هراز نیوز – قربانعلی مسافر – متاسفانه چند سالي است كه صحبت‌هايي در مورد تعريض و چهار خطه كردن مسير بين شهري آمل به چمستان نور به گوش مي‌آيد ولي كماكان اين جاده همچنان جان رانندگان زيادي را نشانه رفته است.

استان مازندران يكي از استان‌هاي زيبا و سرسبز كشور است كه به خاطر زيبايي خارق‌العاده و وصف ناپذير خود همه ساله ميزبان ميهمانان طبيعت از سراسر كشور است.

اين زيبايي و طراوت ويژه در شمال كشور چنان گوي سبقت را از ديگر استان‌ها گرفته كه در تعطيلات نوروزي امسال اين استان با بيش از 10 ميليون نفر مسافر و گردشگر حتي بيشتر از استان‌هاي زيارتي و سياحتي قم و خراسان رضوي ميهمانان ايام نوروز را به خود جذب كرده است.

جاده‌هاي داخل شهري و بين‌شهري يكي از عوامل جذب توريست به استان تلقي مي‌شوند كه متاسفانه عدم توجه به تعريض آنها، مردم و گردشگران را با حوادث جبران‌ناپذير روبرو مي‌كند.

جاده هراز در مازندران بيش از يك سوم ورودي‌هاي مازندران را در خود جاي مي‌دهد و همچنين محور مواصلاتي آمل- چمستان كه شهر مركزي استان را به نور متصل مي‌سازد نيز در ضلع غربي آمل حجم وسيعي از ترددها را به خود اختصاص داده است.

نياز به چهار خطه كردن آن به دليل وجود بيش از 35 روستا در اين مسير و تردد مردم براي تامين نيازهاي روزانه و دانش‌آموزان و دانشجويان براي تحصيل امري ضروري است.

همچنين مردم و دانش‌آموزان حدود 50 روستاي شهر چمستان نيز به دليل نزديكي جغرافيايي با آمل براي خريد و امرار معاش از اين جاده پرخطر مي‌گذرند.

وجود كارخانه‌هاي بزرگ توليدي، مراكز بهداشتي و نظامي همانند پاسگاه انتظامي آغوزبن، بزرگترين كارخانه توليدي مواد لبني، چوب و كاغذ، كارخانه دان و جوجه‌كشي زربال، بيمارستان امام علي(ع)، رب و سس نوا، مداد اسلت و كاغذ و اسناد بهادار تكاب امنيت جاني نامطلوبي را در تردد كارگران و عوامل اين مراكز توليدي به همراه دارد.

در اين مسير بيش از 10 مدرسه مقاطع سه گانه تحصيلي وجود دارد كه رفت و آمد دانش‌آموزان هر سال در حين تردد و استفاده از عرض خيابان تصادفات منجر به مرگ و يا جرح شديدي را ايجاد مي‌كند.

متاسفانه اكثر روزهاي هفته شاهد تصادفات شديدي در اين محور هستيم كه بنا به اذعان كسبه‌هاي ابتداي جاده در منطقه سوته‌كلا روزي نمي‌شود كه صداي برخورد دو خودرو در اين مسير به گوش نيايد.

به يك ماه نمي‌رسد كه خودروي پرايدي در منطقه پاسگاه آغوزبن بخاطر ايجاد ارتفاع چند سانتيمتري محل اتصال آسفالت قديم و جاده از مسير منحرف شده و زوج جوان سرنشين آن در برخورد شديد با خودروي كاميون به بدترين شكل ممكن در دم جان داده و به زحمت جنازه‌هاي متلاشي‌شان را از زير كاميون بيرون كشيدند.

به گفته رئيس اداره راه و ترابري آمل از سال 1387 چهار خطه كردن اين مسير با انتخاب پيمانكار آغاز شده كه در سال 88 به ميزان 5/2 ميليارد تومان اعتبار براي آن صرف شده و اعتبار سال 1389 نيز به همين ميزان براي اين دو شهر بوده كه براي كل مسير تعيين شده است.

وي چهار خطه كردن اين مسير در آمل را 10 كيلومتر دانسته كه در حوزه استحفاظي اين شهر از ابتداي ايستگاه چمستان تا آبريز آلشرود تعريف شده است.

هم اكنون با تردد از اين مسير مي‌توان عدم وجود پيمانكاران و در حال سكون بودن آن را شاهد بود در صورتي كه در كنار اين پروژه نيز كمربندي اتصال ضلع جنوبي به شمالي شهرستان در بخش امامزاده عبدالله وجود دارد و با بهره‌برداري آن بخش زيادي از ترافيك شهري كاسته مي‌شود كه بخشدار اين منطقه با گلايه از اداره كل راه و ترابري مازندران، فعاليت آن را در كماي كامل و سكوت محض عنوان كرد.

اميد است در هفته دولت كه بنام شهيدان رجايي و باهنر دولتمردان صديق نظام جمهوري اسلامي نامگذاري شده است براي احترام به نعمت والاي حيات و انجام خدمت‌رساني به مردم تصميمات اساسي براي بهره‌‌برداري هرچه زودتر آن انديشيده شود.

————————–

يادداشت از خبرنگار آملي؛ قربانعلي مسافر

2 thoughts on “محور آمل چمستان ؛جاده‌اي كه جان مي‌گيرد”
  1. سلام به تمامی شمالیهای عزیز خیلی خیلی مشتاقم شهرتون چمستان ببینم اما متاسفانه فرصتی پیش نمیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *