قاصدک چمستان:امروزه با افزایش جمعیت و گسترش کارخانجات مختلف تولید زباله یک امر اجتناب ناپذیر بنظر می رسد،حال این زباله ها در کشورهای پیشرفته به یک فرصت تبدیل شده و طلای کثیف لقب گرفت اما در کشور ما ایران و در استان ما به عنوان یک معظلی شده که سالیان دراز است که خواب خوش را از دوستداران محیط زیست گرفته و برای شهرها و روستاها مشکل آفرین شده.

سوزاندن یا معدوم سازی زباله ها از روش هایی بود که مورد استفاده قرار می گرفت اما وقتی مقدار زباله ها با افزایش جمعیت زیاد می شود این روش ها دیگر جوابگو نیست و باید به فکر راه حل های بهتری بود!

بازیافت!بله بهترین راه حل بازیافت است با تفکیک زباله ها از مبدا و ایجاد کارخانه هایی برای بازیافت(کمپوست)

اما چرا مازندران از این تکنولوژی بی بهره است؟چرا هنوز انباشت زباله در طبیعت را بهترین راه حل می دانیم؟

چون ساده ترین و کم هزینه ترین راه حل است و در واقع پاک کردن صورت مسئله است.

کاش مسئولین کمی بیشتر فکر می کردند و ناخواسته به فکر نابودی طبیعت نبودند.

مشکلی که هم اکنون گریبان گیر چند شهر مرکزی استان شده دقیقا از این دست است.این مشکل جایی تعجب برانگیز می شود که وقتی منطقه ای که محل دپوی زباله های شهرستان های آمل و محمودآباد است دیگر ظرفیت تخلیه زباله های جدید ندارد.

سوال این است که چرا تا بحال فکری برای حل این مشکل نشده؟؟؟

و جالب تر اینکه چرا منطقه مظلوم و بی بهره از هرگونه امکانات بلده باید جور این سالها غفلت را بکشد و محل دپوی زباله های آمل و محمودآباد باشد؟

منطقه بلده که دارای یک تمدن و پیشینه قوی تاریخی و فرهنگی می باشد زادگاه مردمان بزرگی در طول تاریخ بوده است که باعث افتخار استان مازندران هستند.

متاسفانه منطقه بلده که دارای گستردگی زیادی است در این سالها فراموش شده است و جوانان این منطقه برای یافتن شغل به شهرهای دیگر رفتند و مردم غیوری نیز که هستند با دامپروری و کشاورزی امرار معاش می کنند.

حال که این منطقه که دارای آب و هوای خنک و مطبوع است و در ایام تابستان پذیرای گردشگران زیادی است و باید توجه بیشتری به آن شود این گونه مورد بی مهری مسئولان قرار می گیرد.

گیاهان دارویی متنوعی که در این منطقه می رویند و ماهی های خال قرمزی که در رودخانه های آن جاریست باید نابود گردد؟

درست است که بحث زباله در شهرستان آمل به حد بحران رسیده اما به هیچ عنوان راه حل زباله آمل را نباید در بلده جستجو کرد بلکه باید در دشت های وسیع منطقه دابودشت و دشت سر و منطقه لاریجان چنین پروژه ای را عملیاتی کنند.

به هر حال توقع ما از شهرداری و شورای شهر آمل این است که با صعه صدر بیشتر و کارکارشناسی شده مکانی مناسب در آمل انتخاب کنند تا ان شاء الله مشکل مردم شریف شهرستان آمل رفع شود وگرنه با این گروکشی ها و خط و نشان کشیدن برای محمودآباد این مشکل حل نمی شود،چون اصلا بلده با این مشکل بیگانه است.

در پایان باید عرض کنیم بلده آنقدر محروم است که سزاوار نیست معادن شن و ماسه آن را افراد غیربومی از این منطقه خارج کنند و شما زباله های شهرهای خود را به این منطقه وارد کنید.

ما مردم شهرستان نور(نور-چمستان-بلده-رویان-ایزدشهر)با دپوی زباله در بلده مخالفیم و طراحان این اقدام ناپسند را مسئول هر گونه تنش احتمالی می دانیم.

                                                                         روستازاده ای از دیار شیخ فضل الله نوری

3 thoughts on “آفت خودبرتربینی بلای جان همسایه ام شده”
  1. شماها تادیروز سرشارازحاشا وکلا بودید حالا چرا مظلوم شده اید این باری است که همه باید بدوش بکشیم .بااین مظلوم نمایی ها فقط هر لحظه بحران شدیدتر خواهدشد.

  2. بهتر تهدید نکنی ….تنش احتمالی ؟ جلوی امل قد علم نکن …. املیا برش شون زیاده میبرردتون!!!!

  3. ما برای دپوی زباله خودمون درآمل جا داریم چنان میگی مشکل زباله امل انگار یادت رفته شهرهای اشغالشون میارن امل دپو میکنن
    ما املی ها به شما میگوییم ما برای مشکل خود راه حل داریم شما زباله ات را جای دیگر دپو کن….
    بهتره صورت مشاله پاک نکنی….. زباله آمل=زباله محمود اباد سرخرود ایزدشهر چمستان و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *