هراز نیوز :در منطقه لاریجان بیش از 70 غار دست کن بر سینه صخره ها وجود دارد که مشهورترین آنها کافرکلی است. کافرکلی مشرف بر جاده هراز حدودا 85 کیلومتری تهران و 80 کیلومتری آمل، در منطقه آب اسک لاریجان قرار دارد.

کافرکلی از پایین کوه و کنار جاده به صورت حفره­­ هایی به نظر می رسد که غیر قابل دسترسی است.

این حفره ها پنجره ها و راههای ورودی خانه های سه طبقه ای است که با مهارت و مشقت بسیار در دل صخره ها کنده شده اند. وجود اتاق خواب2*3 و 3*3، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و مخازن و کانال هدایت آب نشان می دهد که افرادی این مکان را برای زندگی دراز مدت ساخته اند.

تردد بین طبقات از طریق پلکانهایی صورت می گرفته که در درون صخره ها کنده شده است و موقعیت خوب مقرهای نگهبانی و دیده بانیها امنیت این خانه ها را تأمین می کرده است.

با توجه به کاوشهای باستان شناسی و بقایای سفالهایی که  در این خانه ها پیدا شده، می توان قدمت آنها را به اوایل دوران اسلامی یعنی حدود هزار سال پیش نسبت داد و از آنجایی که در این دوران ایران مورد هجوم اعراب قرار گرفته است؛ به نظر می رسد این خانه ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل هایی برای نگهبانی بخاطر عدم پذيرش كيش و آيين جديد و يا بخاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده است و به همین دلیل نام این غارها کافرکلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان است.

به دلیل صعب العبور بودن کافرکلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر این خانه ها محل زندگی پرندگانی چون خفاش شده و فضولات این پرندگان به بستر طبیعی این خانه ها آسیب رسانده است.

اما هنوز مناظر زیبایی از لاریجان میهمان پنجره ها و ایوانهای کافرکلی است

گزارش : حسین آدوسی

عکس : حمزه آدوسی و حسین آدوسی
آخایی ها

9 thoughts on “کافرکلی، خانه هایی در دل صخره لاریجان آمل +عکس”
  1. آخه شما آملی ها که به لاریجان ما اشراف ندارید، چرا این کارا رو می کنید و سایتتون رو زیر سوال می برید؟ 🙂
    اولا این عکس ها قدیمیه، چرا که این جاده این روزها آسفالت شده. البته در دوره مهندس تورنگ آسفالت شده نه در دوره این نماینده فعلی!
    دوما، در همان عکس اول تابلوی دانشگاه پیام نور و شهرک صنعتی لاریجان به خوبی نشان می دهد که اینجا کجاست، در واقع این غارها در محدوده روستای مون یا پل مون قرار گرفته نه روستای آب اسک. این مسئله در یک عکس مانده به آخر هم واضح است، در این تصویر که نمای روبروی کافر کلی را نشان می دهد، محدوده دو روستای گیلاس و نیاک است. و از آنجایی که آب اسک روبروی این دو روستا قرار نمی گیرد، اینجا نمی تواند آب اسک باشد.
    در ضمن ممنون که دیدنی های لاریجان زیبا را به نمایش می گذارید.
    بنده قبلا هم گفته بودم که بهتر است هراز نیوز به جای پرداختن به خبرهای سیاسی، به منبعی برای اطلاعات گردشگری تبدیل شود.
    این برای همه ما بهتر است.

  2. بسیار سپاسگزار از تصاویر و گزارش.

    عکس قدیمی و گزارشی که از رسانه مازندرونی باشه، خیلی بهتره از اینکه از شبکه های تهران برای لارجون خبر جعل کنند.

    عکس های بیشتری از لاریجان برای شما ارسال می گردد.

  3. مر30 از زحمتتون.حالا آب اسک نه پلمون.ممنون ک زیباییهای لاریجان و ب تصویر میکشید.ب امید گذارشهای بعدیتون.زنده باد آخایی وآخازیری

  4. سلام
    من نویسنده این گزارش هستم وبه طور اتفاقی دیدم این مطلب اینجا درج شده!
    حق با شماست اینجا آب اسک نیست و من اشتباه کردم و از این بابت عذر می خوام! برای نوشتن گزارش به نزدیکترین روستا (روستای مون) هم رفتیم که اطلاعات اهالی و شورا بیشتر بر پایه گفته های قدیمیها بود و خیلی کارشناسی نبود، اونها قدمت کافرکلی رو به 3000 سال پیش تخمین می زدند که قطعا این طور نیست!
    عسکها در تابستان سال 90 گرفته شده.
    ممنون از نظرات ارزشمندتون و پایگاه هراز نیوز

  5. شنگلده ایییییییییییییا هیپ هیپ هوووووووووووووووووووووووووورا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *