سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی كه در آستانه مذاكرات مسكو در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طي تذکري تاكيد كرده بود كه تعلل طرف مقابل در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان اراده آنان را برای گفت‌وگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد، به فاصله كمتر از يكماه جليلي بار ديگر طی نامه‌ای به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره هرگونه اقدام غیرسازنده غرب در قبال ایران هشدار داد.

به گزارش هراز ،مشرق، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده گفتگوهای 1+5 با ایران نسبت به پیامدهای دوری از منطق در گفتگوها و بکارگیری ابزارهای غیرمشروع در قبال ملت ایران به کشورهای غربی هشدار داد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نامه با اشاره به مبانی استدلالی و منطقی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران و نیز ارزیابی مستدل و دقیق پیشنهاد 1+5 در گفتگوهای مسکو تأکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد به سهم خود در ابتکارعمل‌هایی که بتواند گفتگوهایی موفق و رو به جلو را رقم بزند کماکان مشارکت نماید».

سعید جلیلی با ارزیابی روند گفتگوهای استانبول، بغداد و مسکو تصریح کرد: «استمرار گفتگوهای موفق و رو به جلو صرفاً در شرایطی ممکن است که در چارچوب راهبرد همکاری و در پی ایجاد اعتماد ملت ایران باشد».

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به انتظار ملت ایران برای واکنش مناسب در قبال رویکرد غیرسازنده طرف غربی هشدار داد: «مسئولیت هر گونه لطمه به روند سازنده گفتگوها متوجه طرفی است که ابزارهای غیرمشروع را جایگزین منطق در گفتگوها می کند».

اثر منفي بر مذاكرات كارشناسي

اين هشدار دبير شوراي امنيت ملي كشورمان به كاترين اشتون واکنشی به تحریم های نفتی است كه از 11 تيرماه قرار است عليه ايران از سوي كشورهاي اروپايي اعمال شود. البته وضع تحريم هاي جديد اثرات منفي بر مذاكرات كارشناسي ايران و گروه 5+1 كه قرار است در روزهاي آتي در استانبول برگزار شود، دارد.

وضع تحريم هاي غيرقانوني

تحريم هاي نفتي اروپا، مقدمات آن از بهمن ماه سال 90 آغاز شده بود ولي با اين اوصاف بايد گفت كه اين تحريم ها يك عمل غير قانوني و فرا قطعنامه اي است و آمريكا و هم پيمانان غربي آن چون نتوانسته اند، تحريم ها را در قطعنامه هاي سازمان ملل بگنجانند، مجموعه اي از تحريم ها را در خصوص فروش نفت و گاز ايران در نظر گرفتند تا فشار مضاعفي بر دولت و مردم ايران وارد كنند.

تبديل تهديد به فرصت

تحريم ها البته تاثيرات رواني بر اقتصاد ايران خواهد داشت ولي مردم با هوشياري متوجه اهداف خبيثانه پشت اين تحريم ها مي شوند و با اراده و همياري جدي مي توانند آثار رواني اين تحريم ها را كاهش دهند و بايد توجه داشت كه به اين معني نيست كه نمي شود در مقابل تحريم ها كاري كرد و دست ما در اين موضوع بسته است، بايد تهديد ها را به فرصت ملي تبديل كرد.

آسيب هاي غرب از تحريم ايران

اين نكته را نبايد فراموش كرد كه در كنار تبعاتي كه تحريم هاي براي ايران دارد خود غرب نيز از تحريم نفتي ايران متحمل آسيب خواهد شد. كشورهايي مانند يونان و ايتاليا و اسپانيا روابط تجاري بسيار نزديكي با ايران داشتند و در شرايط بحراني كه اكنون گرفتار آن هستند، روابط تجاري با ايران براي آنها بسيار با اهميت و حياتي است و ضربه قابل توجهي به اقتصاد ورشكسته اين كشورها وارد مي كند. اما اروپا علي رغم به خطر افتادن  منافع اش به فشارهاي آمريكا و صهيونيست ها تن داده است.

محورهاي پيشنهادي كه به آن توجه نشد

ایران در بغداد بسته پیشنهادی خود را در 5 محور مطرح کرده بود که ادامه هدفمند گفت وگوها، برداشتن گام های متقابل، روشن بودن چارچوب و مسیر گفت وگوها و بالاخره به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران در چارچوب ان.پی.تی از مهمترین محورهای پیشنهادی ایران برای این مذاکرات بوده است.

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفته بود كه بسته پیشنهادی ایران به گونه ای تنظیم شده که ضمن حفظ روند توسعه علمی و فناوری ملت ایران دغدغه های نظامی طرف مقابل را مرتفع می سازد و در صورت مخالفت آنها با این بسته بیش از پیش آشکار خواهد شد که تلاش آنها جلوگیری از پیشرفت ایران است که طبعاً با راهبرد پیشرفت توأم باعدالت در جمهوری اسلامی ایران در تعارض می باشد.

جليلي این مذاکرات را آزمونی بزرگ برای غرب دانست و گفت که باید ببینیم آن ها پیشرفت ایران را تحمل می کند یا خیر؟

تبیین محورهای 5 گانه پیشنهاد ایران یکی از سه رهیافتی است که ایران در مذاکرات مسكو در پیش گرفت. البته یکی از دیپلمات های عضو هیات ایرانی گفته بود که ایران در این مذاکرات یک راهبرد منسجم مذاکراتی مشتمل بر 3 گام را در پیش خواهد گرفت که تبیین محورهای 5 گانه پیشنهادات ایران یکی از این سه گام است. به گفته این دیپلمات  انتقاد از فرصت سوزی غرب پس از نشست بغداد و بحث جدی و محتوایی درباره محورهای مد نظر 1+5 نیز دو راهبرد دیگر ایران در این مذاکرات مسكو بود.

اما با اين وجود كاترين اشتون در پايان مذاكرات مسكو بحث توقف غنی سازی 20 درصد و تعطیلی سایت فردو و تحويل سوخت غني شده را از جمله درخواست غرب در مذاکرات دانست

One thought on “چرا جلیلی به اشتون تذكر داد؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *