در نامه وزیر راه و شهر سازی به معاون رییس جمهور تاکید شد ، مترو تهران شمال ؛هزینه سنگین و مشکلات فنی و اجرایی متعدد دارد +سند

وزیر راه و شهر سازی با ارسال نامه ای در دی ماه سال جاری به دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور  در خواست کرد به جای  پروژه راه آهن تهران شمال پروژه قائمشهر به بابل و آمل مد نظر قرار گیرد .

دکترعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی  این پیشنهاد را باهدف اضافه کردن به طرح راه آهن رودهن، لاریجان، آمل ارائه داد. بر اساس این نامه وزارت راه و شهرسازی معتقد است طرح راه آهن رودهن ، لاریجان و آمل بخاطر مشکلات فنی و اجرایی متعدد و هزینه های بسیار زیاد به عنوان یکی از پیچیده ترین طرح های حمل و نقل کشور نیاز به بازنگری دارد.

وزیرراه و شهرسازی اتصال راه آهن قائمشهر ، بابل و آمل بطول تقریبی “50 کیلومتر” که از لحاظ توپوگرافی در دشت قرار دارد و امکان اتصال به شبکه ریلی کناره ساری – رشت دارد را دارای توجیه فنی و اقتصادی دانست و افزود: پیشنهاد  طرح قائمشهر بابل‌ و‌ آمل طرحی دارای هزینه ایی معقول و قابلیت اجرا در کوتاه مدت است.

عباس آخوندی درپایان این نامه آورده است : درصورت اجرای خط مذکور این شهرها با کمترین طول احداث به خط سراسری تهران ، فیروزکوه، قائمشهر،ساری، گرگان به شبکه ریلی سراسری متصل خواهند شد.

این در حالی است که استاندار مازندران به اتفاق نماینده مردم آمل در مجلس ، جلسه ای را با رییس شورایشهر تهران برای اتصال متروی تهران به قطار برقی مازندران داشته است .

نماینده مردم آمل در مجلس درباره مترو آمل – تهران روز یکشنبه 3 اسفند 1393 به خبرگزاری مهردر  آمل -گفت: در حال حاضر قطعه اول این طرح در حال انجام کار است. عزت الله یوسفیان ملا در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: 24 کیلومتر ریل گذاری آن تا سال آینده انجام می شود و مناقصه قطعه دوم که شامل یک تونل بزرگ است بزودی انجام می شود.

اما قبل این جلسه  محمد اسلامی جمعه شب  ( 28 بهمن 1396 ) در حاشیه نشست با فعالان گردشگری در هتل رامسر  با بیان اینکه در نظر داریم در بخش ریل، متروی تهران را به مازندران وصل کنیم تصریح کرد : این  پروژه بزرگی  محسوب شده و  بیش از  هشت میلیارد دلار  اعتبار نیاز دارد و باید سرمایه گذار جذب کنیم.

حال چند سوال در این باره مطرح است اول اینکه در چند سال اخیر از سوی مسوولان به ویژه نماینده مردم آمل  مطالبی   درباره پیشرفت فاز یک و دو مترو مطرح شده است ، پس این  پروژه  چه بوده است ؟

از سویی وزیر راه و شهرسازی با این پروژه بخاطر هزینه سنگین و مشکلات فنی و اجرایی متعدد مخالف است  یعنی از بودجه دولتی خبری نیست از طرفی استاندار با شورای شهر تهران مذاکره می کند که آنها هم نمی توانند از نظر قانونی بودجه شهر تهران را برای خارج از آن هزینه کنند .

سوال مهم این است که هزینه سنگین هشت میلیارد دلاری( معادل 40هزار میلیارد تومان )  از کجا باید تامین شود ؟

 

?حسین نیازآذری رییس مجمع نمایندگان مازندران اجرای پیشنهاد وزیرراه و شهرسازی را موجب تحول ارتباطی در #کریدور_ریلی شمال کشور- جنوب دانست و افزود:
این #طرح_زیربنایی در راستای اقتصاد مقاومتی می باشد و موجب تحول در اقتصاد استان مازندران خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *