اهمیت مهد کودک در تربیت و آموزش کودکان

 

کودکی دوره‌ای است که در آن هر آن‌چه که افراد در این مقطع می‌آموزند در آینده آنان تاثیر زیادی می‌گذارد؛ کودکان در این مقطع تحت تاثیر اطرافیان به ویژه خانواده خود هستند. نحوه رفتار و گفتار خانواده در زندگی کودکان نقش تعیین کننده‌ای دارد. همچنین آموزش‌های پدر و مادر به کودکان می‌تواند در آینده آنان نقش مهمی ایفا کند؛ به طور کلی افرادی که در کودکی از آموزش‌های خوبی برخوردارند در دوران بزرگسالی، در اجتماع موفق‌تر عمل می‌کنند. از طرفی امروزه بسیاری از خانواده‌ها به دلایلی اعم از مشغله زندگی، کمبود زمان و عدم آگاهای از روش‌های آموزشی جدید، بخشی از فرآیند تعلیم و تربیت کودکان خود را به مراکز آموزشی مانند مهد کودک یا پیش دبستانی می‌سپارند.

 

برنامه‌های آموزشی هدفمند در مهد کودک و پیش دبستانی

وظیفه اصلی مهد کودک و پیش‌ دبستانی‌ها آموزش به کودکان و مراقبت از آن‌ها در زمان حضور کودکان در مهد کودک و پیش دبستانی است. مهد کودک، مهد کودک هوشمند و پیش دبستانی از برنامه‌های آموزشی متنوعی برای آموزش کودکان استفاده می‌کنند که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

 

 

کاردستی و کولاژ

یکی از فعالیت‌هایی که کودکان باید در این دوران انجام دهند تا رشد ذهنی و جسمی آن‌ها با سرعت بیشتری انجام شود؛ کاردستی و کولاژ است. کار دستی و کولاژ به کودکان کمک می‌کند تا بتوانند به وسیله آن با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنند و راه حل‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کنند. هنگامی که کودکان از کاردستی استفاده می‌کنند؛ خلاقیت و طرز تفکر خود را روی کاغذ پیاده می‌کنند.کار دستی و کولاژ باعث افزایش خلاقیت و رشد ذهنی کودکان می‌شوند.

 

 

قصه گویی

قصه گویی یکی دیگر از برنامه‌های آموزشی مشترک در مهد کودک و پیش دبستانی است که بیشتر برای افزایش توانایی گفتاری کودکان انجام می‌شود. مربیان مهد کودک و پیش دبستانی قصه گویی را با استفاده از تصاویر بزرگ یا ویدیوهای کوتاه انجام می‌دهند. همچنین بخشی از فعالیت مربیان مهد کودک به این صورت است که از کودکان می‌خواهند آن‌ها برای مربی مهد کودک یا پیش دبستانی داستانی تعریف کنند. کودکان برای انجام این کار باید از حافظه و قدرت تخیل خود استفاده کنند.

 

نقاشی خلاق

آموزش نقاشی یکی دیگر از فوق‌برنامه‌های مهد کودک است که با استفاده از کودکان یاد می‌گیرند تا چگونه بتوانند اشکال را ترسیم کنند. همچنین آموزش نقاشی یکی از راهکارهای موثر برای ایجاد خلاقیت شناخته می‌شود که علاوه بر بر طرف کردن نیازهای کودکان باعث ارتقای حافظه، توانایی ذهن آن‌ها نیز می‌گردد. تحقیقات نشان داده کودکانی که در زمینه آموزش و ترسم نقاشی خوب عمل می‌کنند در آینده با موفقیت تحصیلی بیشتری برخوردارند؛ چرا که قدرت ذهن آن‌‌ها افزایش می‌یابد.

 

نقش ابزار الکترونیک در مهد کوک هوشمند

امروزه یکی از مزایای مهد‌ کودک‌های هوشمند برای آموزش بهتر و علمی به کودکان استفاده از ابزارهای هوشمند الکترونیکی است. در واقع در مهد کودک هوشمند علاوه‌بر ابزار‌های عمومی آموزشی و تربیتی از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری برای آموزش مفاهیم ابتدایی کودکان و ارتباط والدین با روند آموزشی در مهد کودک هوشمند استفاده می‌کنند.

 

تفاوت مهد کودک هوشمند با مهد کودک‌های دیگر

مهد کودک‌های هوشمند مانند سایر مهد کودک و پیش دبستانی‌ها از روش‌های سنتی برای آموزش بعضی از دورس مانند کاردستی، کولاژ، ورزش، شطرنج و موارد این چنینی استفاده می‌کند. امروزه بسیاری از والدین کودکان خود را در مهد کودک هوشمند ثبت نام می‌کنند؛ اما ممکن است به دلیل شهریه و هزینه زیاد این نوع مهد کودک و پیش دبستانی‌ها، تمامی افراد نتوانند کودکان خود را در آن‌ها ثبت نام کنند. از طرفی مهد کودک هوشمند علاوه بر تمام مزایایی که دارد می‌تواند معایبی نیز به همراه داشته باشد.

 

وظایف آموزش کودکان به عهده چه کسانی است

آموزش به کودکان را افرادی تحت عنوان مربی مهد کودک و پیش دبستانی برعهده دارند. مربی مهد کودک و پیش دبستانی تقریبا وظایف یکسانی در برابر مربیان مهد کودک‌ هوشمند دارند. مربی پیش دبستانی و مهد کودک باید با استفاده از ابزارها به کودکان مسائل و مفاهیم را آموزش داده و از آن‌ها نیز نگهداری و مراقبت کنند؛ از طرفی مربی مهد کودک هوشمند باید با ابزارهای دیجیتال آشنای کامل داشته باشد چرا که تمام مسائل و مهارت‌ها در مهد کودک‌ها هوشمند با استفاده از ابزارهای دیجیتال انجام می‌گیرد. مهد کودک‌های هوشمند معمولا سبک آموزشی متفاوتی نسبت به سایر مراکز آموزشی کودکان دارند. در این مهد کودک‌ها، مربی زمان بیشتری برای تمرکز روی فرآیند و میزان یادگیری کودکان دارد؛ چرا که مانند سایر مهد کودک‌ها مربی تمام زمان خود را برای پیدا کردن روش‌ها و تکنیک‌های آموزشی جدید و متنوع صرف نکرده و بیشتر زمان خود را به کودکان اختصاص می‌دهند.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *