فائزه سلیمی: خیابان های اصلی و مرکزی شهر مسیر تردد شهروندان و به ویژه بانوان در سنین مختلف هستند. بسیاری از بانوان باهدف پیاده روی, رسیدگی به امور منزل و مشاغل گوناگون در جهت طول یا عرض خیابانها رفت و آمد می کنند. امروزه به دلیل افزایش وسایل نقلیه و ترافیک در بسیاری از خیابان ها پل های عابر پیاده احداث می شوند تا امنیت جانی شهروندان در هنگام عبور از عرض خیابان تامین شود اما گاهی شرایط به گونه ای رقم میخورد که بانوان ترجیح می دهند لقای استفاده از پل های عابر پیاده را به عطای آن ببخشند.

احداث پل های عابر پیاده در خیابان های پرتردد از جمله خدمات شهرداری هاست. ساخت این پل ها در مرحله نخست با هدف ایجاد رفاه شهروندان برای عبور ایمن از عرض خیابان به مرحله اجرا می رسد اما در گام بعدی به محلی برای کسب درآمد برای شهرداری ها تبدیل می شود.
اگرچه تبلیغات رنگارنگ و جذاب در دو سوی پل عابرپیاده چهره ای زیبا و سرگرم کننده به آن می دهد اما با این وجود نباید از پیامدهای منفی و پنهان آن غافل بود زیرا دیر یا زود گریبان شهروندان به ویژه بانوان را میگیرد.
در یک روز پرتردد و شلوغ به سراغ همشهریان به ویژه بانوان شهرم رفتم تا میزان رضایت یا عدم رضایت شهروندان را درباره پل های عابر پیاده جویا شوم.

نکته تامل برانگیزی که در اکثر موارد توسط بانوان به آن اشاره شد عدم وجود امنیت در پل های عابر پیاده بود. بسیاری از بانوان با ابراز نگرانی از وضعیت پل های عابر پیاده عنوان کردند که به دلیل بسته بودن دیوارهای دوطرف پل تمایل ندارند خود یا دخترشان برای عبور از عرض خیابان از پل عابر پیاده استفاده کنند.
یکی از ماموران پلیس راهور آمل با ناامن خواندن پل های عابر پیاده در آمل گفت: بسته بودن دیواره های پل امکان استقرار معتادین و افراد بی خانمان را فراهم می کند و در نتیجه شهروندان از رفت و آمد روی پل های عابر پیاده امتنا می کنند و احتمال وقوع تصادف هم بیشتر می شود.
از نگاهی دیگر اگر تاکنون بسیاری از شهروندان آملی و به ویژه سالمندان بدلیل عدم مناسب سازی پل های عابرپیاده, تعدد پله ها در دوسوی پل و عدم وجود پله برقی ترجیح می دادند از زیر پل های عابر پیاده عبور کنند ناامنی پل ها به قوزی بالای قوز تبدیل شده و شهروندان حاضرند خطر عبور از عرض خیابان را حتی در ساعات شلوغی به جان بخرند اما از پل های عابر پیاده ناامن استفاده نکنند.
احداث پل های عابر پیاده از جمله ملزومات مبلمان شهری است و با صرف هزینه بالا در خیابان های پرتردد شهر ایجاد می شوند. نگاه شهرداری ها در احداث این پل ها نباید صرفا کسب درآمد باشد. چراکه که اگر اینچنین پیش برود نمیتوان نام آن را خدمات شهرداری برای شهروندان دانست بلکه خدماتی است برای مجموعه شهرداری در جهت کسب درآمد های بیشتر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *