محمود احمدي نژاد كه در اين سفر ‘مهدي غضنفري’ وزير صنعت، معدن و تجارت و ‘مجيد نامجو’ وزير نيرو وي را همراهي مي‌كنند، علاوه بر بهره برداري از كارخانه هاي ‘تايركورد’، ‘سيمان سامان’، ‘كاشي كاژه اسلام‌آباد غرب’، ‘خميرمايه پاك‌مايه’ و سد مخزني زاگرس در گيلانغرب، همچنين عمليات اجرايي سد شرفشاه در سومار و نيز پروژه مونوريل (قطار شهري) كرمانشاه را آغاز مي كند.

**خودكفايي در توليد ماده اوليه صنعت لاستيك
واحد صنعتي ‘تاير كورد’ از جمله پروژه‌هاي مهم صنعتي است كه با سرمايه گذاري 197 ميليارد ريال و ظرفيت توليد سالانه 15هزارتن نخ تاير به بهره‌برداري مي‌رسد.
اين واحد توليدي، تنها كارخانه‌ در خاورميانه است كه علاوه بر منسوجات تاير اعم از پلي آميدي و پلي استري و رايوني، منسوج تسمه نقاله، منسوجات تك لاتاب، دولاتاب، سه لاتاب، همچنين لاينرهاي صنعتي را نيز توليد مي‌كند.
با افتتاح اين كارخانه كه منسوجات پلي استري و پلي آميدي آن به عنوان يكي از مواد اوليه اصلي صنايع لاستيك به شمار مي‌رود، بخش زيادي از نياز داخلي كه تاكنون از خارج تهيه مي‌شد، تأمين مي‌شود.
در عين حال توليدات اين كارخانه علاوه بر تأمين بازارهاي داخلي، به خارج از كشور نيز صادر خواهد شد.
تجهيزات به كار رفته در اين مجتمع صنعتي، مجهز به مدرنترين فناوري روز جهان از كشورهاي فرانسه، بلژيك، آلمان و انگلستان همراه با انتقال دانش فني و تكنولوژيك دنيا است.
مجتمع صنعتي تايركورد كرمانشاه در زميني به وسعت 20 هكتار، اشتغالزايي مستقيم 250 نفر و غيرمستقيم دو هزار نفر را به دنبال دارد.

** افزايش روزانه 7 هزار تن سيمان كشور
كارخانه سيمان سامان غرب، دومين واحدي كه قرار است با حضور رييس جمهوري به بهره‌برداري برسد. اين واحد توليدي با سرمايه‌اي بيش از سه‌هزار و 150 ميليارد ريال راه‌اندازي شده كه داراي دو خط توليد با ظرفيت توليد هر خط 3 هزار و 500 تن كلينكر در روز و انواع سيمان از جمله تيپ‌هاي پنج، دو و يك و همچنين سيمان پرتلند پوزولاني و توليد بتن آماده خشك براي مصارف عمومي است.
در اين واحد توليدي، تمام استانداردهاي زيست محيطي رعايت شده است ضمن آنكه براي كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي، علاوه بر رعايت استاندارد خروج غبار از واحدهاي سيماني، با تجهيزات به كار رفته غباري قابل رؤيت نخواهد داشت.

** بهره‌برداري از دومين كارخانه بزرگ توليد كاشي و سراميك كشور
كارخانه ‘كاشي كاژه’ در زميني به مساحت 12 هكتار با ظرفيت توليد سالانه 15 ميليون مترمربع انواع كاشي كف و ديوار و سراميك گرانيتي، سومين پروژه‌اي است كه به بهره‌برداري مي‌رسد.
اين مجتمع كه از نظر ظرفيت توليد، دومين كارخانه كشور در زمينه توليد كاشي و سراميك به شمار مي رود، با سرمايه‌گذاري مشترك سازمان گسترش و بخش خصوصي، با هدف اشتغالزايي در منطقه محروم اسلام‌آباد غرب اجرا شده و در سه شيفت بيش از يكهزار نفر اشتغال ايجاد كرده است.
ميزان سرمايه‌گذاري ريالي انجام شده در اين طرح 303 ميليارد ريال و ارزي 28 ميليون يورو است. باتوجه به مجاورت استان كرمانشاه با عراق و نياز اين كشور به مصالح ساختماني مي‌توان پيش‌بيني كرد كه اجراي طرح كاشي كاژه، توسعه صادرات را نيز در پي خواهد داشت.

** توليد خميرمايه براي تأمين سلامت و بهداشت نان
همچنين كارخانه توليد خميرمايه ‘پاك مايه’ كرمانشاه، تنها واحد بيوتكنولوژي فعال در غرب كشور در شهرك صنعتي اسلام‌آباد با ظرفيت توليد سالانه سه هزار و 200 تن خميرمايه خشك فوري امروز به بهره‌برداري مي‌رسد.
اين كارخانه كه از فناوري ‘فوگل بوش اتريش’ بهره مي‌برد داراي 114 پرسنل بوده و با سرمايه‌گذاري 324 ميليارد ريال در زميني به مساحت دو و نيم هكتار احداث شده است.
هدف از توليد اين محصول كه در بسته‌بندي‌هاي 500 گرمي وكيوم، 5 كيلوگرمي و 10 كيلوگرمي به بازار عرضه خواهد شد، پيشگيري از هدررفتن سرمايه‌هاي ملي در نتيجه دور ريز نان و همچنين تأمين سلامت و بهداشت نان، پيشگيري از كم خوني، پوكي استخوان و بيماريهاي گوارشي است كه در نتيجه مصرف نانهاي طبخ شده بدون استفاده از مايه مناسب، ايجاد مي‌شود.

*آغاز كلنگ زني پروژه قطار شهري كرمانشاه
همچنين همزمان با سفر رييس جمهوري به اين استان، عميات اجرايي پروژه مونوريل (قطار شهري) كلانشهر كرمانشاه آغاز مي شود.
مسير اجراي اين مونوريل به طول 13 كيلومتر و دوخطه است كه شامل 12 ايستگاه و دو توقفگاه و پاركينگ مي شود.
ظرفيت جابجايي مسافر در افق طرح (سال 1410) 16 هزار و 180 نفر در هر ساعت و در هر جهت (مسير) اعلام شده است.
مبلغ قرارداد اين پروژه نزديك به 215 ميليون يورو است و زمان اجراي آن 42 ماه پيش بيني شده است.

* بهره برداري از سد مخزني زاگرس و كلنگ زني سد شرفشاه
بهره برداري از سد مخزني زاگرس در گيلانغرب و آغاز عمليات اجرايي سد شرفشاه در سومار از ديگر طرحهايي است كه قرار است همزمان با سفر رييس جمهوري به استان كرمانشاه بهره برداري و عمليات اجرايي آن آغاز شود.
تأمين آب زراعي بيش از 7هزار و 400 هكتار اراضي غرب استان كرمانشاه، تأمين آب صنايع منطقه به ميزان 12 و نيم ميليون مترمكعب در سال، توسعه صنعت شيلات، گردشگري و بهبود محيط زيست منطقه ازجمله اهداف اجراي سد شرفشاه اعلام شده است.
اعتبار مصوب اين پروژه در سال جاري 112 ميليارد ريال است و زمان اجراي آن به مدت پنج سال پيش بيني شده است.
سد مخزني زاگرس نيز با هدف تأمين آب زراعي بيش از 8 هزار و 300 هكتار از اراضي دشتهاي گيلانغرب و قصرشيرين و تأمين آب مورد نياز صنعت منطقه به مقدار 15 ميليون مترمكعب در سال اجرا شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *