درآمد اندك حاصل از فروش ارقام برنج و قيمت پايين محصولات دست به تغيير كاربري بزنند و بهشت زرين را به باغات و يا ساختمان‌هاي ويلايي به ظاهر زيبا تبديل كنند.

انتظار مي‌رود وزير جهاد كشاورزي و مسئولين استاني در نرخ‌گذاري ثابت ارقام پرمحصول و كم محصول كشاورزي دقت نظر بيشتري به خرج دهند و قيمت نوساني برنج را با اعلام نرخ واقعي و مراكز خريد ارقام برنج ثبات بخشيده تا دل كشاورزاني كه پيامبر اسلام بوسه بر دستشان مي‌زند را شاد و مسرور كنند.

به اميد آن روز كه تمام برنج مصرفي مردم از داخل كشور فراهم شود و با قيمت مقرون به صرفه حاصل دست رنج كشاورزاني كه با جان و دل فعاليت دارند را به جاي رقم‌هاي خارجي وارداتي بر روي سفره مردم مشاده كنيم تا در جهت پيشرفت اقتصاد كشور عزيزمان گامي موثر و مفيد برداريم.


قربانعلي مسافر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *