هراز نيوز: با وجود هزینه های سنگین فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای برگزاری مسابقات در ساعات بعد از افطار برای جلوگیری از روزه خواری توسط بازیکنان همچنان این رفتار در روزها و سر تمرین های تیم ها مشاهده می شود.

به گزارش دنياي صنعت؛ دقیقا یکسال پیش و در چنین ایامی علی کریمی به اتهام روزه خواری از باشگاه استیل آذین اخراج شد که در پی آن مشکلات مدیریتی به وجود آمده باعث شد تا کریمی به این تیم بازگشته و مدیر عامل باشگاه از استیل آذین جدا شود.

اما امروز و در فاصله یکسال بعد از وقوع آن اتفاق به سراغ رئیس کمیته فرهنگی سازمان لیگ برتر فوتبال کشور رفتیم تا اقدامات و برنامه های صورت گرفته برای جلوگیری از بروز حواشی مجدد را جویا شویم.

علیپور:اکثر بازیکنان فوتبال ایران روزه می گیرند

در همین خصوص حجت الاسلام و المسلمین علیپور در گفتگو با خبرنگار دنیای صنعت مدیران، مربیان و مسوولان فرهنگی باشگاه‌ها را مسوول نظارت بر باشگا‌های مطبوع خود دانست و گفت: این افراد وظیفه دارند تا با اقدامات خود کاری کنند که انجام فریضه‌ی رمضان در آن باشگاه‌ها به نحو احسن انجام گیرد.

علیرضا علیپور در ادامه در خصوص روزه داری و یا روزه خواری بازیکنان فوتبال شاغل در ایران اظهار کرد: ایران یک کشور مسلمان است که بر این اساس غالب فوتبالیست‌ها و مربیان شاغل در فوتبال ایران نیز مسلمان بوده و مسلما با اولویت پیروی از احکام شرع خود را مکلف به روزه‌داری می‌دانند. در این راستا اکثر بازیکنان و مربیان فوتبال ایران با تبعیت از احکام شرعی روزه ماه رمضان را به جا می‌آورند.

وی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان لیگ برتر فوتبال کشور مبنی بر جلوگیری از روزه خواری بازیکنان فوتبال خاطر نشان کرد: توصیه سازمان لیگ و ستاد مذکور به باشگاه‌ها برای اجتناب از روزه‌خواری بازیکنان این بوده که تمرینات خود را به صورت اردوهایی خارج از محل اقامت بازیکنان و مربیان خود برگزار کنند که در این راستا اگر تیم‌ها در فاصله 24 کیلومتری از محل سکونت بازیکنان و مربیان خود اقدام به برپایی تمرینات کنند، مشکلی از بابت روزه‌خواری وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیته فرهنگی سازمان لیگ عنوان کرد: برای حفظ حرمت واجب شرعی با توجه به وضعیت خاص جسمانی و فیزیکی بازیکنان، کارشناسان تغذیه و مربیان بدنساز برنامه غذایی را طوری تنظیم کنند که بازیکنان مصمم به روزه داری، با شرایط خاص تغذیه‌ای بتوانند ضمن حفظ حرمت واجب شرعی، سلامت و آمادگی جسمانی خود را در کنار سایر بازیکنان نگه دارند.

علیپور همچنین 2 پیشنهاد و راهکار برای بازیکنان و تیم ها در ماه رمضان مطرح کرد: تیم‌ها اردوهایی کوتاه مدت در خارج از محل زندگی و اقامت بازیکنان به فاصله حداقل 22.5 کیلومتر بیرون از محل زندگی دایر کنند. در این فرض، بازیکن و مربی به دلیل مسافرت، در بعد مسافت شرعی مسافر محسوب می‌شود و به دلیل سفر، در روزه ماه رمضان عذر آنها شرعی محسوب می‌شود. از سوی دیگر چنانچه باشگاه چنین اقدامی انجام ندهد، خود بازیکن و مربی با وسیله شخصی به قصد مسافرت در مسافت شرعی 22.5 رفت و 22.5 کیلومتر برگشت از محل زندگی محل اقامت خارج شده و بعد از رسیدن به مقصد روزه خود را قبل از اذان ظهر افطار کند.

رئیس کمیته فرهنگی سازمان لیگ در پاسخ به این سوال که اگر بازیکنی در قرارداد خود عدم روزه داری را قید کرده باشد می تواند از روزه گرفتن پرهیز کند یا خیر گفت: قرارداد داشتن یا دستور برخی مربیان مجوز روزه نگرفتن نیست. چنانچه بازیکن و مربی یا کادر فنی هر تیمی با داشتن شرایط روزه نگیرد، بنابر احکام شرعی باید برای هر روز 61 روز کفاره و جریمه پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *