اعزام ۵۰ هزار مُبلغ در ایام ماه محرم به سراسر کشور

هرازنو: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات گفت: در نیمه اول ماه محرم ۵۰ هزار مُبلغ به سراسر کشور اعزام می‌شود و حدود ۱۰۰ هزار مکانی که مراسم مذهبی در آن اجرا می‌شود را تحت پوشش قرار می‌دهند و در ستاد ساماندهی شئون فرهنگی امسال قرار شده است که مردم برای عزاداری در مساجد حضور بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین روحانی‌نژاد صبح امروز (دوشنبه ۵ مهر) در نشست «مصوبات ستاد ساماندهی شئون فرهنگی ویژه برنامه‌های محرم ۱۳۹۵» که در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ دینی مأموریت‌هایی دارد که موظف است این مأموریت‌ها را در سطح کشور انجام بدهد، اظهار کرد: به نظر ما بزرگترین رسانه‌ای که بتواند مردم را در جریان امور و ارتقاء معرفت دینی قرار بدهد، رسانه و منبر است که از گذشتگان به ما رسیده است و همچنان کارآمدترین روش برای تبلیغ محسوب می‌شود چرا که تبلیغ چهره به چهره همواره تأثیرگذار است.

وی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی آمادگی این را دارد که در سراسر کشور هر مجموعه‌ای که می‌خواهد به نام امام حسین (ع) برنامه اجرا کند مبلغین مورد نیاز آن‌ها را تأمین کند و برای این امر می‌توانند به سازمان تبلیغات مراجعه کنند تا مُبلغین برای تبلیغ مفاهیم و ارزش‌های دینی به هیأت‌های مذهبی آن‌ها اعزام شوند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد:‌ پیش‌بینی ما این است که بیش از ۵۰ هزار نفر مُبلغ در سراسر کشور به مناسبت ماه محرم بویژه در نیمه اول به سراسر کشور اعزام شوند و برای این امر ساماندهی داشته‌ایم. حدود ۱۰۰ هزار مکانی که در آن مراسم برگزار می‌شود مُبلغین را اعزام کرده‌ایم که هیأت‌ها را تحت پوشش برنامه‌های تبلیغی خود قرار بدهند.

روحانی‌نژاد یادآور شد: توصیه ما این است که مراسم عزاداری بیشتر در مساجد برگزار شود، چرا که مسجد پایگاه اصلی اسلام و دین است و سنگر اسلام است و نباید خالی بماند. ما برای مُبلغین توصیه‌های موضوعی و اولویت‌هایی در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن‌ها مواجهه با فسادهای اجتماعی مثل اعتیاد، پیامدهای طلاق، حاشیه‌نشینی، مسئله محیط زیست و رفتارهای ناپسند اخلاقی است که در برخی از مناطق رخ می‌دهد. آن‌ها می‌توانند این سرفصل‌ها را برای خود تعریف کنند و در مراسم از آن‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین موضوعات دیگری مثل اقتصاد مقاومتی، تبیین جایگاه ولایت فقیه، اهمیت رهبری و انبیای دینی، نقش مدیریت دینی در مهار بحران ها، توطئه دشمنان و احکام جدایی دین از سیاست، بیان فضایل سیره اهل بیت (ع)، تبیین فرهنگ مقاومت و ضرورت دفاع از حرم اهل بیت (ع) در عراق و سوریه، تبیین فرهنگ مقاومت و تبیین مسائل دروغینی که وهابیت و سلفی‌ها و تکفیری‌ها بیان می‌کنند و… برای آن‌ها تعریف شده است و در تبلیغات خود می‌توانند این گونه مسائل را مورد توجه قرار بدهند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خاطر نشان کرد: آن‌ها باید به قشر جوان توجه ویژه‌ای داشته باشند چرا که همواره پرسش‌هایی در ذهن جوانان رخ می‌دهد که آن‌ها باید با حوصله و صبر سوالات آن‌ها را جواب بدهند بویژه شبهاتی که از سوی دشمنان مطرح می‌شود باید از طریق مبلغین پاسخ داده شود. همچنین بحث نماز از اولویت‌های مبلغین است و حداقل در مراسم‌ها سه نوبت جماعت باید برگزار شود. بویژه برپایی نماز ظهر عاشورا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که برپایی این نماز در جهان نمود زیادی دارد و از این طریق دیگر وهابیت نمی‌تواند تبلیغات سویی علیه ما داشته باشد و بگوید ما به نماز و قرآن توجهی نداریم.

روحانی‌نژاد در ادامه با بیان این مطلب که همچنین مبلغین موضوعات و فرمایشات رهبری را مبنی بر افزایش جمعیت مد نظر دارند، گفت:‌ توجه به موضوع عفاف و حجاب و تکریم زن، اهمیت تشکیل خانواده در جامعه، ترویج سبک زندگی اسلامی، ساده‌زیستی و مقابله با تجمل‌گرایی و بیان مشکلات کالا و قاچاق و واردات کالاهای خارجی در دستور کار مبلغین امسال قرار دارد.

وی در ادامه همچنین گفت: برای اعزام مبلغ به سراسر کشور همه حوزه‌ها در این عرصه فعال بوده‌اند. بیش از پنج هزار نفر از خانم‌هایی که در حوزه علمیه بوده‌اند می‌توانند به عنوان مبلغه در محرم امسال به کار تبلیغی بپردازند. برای اینکه مراسم دهه محرم با شور و هیجان برگزار شود و بتوانیم از برکات آن که ایجاد همبستگی در جامعه است بهره ببریم ابلاغیه مناسبتی فراهم شده که به سراسر کشور ارسال می‌شود و همچنین با وزارت کشور یک کار مشترکی انجام شده تا از این طریق بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را در سطح کشور به حداقل برسانیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: ما برای اینکه اولویت‌های مذهبی در سراسر کشور برگزار شود هزاران همایش در نظر گرفته‌ایم که از جمله آن‌ها همایش مبلغین و مبلغات، همایش مسئولین و هیأت‌های مذهبی و کانون مداحان است و در این همایش‌ها چند مسئله از جمله بخش محتوایی و آسیب‌ها و آفت‌های مراسم مد نظر است. همچنین نمایشگاه‌هایی در سراسر کشور با مشارکت سازمان‌ها و بخش‌های مردمی به مناسبت دهه محرم شکل گرفته است که اقلام مورد نیاز هیأت‌های مذهبی در آن‌ها ارائه می‌شود.

روحانی‌نژاد ادامه داد: ما برای اینکه بتوانیم هیأت‌های مذهبی را ساماندهی کنیم سامانه (طوبی) را طراحی کرده‌ایم و این سامانه یک بانک اطلاعاتی است که مراکز دینی و تشکل‌ها در کشور می‌توانند اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند و مجوز لازم را دریافت کنند. تاکنون بالغ بر ۹۱ هزار هیأت مذهبی در سراسر کشور اطلاعات آن‌ها در این سامانه ثبت شده است و همچنین مداحان نیز در این سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده‌اند.

وی گفت: برخی از شهرهای ما از سبک‌های خاصی برای مداحی استفاده می‌کنند مثل شهرهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، لرستان، زنجان و… که ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سعی کرده‌ایم که این سبک‌های خاص مداحی را به صورت محتوایی مورد توجه قرار بدهیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان را موظف کرده است که ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی را راه‌اندازی کند و این ستاد در ۲۴۰ شهرستان تاکنون دایر شده است. حدود ۵۶۹۲ اقدام در سراسر کشور تاکنون از طریق این سازمان به ثبت رسیده است و آسیب های اجتماعی در آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات در ادامه با بیان اینکه مطلب که در سال ۹۴ بیش از ۲۱ هزار نفر از اعضای این ستاد به صورت مشاهده‌ای و حضوری از هیأت‌های مذهبی بازدید کرده‌اند، گفت: بر همین اساس و نظرات این بازرسان ۴۳ درصد از هیأت‌های مذهبی در مساجد برگزار می‌شوند، ۲۳ درصد عزاداری‌ها در حسنیه‌ها، ۱۳ درصد در تکایا، ۱۰ درصد در منازل، پنج درصد در بقاع متبرکه و ۶ درصد از عزداری‌ها در دانشگاه‌ها، اصناف، کارخانجات و اداره‌ها برپا می‌شوند.

روحانی‌نژاد گفت: همچنین مصوب شده است که هیأت‌های مذهبی شهرستان‌هایی مثل زنجان، لرستان، کرمان، یزد و… عزاداری را فقط به صورت تجمع عمومی یک بار داشته باشند تا مراسم در سایر مکان‌ها نیز برپا شود. ۴۰ درصد از هیأت‌های مذهبی در سال گذشته برنامه‌های قرآنی داشته‌اند و در ۶۹ درصد آن‌ها سخنران و واعظ حضور داشته، در ۵۶ درصد از هیأت‌های مذهبی دعا و زیارت اجرا شده و در ۳۸ درصد آن‌ها احکام مورد توجه بوده و نماز عاشورا در ۵۶ درصد هیأت‌های مذهبی برپا شده است. همچنین در ۱۵ درصد از هیأت‌های مذهبی نیز مناجات مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: رسانه‌ها و مطبوعات می‌توانند در این عرصه تأثیر بسزایی داشته باشند و ستاد ساماندهی طبق برنامه هر ساله بیانیه‌ای صادر کرده است که آن را به سراسر کشور ارسال می‌کنیم و ۱۴ بند دارد که باید مورد توجه تمام هیأت‌های مذهبی قرار بگیرد. همچنین برای اتباع بیگانه که هیأت‌های مذهبی در داخل کشور شکل می‌دهند نیز برنامه‌هایی داریم و نظارت بر آن‌ها صورت می‌گیرد تا با شرایط و ضوابط بتوانند مجوزها را کسب کنند و اگر مردم در طول ایام عزاداری از هیأتی شکایتی داشتند می‌توانند نظر خود را از طریق شماره ۰۶۹۵۰ ارائه بدهند.

منبع:ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *