فلسطین سرزمين پيامبران؛ تاريخي آميخته با رنج

هراز نیوز –  الناز پاك‌نيا – فلسطين مظلوم كه سرزمين پيامبران به شمار مي‌رود تاريخي سراسر اشك و آه دارد و شايد روز قدس پاياني بر رنج‌هاي اين سرزمين تاريخي باشد.

16مرداد سال 58 بود كه ملت ايران از طعم گس طاغوت رهايي يافته بودند به اين حكم رسيد كه اين لذت را از براي ديگر ملت‌هاي دربند دنيا معرفي كنند.
امام خميني(ره) در اين تاريخ با نامگذاري آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان در جرياني قدم نهاد كه تا پيش از اين امت اسلام درباره آن اقدامي نكرده بود.
سرزميني كه سال‌ها است رنگ آرامش به خود نديده و ملتي كه روزهاي خود هر روز با طعم اشغال مي‌گذرانند تقريبا داراي 25هزار كيلومتر مربع مساحت است.
سرزمين پيامبران در ساحل شرقي درياي مديترانه و در مجاورت كشورهاي مصر سوريه لبنان و اردن قرار دارد.

*مروري بر تاريخ يك اشغال
اين منطقه محل ظهور پيامبران بزرگي چون عيسي(ع)، موسي (ع) و محل عبور و زندگاني حضرت ابراهيم (ع) بوده و به اين جهت است كه آن را سرزمين پيامبران مي‌خوانند.
تاريخ پرماجراي فلسطين به سال‌هاي نبوت حضرت ابراهيم(ع) باز مي‌گردد كه ايشان به همراه برادرزاده خود از عراق مهاجرت كرده و در اين سرزمين اقامت مي‌كنند.
كساني كه امروز عبراني و يا يهوديان راستين خوانده مي‌شوند در قالب كشاورز و دامدار به صورت مسالمت‌آميز با مردم اين منطقه زندگي‌ مي‌كنند اما خوي خودخواهي و حس مالك بودن به اين قوم اجازه مي‌دهد كه اين منطقه را سرزمين خود بدانند و اين آغاز است بر سال‌ها اشغال و كشمكش در سرزمين پيامبران.
به گواه تاريخ، يهوديان بارها از سرزمين‌هاي فلسطين رانده شده‌اند اما حمايت دولت‌هاي استكبارگر كه طعم ثروت قوم يهود و انديشه پوچ صهيونيسم آنها ‌را بر باور خود كه مي‌توانند تاريخ ملت‌ها را تغيير دهند رسانده بود موجب شد اين جنگ تاريخي هنوز هم ادامه داشته باشد.
صهيونیسم يا جنبش قوم یهود، برای ایجاد جامعه و كشور خودمختار یهودی در فلسطین است كه نام این جنبش از كوه «صهیون» (آرامگاه داود نبی) گرفته شده كه در بیت‌المقدس قرار دارد.

*استعمار حامي حذف نام و تاريخ فلسطين

اين گواه تاريخ است كه دولت‌هاي استعمارگري چون بريتانيا و فرانسه و در سال‌هاي بعد لابي‌هاي صهيونيستي در ايالات متحده آمريكا نقشي موثر در اشتغال فلسطين داشته است.
ترغيب بريتانيا در اينكه يهوديان در كوه كذايي صهيون سهمي دارند موجب شد تا اين قوم ادعاي تشكيل حكومت خود در اين سرزمين را داشته باشند.
از سوي ديگر داشتن دولتي كه مدافع مطلق انگليس در منطقه‌اي عربي اسلامي باشد براي اين پير استعمار حياتي بود.
انگليس در اين زمينه مشوق افرادي مي‌شود تا با اعلاميه‌اي سراسري تمام يهودياني كه در طول تاريخ از اين سرزمين رانده شده بودند را در فلسطين گرد هم آورد.
تقريبا 110 سال پيش دولت بريتانيا موفق مي‌شود با فرستادن نماينده خود پس از اشغال فلسطين به اين منطقه گروه گروه اقوام يهود را در بيت‌المقدس ساكن كند.

* تاريخ تنها گواه مبارزه براي قدس

قدس قلب فلسطين است و جهاد براي رهايي آن تاريخي 120ساله دارد از زماني كه انگليس فلسطين را اشغال كرد و به يهوديان وعده داد كه اين سرزمين را به سكونت‌گاه آنان تبديل كند.
پس از فتوحات اسلام، شهر قدس با نام بيت‌المقدس معروف شد و با صورت‌هاي گوناگوني چون بيت‌المقدس، القدس الشريف و المدينه المقدسه و با القابي چون دارالسلام، مدينه السلام و قريه‌السلام شناخته شد و اين تعدد القاب و عناوين نشان‌دهنده تاريخ كهن اسلامي آن است.
جهاد مسلمانان فلسطين براي زنده نگه‌داشتن ياد اسلام در اين منطقه منجر به شهادت بسياري از جهادگران مسلمان در اين منطقه شده است.
اما هنوز ملت فلسطين به مبارزات خود بر عليه اشغالگران ادامه مي‌دهد.
اين مبارزات موجب شده تا بيش از 5 ميليون فلسطيني از سرزمين‌هاي خود تبعيد شده و يا به دليل شرايط سخت زندگي از اين سرزمين‌ها مهاجرت كرده‌اند.
ترس از تاريخ قدس کوشيده است که نشانه‌ها، نماي ظاهري و ساختار جغرافيايي اين شهر را تغيير دهد.
اين وحشت موجب شده تا متجاوزان، تغيير و تحريف تاريخ را به گمان و ظن خود در دستور كار خود قرار دهند.

* قدس در ديدگاه روح‌الله

امام‌خميني(ره) درباره اهميت روز قدس در بيانيه‌اي كه براي نامگذاري اين روز صادر كرده بودند بيان مي‌كنند كه من در طي ساليان دراز خطر اسراييل غاصب را گوشزد كرده بودم كه اكنون و اين روزها به حملات وحشيانه خود به برادران و خواهران فلسطيني شدت بخشيده است و به ويژه در جنوب لبنان به قصد نابودي مبارزات فلسطيني پياپي خانه و كاشانه ايشان را بمباران مي‌كند.
ايشان ادامه مي‌دهند من از عموم مسلمانان جهان و دولت‌هاي اسلامي مي‌خواهم براي كوتاه كردن دست اين غاصب و پشتيبانانشان به هم پيوندند و جميع مسلمانان را دعوت مي‌كنم در آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان را كه مي‌تواند در تعيين سرنوشت مردم فلسطين موثر باشد به عنوان روز قدس انتخاب كنند.
آري امام خميني(ره) به حقيقت مي‌گفت كه روز قدس فقط روز فلسطين نيست روزي است تا همه دنيا بدانند كه دوره استعمارگري و زورگويي به پايان رسيده است.
امام(ره) معتقد بود روز قدس روز اسلام است و اين روز روزي است كه بايد در آن اسلام را احيا كرد.
اسلامي كه در آن بر مبارزه با زورگويي تاكيد شده است و وجود دين واحد را سعادت همه بندگان خدا مي‌داند.

* هنوز فلسطين مظلومانه مقاومت مي‌كند
اگر 32 سال پيش خطر اسرائيل براي جهان اسلام وجود داشت پس امروز اين خطر بيشتر احساس مي‌شود چون هنوز فلسطين دارد مبارزه مي‌كند.
هنوز اين خطر هست كه تاريخي كه با نام پيامبران گره خورده است و اسلام در آن معراج پبامبر خود را به نظاره نشسته است راه رهايي نداشته باشد.
تهديدي كه امروز دنيا براي حذف اسلام در جهان به كار بسته شده است تنها در نشان دادن قدرت مسلمان در آزادي قدس شريف ميسر مي‌شود.
پيروزي انقلاب اسلامي راه آغازي بود براي پايان استبداد و طاغوت و رهايي فلسطين نيز اميد است راه آغازي باشد براي  رهايي سرزمين پيامبران از يك تاريخ رنج و اشك.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *